Primele „focuri” au fost deja trase: UE pregătește taxe pentru vehiculele electrice chinezești, iar Beijingul anchetează subvenționarea de către europeni a unor produse exportate în China.
Mize de sute de miliarde de dolari atât pentru UE cât și pentru China
Ursula von der Leyen și-a prezentat echipa cea nouă alături de care începe un nou mandat în fruntea Comisiei Europene. Această echipă, alături de Kaja Kallas, noua șefă a diplomației europene, va trebui să găsească o modalitate de a se înțelege cu China pe chestiunile atât de sensibile, care iată, din vară, amenință să degenereze într-un război comerical de proporții.
Aflat într-o vizită oficială la Bejing, premierul socialist al Spaniei, Pedro Sanchez, a părut ca un emisar european în țara asiatică, spunând la finalul vizitei, care a inclus și o întâlnire cu Xi Jinping, că UE și China ar trebui să construiască punți și să evite războiul comercial.
Relațiile s-au tensionat astă vară după ce UE a anunțat că plănuiește să impună tarife de până la 36, 3% la vehiculele electrice chineze. Beijingul a reacționat atunci spunând că asta ar putea declanșa un conflict comercial, mai mult, a deschis o anchetă antidumping de represalii asupra importurilor europene de carne de porc. Apoi, în august, China a plusat și a dechis o investigație privind subvențiile bocului pentru produse lactate.
Dacă aruncăm o privire asupra schimburilor comerciale dintre cei doi coloși, așa cum arată statisticile oficiale europene, o să constatăm că cel puțin anul trecut China a fost al treilea partener ca mărime pentru exporturile UE de mărfuri (8,8 %) și cel mai mare partener pentru importurile de bunuri din UE (20,5 %) adică aproape 400 de miliarde de euro. Tot din aceste date observăm că dintre toate țările europene, Germania a fost cel mai important exportator de mărfuri în China.
Cea mai mare parte a transporturilor vine pe mare, însă există deja o linie feroviară, inclusă în inițiativa Centura și Drumul, o reinventare a Drumului Mătăsii în care chinezii au investit peste 100 de miliarde de dolari. Această cale ponește din cele mai importante puncta comerciale ale Chinei și ajunge până la Madrid, cel mai sudic punct din Europa, și așa înțelegem prezența lui Gonzales la Beijing într-un moment atât de tensionat.
UE vrea să impună taxe pentru vehiculele electrice chinezești subvenționate de Beijing
În toamna anului trecut, Comisia europeană a început o investigație, după ce a adunat suficiente dovezi că această creștere a importurilor cu prețuri mici și subvenționate de vehicule electrice din China în UE a reprezentat o amenințare economică pentru industria autovehiculelor electrice din UE. Așa cum arăta comunicatul Comisiei de atunci, investigația începută din oficiu – deci nu la cererea industriei auto din UE – ar urma să se încheie în noiembrie.
Luna trecută, Comisia a publicat un draft al concluziilor acestei investigații care includea unele revizuiri ale tarifelor punitive propuse. Este de fapt proiectul deciziei Comisiei care va confirma până pe 30 octombrie dacă va aplica taxe finale, cunoscute ca taxe definitive, care se aplică de obicei pe o perioadă de 5 ani. Documentul are însă nevoie de aprobarea statelor membre și nu se va aplica dacă o majoritate calificată de 15 state UE, adică 65 la sută din populația UE, votează împotrivă.
Comisia se află pe un teritoriu neexplorat cu această investigație, având în vedere că astfel investigații se referă, de obicei, la mai multe produse care nu implică lanțuri de aprovizionare atât de complexe ca acelea pentru vehiculele electrice.
Este, de asemenea, pentru prima dată după mult timp când componenta comercială a blocului a început o investigație din proprie inițiativă și nu – așa cum este de obicei cazul – pe baza unei plângeri din partea industriei.
Prin controlul subvențiilor pentru fabricarea bateriilor, proiectarea mașinilor sau aprovizionările cu oțel, UE urmărește un sector în care producătorii de automobile chinezi au câștigat avânt, dar adesea cu contribuții tehnologice din asociațiile în comun cu omologii lor din UE. Cel puțin trei coloși din industria auto europeană au fabrici în China și depind de cea mai mare piață auto din lume pentru cea mai mare parte a veniturilor lor așa că nu e deloc surpinzător că producătorii auto europeni nu prea împărtășesc entuziasmul Comisiei.
