Georgia e tot mai dependentă economic de Rusia, ceea ce generează riscuri de securitate pentru Tbilisi. Există și îngrijorări că Moscova ocolește sancțiunile occidentale prin Georgia.
Dependența economică a Georgiei de Rusia a atins niveluri record
În februarie 2023, Transparency International Georgia a publicat un raport care arăta că în 2022 dependența economică a Georgiei de Rusia atinsese un nivel record. Conform datelor furnizate de ONG, Georgia a primit aproximativ 3,6 miliarde de dolari din Rusia, reprezentând bani expediați în țară de georgienii plecați la muncă și venituri din turism si exporturi. Suma este de trei ori mai mult față de suma raportată în 2021.
Mai mult, în prima jumătate a anului 2022, importurile din Rusia au crescut cu 51%, ajungând la 706 milioane de dolari. Importurile din Rusia au reprezentat 11,9% din importurile totale ale Georgiei, acesta fiind nivelul cel mai ridicat din ultimii 15 ani. În același context, tot în 2022, exporturile georgiene către Rusia au crescut cu 6,8%, ajungând la 652 de milioane de dolari. De la începutul războiului dintre Rusia si Ucraina, din martie până în decembrie, exporturile au crescut cu 3,2%, în principal datorită unei creșteri de cinci ori a reexporturilor de autovehicule. Tradiționalele exporturi de vin georgian către Rusia au contribuit și ele la această dependență. În 2022, exporturile de vin din Georgia către Rusia au crescut cu 23%, ajungând la un total de 161 de milioane de dolari. 64% din totalul exporturilor de vin georgian s-au dus către Rusia, cel mai ridicat nivel din 2013, când Moscova a ridicat embargoul pe care îl impusese țării vecine.
Transparency International Georgia și-a exprimat în mod special îngrijorarea față de această situație. Având în vedere că diversificarea pieței de exporturi de vinuri este o sarcină complexă, care nu poate fi realizată rapid, organizația subliniază faptul că guvernul ar trebui să aibă o strategie de reducere a dependenței de piața rusească în următorii ani.
Faptul că dependența economică a Georgiei de Rusia a atins un nivel record este confirmat și de datele Serviciului național de statistică al Georgiei („Sakstat”): în ianuarie 2023, volumul schimburilor comerciale între cele două țări se ridica la 263,6 milioane de dolari. Pe baza acestui indicator, Rusia a depășit Turcia (care s-a situat la 196,1 milioane de dolari) pentru prima dată în mulți ani.
Reluarea zborurilor comerciale directe a contribuit și mai mult la creșterea dependenței economice a Georgiei de Rusia. Vladimir Putin a semnat decretul privind această măsură la data de 10 mai. La data de 19 a aceleiași luni a aterizat primul zbor direct de la Moscova la Tbilisi, marcând reluarea acestor zboruri întrerupte în 2019.
Ministrul economiei și dezvoltării durabile din Georgia, Levan Davitashvili, a declarat că reluarea zborurilor directe va duce la o creștere a veniturilor din turism:
„Ne așteptăm la un impact de aproximativ 300-400 de milioane de dolari în sectorul turismului, care poate fi numit „efect de zbor”. În 2019, veniturile din turism dinspre Rusia s-au ridicat la aproximativ un miliard de dolari”.
În acest context, Georgia a devenit a doua cea mai populară destinație turistică printre ruși. Asta s-a văzut în urma unei analize a datelor interne ale serviciului de rezervare zboruri „Aviasales”. Principalele trei destinații sunt Turcia, Georgia și Thailanda.
Faptul că principalul impact economic al reluării comunicațiilor aeriene va stimula sectorul turismului este confirmat de economistul și cofondatorul Centrului pentru transformare economică, Nodar Sirbiladze. Cu toate acestea, potrivit lui Sirbiladze, beneficiile pentru economie în general vor fi mai mici decât prevede guvernul.
În viitorul apropiat, restabilirea comunicațiilor aeriene directe ar putea fi completată de potențiala reluare a tranzitului feroviar din Georgia prin Abhazia. Președintele Camerei de Comerț și Industrie a Rusiei, Serghei Katyrin, a împărtășit planurile de cooperare într-un interviu cu „Rossiyskaya Gazeta” pe 12 mai.
