Cum e predată propaganda pro-război în școlile din Rusia. Relatări din presa independentă rusă

Cum e predată propaganda pro-război în școlile din Rusia. Relatări din presa independentă rusă
© EPA-EFE/ATEF SAFADI   |   Mama ofițerului armatei ucrainene, Ivan Skrypnyk, ucis în acțiune pe 13 martie, plânge la sicriul fiului său în timpul unei ceremonii funerare la cimitirul militar din Lvov, Ucraina, 17 martie 2022, când invazia rusă a Ucrainei a intrat în a patra săptămână.

Canalele și publicațiile media independente rusești sunt fie închise, fie blocate pe teritoriul Rusiei, fie declarate „agent străin”. Jurnaliștii sunt amenințați cu închisoarea dacă scriu adevărul, iar mulți dintre ei au ales să fugă din țară. Chiar și în aceste condiții dificile, jurnaliștii independenți continuă să scrie sau să realizeze emisiuni on-line despre războiul din Ucraina. În articolele selectate săptămâna aceasta de Veridica, jurnaliștii le cer colegilor de breaslă care au pactizat cu regimul Putin să spună adevărul, scriu despre modul în care e abordat războiul în școlile din Rusia și relatează cum a fost introdusă în manualele școlare, încă de acum câțiva ani, informația care să justifice agresiunea rusă în Ucraina.

„Opriți moartea, opriți ura, opriți vărsarea de sânge, ne ajung toate acestea și nouă și copiilor noștri”.

NOVAYA GAZETA publică apelul jurnalistei Natalia Sindeeva, directoarea TV Rain, post închis odată cu începerea războiului. Apelul le este adresat jurnalistelor Tina Kandelake, Margarita Somonyan și Maria Zaharova, care susțin acțiunile Kremlinului și au fost alături de Putin la concertul dedicat anexării Crimeii.

„În Ucraina sunt uciși copii. Mor prunci, copii de un an, de doi ani, copii de grădiniță și elevi. Sunt uciși băieței și fetițe. Sunt uciși de bombe, mor în adăposturi, mor în drum încercând să se ascundă și să se salveze.

Mamele din Ucraina își înhumează copiii în sicrie mici. Mereu mă gândesc la aceasta și nu știu cum să trăiesc cu acest gând. Ce le vom spune noi, care suntem mame, acelor mame? Cum le vom privi în ochi?

Da, suntem pe diferite părți ale baricadei, dar astăzi aceste părți sunt viața și moartea. Ați ieșit în scenă „Pentru Rusia”. Vă doriți oare aceasta cu adevărat? Nu-mi răspundeți mie la această întrebare, dar, vă rog, răspundeți-vă vouă înșivă. Vă doriți moartea lor? Dacă aceștia erau copiii voștri?

Margo, în discursul de pe stadionul Lujniki ai declarat: „Rusia, apără-ți copiii”! Da, Margo, sunt de acord cu tine. Rusia, apără-ți copiii, nu-i trimite pe băieți la război, lasă-mi fiul meu, lasă-i fiul Tinei și pe fiul lui Margo”. […]

Margo, Tina, Mașa, vă rog. Vă rog ca mamă – opriți-vă. Marina Ovseanikova a făcut timp de mulți ani propagandă, dar a venit un moment în care prețul acestui serviciu a devenit viața. Ea a găsit curajul să iasă cu pancarta la Pervîi Kanal în emisie directă. Este fapta unui om care are inimă. […]

Opriți moartea, opriți ura, opriți vărsarea de sânge, ne sunt destule toate acestea și nouă și copiilor noștri și chiar copiilor lor. Avem în față o viață, o viață dificilă, dar viață. După moarte nu există viață, iar nouă ne-a mers că nu suntem acum copii ucraineni, avem șansa, voi aveți șansa. Vă rog, pe voi, femei, mame, Margo, Tina, Mașa, rămâneți oameni și treceți de partea vieții. Viața e mai complicată decât moartea, dar are multă lumină și poate fi minunată.”

„Copiii simt că le este furat viitorul”.

