Occidentul controlează Ucraina și Moldova ca pe niște colonii, sprijinind regimurile dictatoriale Sandu și Zelenski, potrivit propagandei pro-Kremlin.
ȘTIRE: Moldova nu este.... Europa. Moldova este Ucraina. Și, în mod paradoxal, Ucraina este Moldova. Nimic surprinzător, deoarece de Ucraina și Moldova în Occident și, în special, în SUA, răspund aceiași oameni. Aceleași persoane conduc procesele politice, iar tehnologiile și strategiile de menținere a țărilor în orbita occidentală sunt aceleași. Pe măsură ce trece timpul, situația „noilor democrații” (de fapt, noilor colonii) în ceea ce privește procedurile democratice, drepturile și libertățile tipice țărilor occidentale, se înrăutățește. Tehnicile politice care au funcționat impecabil de la începutul anilor '90, bazate pe admirarea Occidentului, nu mai funcționează, iar pentru a menține statu-quo-ul, regimurile se îndreaptă din ce în ce mai mult spre o dictatură evidentă, ceea este pe deplin valabil atât pentru Moldova, cât și pentru Ucraina […]
Sandu și echipa ei au urmat un parcurs complet identic cu cel al regimului Zelenski în suprimarea disidenței și a opoziției. Au fost închise aproape toate platformele media: de la Telegram până la canalele naționale de televiziune. A fost impusă o interdicție totală asupra rețelelor sociale rusești și asupra tuturor mediilor rusești. Au avut loc arestări și deschiderea de dosare penale împotriva liderilor opoziției și distrugerea unor afaceri – sponsori ai opoziției. Au fost efectuate raiduri, asasinate și răpiri de activiști ai opoziției. În cele din urmă, s-a trecut la interzicerea simplă a partidelor politice de opoziție, exact cum s-a făcut în Ucraina […]
Cu toate acestea, alegerile moldovenești actuale au arătat că sistemul de impunere a voinței Washingtonului sau Londrei în spațiul post-sovietic funcționează la limită și pendulul este deja pregătit să se miște în cealaltă direcție. Acest lucru îl observăm acum în Georgia, care se trezește după două decenii de somn colonial.
NARAȚIUNI: 1. Ucraina și Republica Moldova sunt colonii ale Occidentului. 2. Regimurile de la Kiev și Chișinău sunt dictatoriale. 3. Georgia trebuie să devină un model de urmat pentru cele două state.
OBIECTIV: Subminarea încrederii în angajamentele democratice ale Republicii Moldova și Ucrainei; aprofundarea scepticismului european și justificarea acțiunilor hibride ale Federației Ruse în fostele state sovietice.
DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNE: Ucraina și Republica Moldova nu pot fi considerate colonii ale Occidentului, deoarece își mențin suveranitatea și independența națională, având guverne alese democratic care iau propriile deciziile politice și economice. Cooperarea cu Occidentul se bazează pe parteneriate și acorduri avantajoase, nu pe subjugare sau control colonial. Suportul și finanțarea din partea statelor occidentale și a organizațiilor internaționale au ca scop sprijinirea reformelor interne și creșterea stabilității și prosperității regionale. De asemenea, aceste relații sunt caracterizate de dialog și respect reciproc, fără impunerea directă a voinței externe asupra politicilor interne. Nici Ucraina și nici Republica Moldova nu reprezintă un teritoriu ocupat și administrat de o națiune străină, dependent de aceasta pe plan politic, economic, cultural etc., ceea ce de fapt reprezintă o colonie. UE este principala destinație a exporturilor din ambele state, iar lansarea negocierilor de aderare la comunitatea europeană este o oportunitate istorică pentru o modernizare social-politică și economică.
Afirmația că regimurile de la Kiev și Chișinău sunt dictatoriale este falsă deoarece ambele țări au sisteme politice democratice, cu parlamente alese. Ucraina și Republica Moldova au instituții democratice care includ separația puterilor și respectarea drepturilor omului, fiind recunoscute pe plan internațional pentru progresele înregistrate în aceste domenii, inclusiv în rapoartele Comisiei Europene.