El a adăugat, de asemenea, că tranzitul feroviar va ajuta la eliberarea trecerii frontierei la Verhni Lars și la reducerea costului mărfurilor livrate, crescând volumul acestora. Având în vedere situația legată de tranzitul mărfurilor rusești prin Turcia, o astfel de schemă este vitală pentru Rusia, a subliniat Katyrin.
Riscul consolidării legăturilor economice: Rusia a folosit întotdeauna pârghia economică pentru a exercita presiuni politice
Economistul Nodar Sirbiladze consideră că, dacă Georgia își va întări legăturile economice cu Rusia, țara se va confrunta cu mai multe riscuri decât beneficii. „Decizia lui Putin este motivată politic. Ne dăunează pentru că Rusia a luat această decizie în timp ce ducea războiul în Ucraina și se afla sub sancțiunile lumii civilizate. Când o astfel de Rusie te laudă și începe să restabilească zboruri, înseamnă că Georgia se îndepărtează de Europa. Acestea sunt costuri semnificative pentru țară, mai mult decât creșterea veniturilor din turism”, a menționat economistul.
Cu toate acestea, guvernul georgian nu vede riscuri în dezvoltarea legăturilor comerciale și economice cu Rusia. Prim-ministrul Irakli Garibashvili a declarat că reluarea comunicațiilor aeriene directe se aliniază obiectivelor politicii naționale și este în interesul Georgiei.
„Nu este nimic nou sau ciudat în asta. Este o parte integrantă a relațiilor economice și comerciale. Cei care nu vor ca țara să depășească sărăcia, șomajul, să aibă comerț și economie... poți spune direct că sunt dușmani ai țării noastre.”
Ca răspuns la criticile din partea UE, premierul a subliniat că cifra de afaceri a schimburilor comerciale ale Georgiei cu Rusia se ridică la aproximativ 1 miliard de dolari pe an, în timp ce Uniunea Europeană însăși, după cum spune el, face comerț cu Rusia „în patru zile la nivelul a ceea ce facem noi într-un an”. Șeful guvernului a mai declarat că, după războiul din 2008, Occidentul a continuat ca de obicei afacerile cu Rusia.
Totuși, potrivit raportului Transparency International Georgia, după începutul războiului din Ucraina, comerțul UE cu Rusia a scăzut de trei ori și continuă să scadă, în timp ce al Georgiei a crescut. Schimburile comerciale dintre Georgia și Rusia în 2022 nu s-au ridicat la 1 miliard de dolari, așa cum a declarat Garibashvili, ci la 2,5 miliarde de dolari, ceea ce înseamnă cu 52% mai mult decât cifra din 2021.
„De remarcat încă de la început că Uniunea Europeană nu solicită Georgiei să înceteze relațiile economice cu Rusia. Uniunea Europeană solicită Georgiei să se alăture sancțiunilor existente împotriva Rusiei în sectorul aviației, pentru ca Georgia să nu devină un loc pentru eludarea sancțiunilor impuse Rusiei, care ar putea fi întărite în cazul reluării zborurilor”, se arată în raportul Transparency International Georgia.
Raportul subliniază faptul că dependența economică tot mai mare față de Rusia reprezintă o amenințare pentru țară, deoarece Rusia a folosit în mod repetat pârghia economică pentru a pune presiune politică asupra națiunilor independente. În plus, dependența economică tot mai mare de Rusia reprezintă, de asemenea, o amenințare macroeconomică pentru Georgia, din cauza sancțiunilor occidentale și a războiului în desfășurare care provoacă o criză economică în Rusia și care este de așteptat să continue si în 2023.
În acest context, mulți experți subliniază că, în mod tradițional, Rusia folosește relațiile economice ca instrument de presiune politică asupra țărilor vecine. Georgia a fost prima țară din CSI pentru care Moscova a impus unilateral un regim de vize în 2000.
În ianuarie 2006, două secțiuni ale gazoductului Mozdok-Tbilisi au explodat în Osetia de Nord, iar stâlpi de electricitate au fost aruncați în aer în Karachay-Cherkessia. În urma acestor acte de sabotaj, Georgia a rămas fără gaz rusesc, iar cantitatea de energie electrică la intrarea în țară a fost redusă semnificativ. Președintele de atunci al Georgiei, Mihail Saakașvili, a numit ceea ce s-a întâmplat cu conducta „acte de vandalism și sabotaj”, acuzând în esență Rusia că „provoacă o criză energetică în Georgia”.
În luna octombrie a aceluiași an, Rusia a suspendat comunicațiile aeriene, rutiere, maritime și feroviare cu Georgia. În acel an a avut loc și o deportare colectivă – mii de cetățeni au fost expulzați din Rusia cu ajutorul avioanelor de transport de mărfuri.
În 2008, Georgia a devenit prima țară după prăbușirea URSS care s-a confruntat cu agresiunea pe față a Rusiei. În urma războiului de cinci zile din august, relațiile diplomatice dintre cele două țări au fost întrerupte.
Cu toate acestea, experții notează că, în ultimii ani, Tbilisi și-a prioritizat în mod clar economia față de politică și a menținut această abordare chiar și după invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia.
Partenerii occidentali ai Georgiei sunt îngrijorați că țara ar putea fi folosită de Rusia pentru a ocoli sancțiunile
Oficialii americani își exprimă tot mai mult îngrijorarea față de potențialul Rusiei de a ocoli sancțiunile prin Georgia și creșterea dependenței economice a Georgiei de Rusia. Subiectul a fost abordat la o întâlnire de la sfârșitul lunii iulie a Comitetului pentru relații externe al Senatului cu șeful biroului de coordonare a sancțiunilor al Departamentului de Stat, Jim O’Brien.
„Mi se pare foarte încurajator faptul că serviciile vamale georgiene iau măsuri reale pentru a limita importul de articole de pe câmpul de luptă în Rusia. Vrem să ne asigurăm că aceștia controlează pe deplin circulația peste granița cu Georgia, fie că este vorba de aeroporturi sau de frontiere terestre. Acesta este un efort continuu și oferim asistență în această direcție. Întrebarea este dacă putem obține mai multe date de calitate în viitor și dacă putem avea o imagine mai clară a ceea ce se întâmplă cu rutele aeriene recent reluate între Georgia și Rusia.”
Când senatorul Jeanne Shaheen a întrebat dacă reluarea zborurilor ar putea ajuta Moscova să eludeze sancțiunile, O'Brien a răspuns:
„Este cu siguranță posibil. De aceea vrem să ne asigurăm că știm cu ce sunt încărcate aceste avioane când se întorc în Rusia".
Încă din iunie, O'Brien afirmase că erau companii europene care vindeau anumite bunuri către țări care ulterior revindeau aceste materiale Rusiei, inclusiv microcipuri și electronice care sunt necesare capacităților militare ale Rusiei. Problema echipamentelor a devenit deosebit de relevantă după descoperirea cipurilor electronice de ultimă generație de origine americană în resturile de rachete care au explodat deasupra Ucrainei. La acel moment, O'Brien a enumerat Georgia printre cele cinci țări care ridicau o problemă în ceea ce privește sustragerea Rusiei de la sancțiuni.
„Scopul nostru principal este să împiedicăm Rusia să obțină arme pe care să le folosească pentru a duce războaie agresive și a ucide oameni. Noi — Statele Unite, Regatul Unit și Uniunea Europeană — acordăm atenție tipului de dispozitive electronice folosite în aceste scopuri. Cooperarea noastră cu Georgia vizează exact acest aspect”.
Daniel Fried, membru principal al Consiliului Atlantic, a subliniat că autoritățile de la Tbilisi nu numai că nu reușesc să reducă dependența de Rusia, dar de fapt chiar își întăresc legăturile cu această țară:
„Am spus de multe ori că Georgia are tot dreptul să urmeze o politică prudentă față de Moscova. Nu am spus niciodată că Georgia ar trebui să devină principalul furnizor de arme al Ucrainei. Înțeleg slăbiciunile Georgiei, dar întrebarea este dacă guvernul georgian încearcă să facă ceea ce face Moldova – să-și reducă dependența de Rusia. Se pare că, spre deosebire de Moldova, Georgia face pași în direcția opusă.”
În ianuarie, The New York Times a publicat un articol al lui Ivan Nechepurenko despre importurile de bunuri occidentale în Rusia. Influenta publicație americană a afirmat că, după ce Rusia a invadat Ucraina și Europa a rupt relațiile comerciale cu țara ocupantă din cauza sancțiunilor, Rusia a găsit rapid rute alternative. Autorul a afirmat că în fiecare zi se formează șiruri de camioane la granița dintre Georgia și Rusia. Articolul a subliniat că Georgia a devenit un canal logistic convenabil între Rusia si lumea exterioară. Potrivit jurnalistului, achiziția de bunuri prin Georgia și țările vecine (Armenia și Azerbaidjan) a ajutat Rusia să înfrunte furtuna economică provocată de invazia Ucrainei.
La 1 iulie, publicația germană Deutsche Welle a publicat o investigație intitulată „Portițe în Caucaz: eșecul sancțiunilor UE”. O echipă de filmare condusă de jurnalistul Miodrag Sorich a călătorit în Georgia, pe care partenerii occidentali au menționat-o în mod repetat drept o „gaură neagră” pentru ocolirea sancțiunilor împotriva Rusiei. Jurnaliștii au decis să investigheze dacă volume mari de exporturi continuă să circule prin Georgia după ce au fost impuse restricții împotriva Rusiei.
La sfârșitul lunii iunie, reprezentanți ai UE, ai Biroului de coordonare a sancțiunilor din cadrul Departamentului de Stat al SUA și ai Biroului pentru Externe, Commonwealth și Dezvoltare din Marea Britanie au vizitat Tbilisi. Vizita comisiei de sancțiuni a fost legată de problema respectării de către Georgia a sancțiunilor internaționale împotriva Rusiei. Trio-ul a încercat să transmită autorităților georgiene care sunt riscurile cooperării cu Moscova. În urma întâlnirilor de la Tbilisi, aceștia au anunțat că autoritățile georgiene depun „eforturi active” pentru a stabili un sistem cuprinzător de detectare a mărfurilor interzise pentru a preveni vânzarea acestora către Rusia. Președintele partidului de guvernământ, Irakli Kobakhidze, a declarat la sfârșitul lunii iunie că „Nu impunem sancțiuni împotriva Federației Ruse, dar nici nu vom permite cuiva să folosească acest teritoriu pentru a ocoli sancțiunile”.
Anul trecut Georgia s-a alăturat sancțiunilor internaționale, dar s-a abținut de la a impune restricții suplimentare proprii. Tema sancțiunilor a câștigat o atenție reînnoită în Georgia pe fondul deciziei Rusiei de a ridica cerințele de viză pentru cetățenii georgieni și de a elimina restricțiile privind zborurile directe. Înainte de aceasta, Moscova declarase de mai multe ori că apreciază poziția oficială a Georgiei, care menține o atitudine rezervată în privința sancțiunilor și a războiului din Ucraina.
Ca urmare a aderării Georgiei la sancțiunile internaționale, s-a anunțat în iulie că Georgia a introdus o interdicție privind exportul și reexportul de automobile în Rusia și Belarus. Începând de la 1 august, această restricție se aplică mașinilor importate din Statele Unite, iar din 26 septembrie se va extinde și la mașinile importate din Europa, în conformitate cu cel de-al 11-lea pachet de sancțiuni UE impus Rusiei ca urmare a invadării Ucrainei. Al 11-lea pachet de sancțiuni are ca scop să împiedice Rusia să eludeze sancțiunile internaționale. Acesta include interzicerea exportului tuturor mașinilor de lux noi și uzate cu motoare de peste 1,9 litri în Rusia, precum și exportul de vehicule electrice și hibride.
Este interesant faptul că vehiculele de pasageri au reprezentat al treilea cel mai exportat produs din Georgia către Rusia. În primele cinci luni ale anului 2023, Georgia a trimis Rusiei aproximativ 3.000 de mașini în valoare totală de 41 de milioane de dolari. Exportul acestei categorii a crescut cu 458% pe parcursul anului. La începutul lunii iulie, ministrul economiei din Georgia, Levan Davitashvili, a declarat presei că, întrucât comerțul cu autoturisme este o sursă importantă de venit pentru Georgia, autoritățile georgiene sunt în negocieri cu Uniunea Europeană și speră că exporturile de mașini din Georgia către Rusia nu vor fi oprite.
Aspirațiile Georgiei de a adera la UE și NATO rămân obiectivele sale declarate, dar apropierea economică și politică de Rusia, care a adus războiul în Ucraina, ar putea împiedica integrarea acesteia în UE, întrucât Bruxellesul așteaptă ca țările candidate să se coordoneze în ceea ce privește politicile de sancțiuni.