Când vorbim de conflictul comercial sino-european trebuie să precizăm că UE nu s-a rezumat doar la mașinile electrice. A deschis o investigație și în privința produselor laminate plate din fier sau din oţel ori acoperite cu tablă provenite din China, pentru a evalua dacă importurile în Uniunea Europeană sunt vândute la preţuri excesiv de scăzute. De data asta, în urma unei plângeri venite de la Asociația europeană a oțelului, Eurofer. A lansat o investigație și în privința unor aditivi alimentari. Niciuna dintre aceste investigații nu a captat, însă, atenția așa cum a făcut-o sectorul vehiculelor electrice. Și lucrurile nu se opresc aici pentru că Europa se pregătește să folosească o combinație de de instrumente comerciale și de concurență pentru a aborda ofertele chineze pentru licitațiile europene pentru parcurile eolienne și vânzările de scannere de securitate aeroportuară. Bătălia se dă însă pe vehiculele electrice.
China răspunde lovind în exporturi europene de miliarde de euro
China a contestat taxele compensatorii pe care UE intenționează să le introducă la Organizația Mondială a Comerțului, invocând faptul că ancheta UE și rezultatele acesteia sunt nefondate și încalcă regulile OMC. Prin urmare, Organizația Mondială a Comerțului a deschis și ea un dosar cu privire la aceste taxe asumate de UE.
În plus, chinezii au cerut, din nou, ca UE să corecteze imediat „practicile eronate” și să mențină în comun stabilitatea cooperării economice și comerciale între China și UE în privința vehiculelor electrice.
Cum Bruxellesul nu pare perocupat de petițiile chinezilor la OMC, Beijingul a contraatacat pe 21 august, a doua zi după ce clubul comunitar anunța taxele.
Așa că a deschis o anchetă privind măsurile compensatorii la importurile de lactate din țările UE. Ministerul cinez al comerțului conduce această investigație cerută de Asociația chineză pentru produser lactate și Asociația industriei chineze de lactate. Motivul invocat: produsele care fac obiectul anchetei au primit subvenții de la guvernele UE. Sunt menționate și proiectele de subvenții în cadrul Politicilor Agricole Comune, Beijingul numind câteva țări, printre care și România, pe care le acuză că subvenționează industria lactatelor. Ancheta se va finaliza în termen de un an. Cu alte cuvinte, Beijingul susține că Europa scoate profituri grase din brânza suprasubvenționată.
Această anchetă se adaugă celei privind carnea de porc, în esență aceleași motive invocate de Beijing, produsele diferind. În 2023, China a importat carne de porc, inclusiv măruntaie, în valoare de şase miliarde de dolari, arată datele autorităţilor vamale. Mai mult de jumătate a venit din UE. Dacă Beijingul, după investigație, va hotărî să restricționeze importurile de carne de porc de la europeni asta ar însemna pierderi uriașe pentru producătorii europeni.
Jocul escaladării care ar putea duce la un război comercial
Gândindu-mă la disputa panourilor solare de acum un deceniu, când UE amenința cu tarife de import antidumping de 47 la sută, asta pentru că acuza Beijingul că își subvenționează în mod nedrept firmele de panouri solare, punând producătorii europeni într-un dezavantaj, dispută care s-a terminat în defavoarea europenilor, mă întreb dacă de data aceasta cei 27 vor merge până la capăt și mai ales care e acel capăt. Dacă în cazul rușilor decuplarea a fost mai simplă, am renunțat la gazul și petrolul lor, în cazul Chinei lucrurile se complică, în condițiile în care aceasta deține un cvasi-monopol pe extracția și prelucrarea metalelor rare, vitale pentru industriile și tehnologiile de ultimă generație. Ținând cont de sutele de miliarde investite de China în noul Drum al Mătăsii, în Europa, mi-e greu să cred că Beijingul își dorește un război comercial total, însă pentru a-și impune punctul de vedere ar putea încerca să joace tare și să meargă până la blocarea unor importuri din UE.
Dar o astfel de escaladare s-ar putea să fie o eroare de calcul, pentru că nici UE de astăzi nu mai e UE de acum 10 -11 ani. Așa că, de data asta, s-ar putea să vedem că aceste declarații tăioase de la Est la Vest și invers s-ar putea să se transforme în ceva mai mult.