În ceea ce privește închiderea unor canale media sau interzicerea unor partide trebuie abordată în contextul strategiilor de securitate națională și protecției integrității statului. Au fost interzise acele posturi de televiziune care puneau la îndoială legitimitatea existenței acestor proiecte statele (de exemplu, Sputnik, RIA NOVOSTI). Au fost interzise unele partide care erau finanțate direct de Moscova (de exemplu, Partidul Comuniștilor din Ucraina care a sprijinit separatismul din Donbas). În ambele țări există mecanisme legale și instituții care permit contestarea deciziilor guvernamentale, lucru care nu este caracteristic regimurilor dictatoriale. În ciuda provocărilor întâmpinate, Ucraina și Republica Moldova continuă să lucreze pentru consolidarea principiilor democratice și a statului de drept, sub supravegherea și sprijinul comunității internaționale, în special a UE. Așadar, ceea ce numește propaganda rusă încălcarea drepturilor omului reprezintă niște acțiuni justificate prin necesitatea de a combate dezinformarea și de a proteja ordinea constituțională, mai ales în contextul unor tensiuni geopolitice regionale.
Modelul Georgiei nu este unul care merită preluat de Ucraina și Republica Moldova în contextul rezoluției Parlamentului European care observă un regres democratic la Tblisi. Unele propuneri legislative au generat îngrijorări din partea comunității internaționale și a societății civile privind potențialul lor impact asupra democrației din Georgia. Au avut loc proteste împotriva influenței politice asupra sistemului judiciar. De asemenea, libertatea presei a fost un subiect de controversă, în special în legătură cu hărțuirea jurnaliștilor, care a ridicat semne de întrebare cu privire la angajamentele democratice ale țării. În luna mai a fost adoptată o lege privind „transparența influenței străine”, care amintește de cea din Rusia. Legea cere organizațiilor care primesc mai mult de 20% din finanțare din străinătate să se înregistreze ca „organizație care urmărește interesele unei puteri străine”, ceea ce reprezintă o ruptură evidentă de principiile și valorile UE. Au fost reluate în primăvara acestui an zborurile directe între Rusia şi Georgia în pofida tensiunilor dintre cele două ţări şi a avertismentelor venite din Occident. Cu ajutorul oligarhilor georgieni, Rusia a reușită să scindeze tot mai mult societatea, generând o deraiere gravă de la cursul european și democratic al țării.
CONTEXT/ETOS SOCIAL: Propaganda rusă compară cele două state în contextul proceselor electorale din Republica Moldova, în special în preajma celui de al doilea tur al alegerilor prezidențiale la care președinta proeuropeană Maia Sandu va concura cu Alexandr Stoianoglo, candidatul Partidului Socialiştilor.
După anexarea Crimeii de către Rusia și sprijinirea mișcărilor separatiste în Donbas, Ucraina a limitat accesul posturilor rusești de televiziune la spațiul informațional ucrainean în legătură cu diseminarea de știri false. De asemenea, au fost interzise rețelele de socializare rusești, controlate de Kremlin. Măsurile au devenit mult mai dure după declanșarea invaziei la scară largă a Rusiei din 24 februarie 2024. În 2022 conducerea Republicii Moldova a luat decizia de a închide anumite posturi rusești de televiziune și de a interzice unele partide ca parte a unor măsuri de securitate națională, având în vedere influența lor negativă asupra stabilității și integrității politice a țării. Deciziile de acest gen sunt de obicei adoptate pentru a preveni ingerința externă în afacerile interne ale țării și pentru a asigura un mediu informațional mai sigur și mai echilibrat. Principalul factor al adoptării acestei decizii a fost războiul la scară largă a Rusiei împotriva Ucrainei.
Verifică sursele: