
Relațiile NATO-Rusia au ajuns la cel mai scăzut nivel din istorie, în urma invaziei Ucrainei de către aceasta din urmă, iar în acest context, teritoriul care leagă Polonia de Lituania a ajuns în centrul atenției. Coridorul Suwałki se învecinează cu enclava Kaliningrad din Rusia. Ar putea fi o țintă tentantă, deoarece controlul asupra acestuia ar ajuta Rusia să taie legătura terestră dintre NATO și membrii săi baltici. De asemenea, ar putea fi folosit, de data aceasta de către Alianță, pentru a izola și mai mult Kaliningradul. Este Coridorul Suwałki butoiul de pulbere dintre NATO și Rusia?
De la o ascunzătoare idilică la „cel mai periculos loc din lume”
Dacă cineva pleacă în vacanță în Polonia și caută un colț retras, frumos și liniștit, înconjurat de natură sălbatică, de o frumusețe uimitoare, ar trebui să meargă cu siguranță în regiunea Suwałki. Mergeam acolo vara cu prietenii mei în anii de facultate. Așezam o tabără lângă lac, săpăm un șanț care servea drept toaletă și trăiam acolo, fără curent electric, cam două-trei săptămâni. Trebuia să mergem pe jos 5 kilometri până la cel mai apropiat magazin. În zilele noastre, există multe pensiuni mici și confortabile, precum și ferme agroturistice. „Dacă nu mai vrei să fii conectat la internet și să stai departe de problemele cotidiene, acolo trebuie să mergi”, aș fi spus acum un an.
Astăzi, acel colț din nord-estul Poloniei este adesea numit cel mai periculos loc din lume, întrucât această zonă de frontieră care leagă Polonia și Lituania (numită Suwałki Gap sau Coridorul Suwałki) este văzută ca un potențial punct fierbinte în confruntarea dintre Rusia și NATO. Dar poate valoarea sa strategică reală este supraevaluată și limitată? Vorbim de o porțiune de pământ lungă de 100 de kilometri, iar după ce Finlanda și Suedia vor adera la NATO, granița terestră a Alianței Nord-Atlantice cu Rusia va crește cu 1.350 de kilometri. Ce ar trebui să ne îngrijoreze mai mult?
Cea mai vulnerabilă fâșie de teritoriu NATO
Numit după un oraș din nord-estul Poloniei, Coridorul Suwałki este zona care înconjoară granița terestră polono-lituaniană, cuprinsă între exclava rusă Kaliningrad și Belarus. Nu este învecinat cu Rusia continentală. Conform narațiunii predominante, Coridorul Suwałki este important din punct de vedere strategic, deoarece face legătura dintre partea continentală europeană a NATO și statele baltice, fiind astfel singurul segment terestru pe care forțele terestre NATO îl pot folosi pentru a trimite întăriri statele baltice dinspre Polonia în cazul unei operațiuni militare care ar implica Rusia. Logica este că Rusia ar putea închide acest coridor prin ocupație fizică sau cu ajutorul armelor cu rază lungă de acțiune pentru a împiedica aceste întăriri să ajungă în statele baltice, care ar fi astfel izolate.
Conform unui eseu de politică externă din 2022, Coridorul Suwałki este „cel mai slab punct al NATO”. Time Magazine l-a numit „cea mai vulnerabilă întindere de pământ” din Europa. NBC News a difuzat un reportaj intitulat „De ce coridorul Suwałki îl ține treaz pe generalul american din Europa cu cea mai importantă funcție” (generalul fiind fostul comandant al armatei americane din Europa, Ben Hodges), iar recent Politico a publicat un articol despre regiune folosind un titlu funest: Cel mai periculos loc de pe pământ. Și experții în securitate au subliniat în mod constant vulnerabilitățile Coridorului Suwałki. În timpul crizei imigranților din Belarus din vara anului 2021, unii observatori au considerat că nu a fost deloc o coincidență faptul că Belarus a forțat migranții să intre în Polonia pe lângă Coridor. Acum știm că liderul Belarusului, dictatorul Alexander Lukașenko, cooperează strâns cu Putin în acest război din Ucraina și este dispus să lase Rusia să-i folosească țara ca rampă de lansare pentru o nouă invazie.
UE vrea să monitorizeze fluxul de mărfuri către Coridorul Suwałki. Rusia amenință cu represalii
Amenințarea militară din partea Rusiei, îndreptată împotriva statelor baltice, a ajuns din nou în prim-plan în presă în iunie, când Lituania, ca urmare a sancțiunilor UE, a limitat semnificativ tranzitul mărfurilor din Rusia (prin Belarus) către regiunea Kaliningrad (enclava rusă de pe Marea Baltică are granițe doar cu țări UE - Polonia și Lituania). Rusiei i s-a interzis de mai bine de o lună să transporte oțel în Uniunea Europeană. O interdicție privind tranzitul cărbunelui va intra în curând în vigoare, iar începând cu 5 decembrie această interdicție va fi aplicată și țițeiului și produselor petroliere. Astfel, autoritățile lituaniene au interzis tranzitul multor mărfuri (restricțiile se aplică pentru aproximativ 30% din mărfuri precum ciment, oțel, alcool, caviar și alte bunuri de lux) către regiunea Kaliningrad pe calea ferată pe teritoriul Lituaniei.
Moscova a amenințat Lituania cu o „acțiune decisivă”, iar guvernatorul regiunii Kaliningrad, Anton Alikhanov, a anunțat blocarea transportului maritim în Marea Baltică. Ministrul lituanian al economiei, Aušrinė Armonaitė, a anunțat la 11 iulie că Vilnius nu se teme de amenințările din partea Moscovei, cu care este obișnuit. Câteva zile mai târziu, Comisia Europeană a clarificat tranzitul Kaliningrad, menționând (ceea ce înseamnă în același timp retragerea din poziția inițială) că este interzis transportul rutier al mărfurilor sancționate. Transportul feroviar este permis, dar trebuie supus controalelor necesare.
Premierul lituanian, Ingrida Simonyte, a anunțat că tranzitul mărfurilor prin Lituania către exclava rusă va continua cu restricții până la stabilirea unei noi proceduri de control. Totodată, a anunțat că nu se va putea reveni la situația de dinainte de 16 iunie, când toate mărfurile puteau tranzita către regiunea Kaliningrad (aceasta se va aplica în special tehnologiilor militare). „După cum a explicat Comisia Europeană, tranzitul anumitor mărfuri autorizate va fi supus unui control și mai detaliat pentru a se asigura că aceste mărfuri sunt de fapt destinate nevoilor regiunii Kaliningrad sau că mărfurile care circulă în direcția opusă nu au fost livrate la Kaliningrad prin încălcarea sancțiunilor”, a spus Simonyte.
Comisia Europeană a permis Rusiei să transporte mărfuri sancționate pe calea ferată către și dinspre regiunea Kaliningrad prin teritoriul Uniunii Europene, dar numai pentru nevoile acestei exclave și în cantități rezonabile. Conform acestor reguli, Lituania și alte state membre ale UE vor trebui să verifice dacă volumele de tranzit se încadrează în nivelurile stabilite în ultimii trei ani, pentru a se asigura că mărfurile sancționate transportate la Kaliningrad corespund cererii locale reale și nu sunt exportate în țările UE.
Consolidarea flancului estic al NATO
Luni (25 iulie), președinții Poloniei și Lituaniei - Andrzej Duda și Gitanas Nausėda - au început o serie de consultări de două zile privind situația din regiune la reședința de vară la Marea Baltică a președintelui polonez. Întâlnirea a fost planificată în timpul unei vizite recente a celor doi lideri la Coridorul Suwałki, când ambii președinți au inspectat postul de comandă mobil al Diviziei Multinaționale Nord-Est din Szypliszki, lângă granița cu Lituania. „Grupurile de batalioane multinaționale staționate în Coridorul Suwałki sunt garanția aliată a securității pentru regiune, care va fi în curând consolidată până la 300.000 de militari”, a declarat Andrzej Duda la începutul lunii iulie. Până de curând, militarii Alianței Nord-Atlantice prezenți aici făceau parte din „Prezența avansată consolidată” (enhanced Forward Presence), dar de la summitul NATO de la Madrid au fost redenumite „forța de apărare avansată consolidată” (enhanced Forward Defense, eFD).
După anexarea Crimeei de către Rusia (2014), aliații NATO au convenit să pună în aplicare the Readiness Action Plan (RAP) pentru a promova poziția forțelor NATO și pentru a răspunde rapid la schimbările fundamentale din mediul de securitate la granițele NATO și mai departe. De aceea, statele membre NATO au convenit în 2016 să desfășoare patru grupuri de luptă multinaționale în zonele cele mai susceptibile de a fi atacate - soldații au fost dislocați în Estonia, Letonia, Lituania și Polonia, sub conducerea Regatului Unit, Canadei, Germaniei și Statelor Unite.
Odată cu invazia și războiul în desfășurare în Ucraina, NATO a înființat alte patru grupuri de luptă multinaționale în Bulgaria, Ungaria, România și Slovacia. Stabilirea prezenței avansate consolidate a NATO a contribuit la transformarea conceptului de Comandament al Componentei Terestre Regionale în realitate, incluzând nu numai batalioanele multinaționale, ci și două divizii multinaționale și patru brigăzi de apărare internă. Împreună, aceste decizii reprezintă cea mai semnificativă consolidare a apărării colective a Alianței în zeci de ani.
O amenințare în dublu sens: și NATO ar putea folosi Coridorul Suwałki împotriva Rusiei
Oricât de mult sens ar avea amplasarea grupului de luptă eFP condus de SUA din Orzysz, Polonia (la aproximativ două ore de mers cu mașina de la granița cu Lituania), având în vedere proximitatea sa de regiunea Kaliningrad și Belarus, unii specialiști în apărare sunt de părere că îngrijorările legate de Coridorul Suwałki sunt exagerate.
În primul rând, ei se întreabă chiar de ce Rusia ar trebui să închidă Coridorul Suwałki, care este puternic păzit de trupe internaționale, și să atace țările baltice? Un atac major asupra Letoniei, Estoniei sau Lituaniei ar precipita aproape inevitabil invocarea articolului 5 din Tratatul Atlanticului de Nord, care ar putea crea o dinamică escalativă pe care Kremlinul cu greu ar putea-o controla.
În al doilea rând – se întreabă expertul în apărare Aleksander Łanoszka – are sens să ne ghidăm după frontierele de stat în cazul unei confruntări militare cu Putin? „Discuția despre Coridorul Suwałki amintește de discuțiile din timpul Războiului Rece despre Coridorul Fulda din Germania de Vest. Preocuparea NATO cu privire la Fulda a apărut din scenariul conform căruia tancurile Pactului de la Varșovia ar putea folosi zonele joase din jurul lanțului muntos Vogelsberg pentru a năvăli în Germania de Vest. Dar astfel de caracteristici naturale nu se regăsesc în Coridorul Suwałki”, spune el.
În al treilea rând, analiștii observă că pericolele asociate cu Coridorul Suwałki sunt în ambele sensuri. Forțele NATO pot la fel de bine să amenințe activele militare rusești din regiune, în special pe cele din Kaliningrad. „În cazul unui conflict deschis, Kaliningradul este la fel de expus riscului de a fi izolat și blocat de NATO, precum sunt statele baltice de Rusia. Și într-adevăr, problemele logistice ar putea împiedica eforturile Rusiei de a închide acest coridor. Aceste probleme logistice ar putea include întreținerea deficientă a vehiculelor, comunicațiile nesigure, comanda și controlul slab și aprovizionarea inadecvată, așa cum s-a întâmplat în etapele incipiente ale invaziei Rusiei din 2022 a Ucrainei”, spune Wojciech Lorenz de la Institutul Polonez de Afaceri Internaționale.
Mulți analiști subliniază că Suwałki este o problemă la fel de mare pentru Rusia, cât ar putea fi pentru NATO. Îngrijorările lor cu privire la amenințarea Kremlinului depășesc cu mult coridorul îngust care leagă Lituania și Polonia: armele rusești cu rază lungă de acțiune care ar putea viza structurile de comandă și control nu depind de închiderea Coridorului Suwałki pentru a fi eficiente.