The Insider publică mărturiile profesorilor de la școlile rusești

„Pe 28 februarie profesorilor din școlile rusești le-au fost distribuite instrucțiuni cu planul lecțiilor pe tema războiului cu Ucraina. Acolo este motivată necesitatea „operațiunii speciale” împotriva „statului fascist” și sunt pregătite răspunsuri la posibilele întrebări din partea elevilor. În chat-urile de lucru ale unor școli, profesorilor le este interzis în mod direct să le vorbească copiilor despre război. În altele li se permite, însă doar celor care susțin acțiunile lui Putin. The Insider a discutat cu profesorii despre presiunile din școli, despre etica pedagogică și despre reacția copiilor la ceea ce se întâmplă.

Natalia (numele a fost schimbat), profesoară de limbă engleză, Moscova: […] „Mulți copii înțeleg, de acasă, ce se întâmplă în realitate în Ucraina. Un băiat mi-a spus că vrea un manual de limbă ucraineană pentru că îi pasă de acest popor și singurul lucru pe care îl poate face este să învețe această limbă. Alt copil a întrebat cum e posibil așa ceva, în istorie sunt o mulțime de exemple de războaie groaznice, de ce să începi altul nou. Clasa a 7-a la care predau engleza mi-a cerut insistent să le spun poziția mea față de război. Le-am explicat că nu pot vorbi cu ei despre asta. Sunt nedumeriți de ce nu îți poți spune opinia? Ei consideră că dacă taci, acest război nu va înceta. Unii copii s-au descurajat. Mă întreabă de ce să mai meargă la școală, să mai învețe limbi străine și literatură universală dacă urmează să trăiască într-un stat izolat în totalitate. Ei deja simt pe pielea lor urmările acestui război. Sunt alungați din rețelele de jocuri on-line. Simt că acum se întâmplă ceva ce îi poate priva de viitorul pe care ar vrea să-l aibă”.

[…]

Cristina, profesoară de biologie, Moscova: […] „În cadrul colectivelor de profesori, bineînțeles că au loc discuții privind evenimentele actuale. Mulți copii îmi spun că profesorilor le scapă opinii politice chiar în timpul orelor. În procesul educațional nu trebuie să admitem acest lucru. Psihicul copiilor încă nu este format, încă nu au o viziune formată, de aceea asimilează ca un burete orice informație care le este prezentată. […] Știu că profesorii își exprimă deschis poziția lor politică. Unii susțin acțiunile armatei ruse, alții le critică. Unii citesc instrucțiunile venite și le povestesc copiilor, alții le ignoră. Cred că nicio poziție politică nu trebuie transmisă copiilor.

[…]

În prezent, elevii sunt consumatori activi ai rețelelor sociale, iar fluxul de informații care le vine de pe Instagram și TikTok este mult mai puternic decât orice circulară venită de sus. Nu trebuie să uităm de familie, unde se discută evenimentele. Mulți dintre elevii mei sunt cetățeni conștienți. Ei pot trage concluzii logice din ceea ce se întâmplă. Ei pot gândi critic și eu sper că dacă noi nu reușim, ei vor putea face Rusia mai fericită. […]”

Război să fie!

Agents relatează cum autoritățile ruse au pregătit copiii pentru invazia Ucrainei.

„Conducerea Rusiei și-a pregătit de mult timp cetățenii pentru agresiunea militară. În timp ce publicul matur a fost influențat cu ajutorul propagandei televizate, pentru copii aceasta a fost transferată în școală. În ultimii 10 ani, autoritățile au rescris manualele de istorie – în pofida tradiției academice, acum este acordată o atenție sporită performanțelor actualului președinte, Vladimir Putin, criticii dușmanilor țării și atacurilor asupra „naționaliștilor” din Ucraina. În schimb în manuale este mai puțină informație despre represiuni și greșelile autorităților.

La sfârșitul lunii februarie, între Rusia și Ucraina au început negocieri, iar componența delegației ruse poate părea neobișnuită la prima vedere. În timp ce partea ucraineană este reprezentată de ministrul apărării și liderul partidului de guvernare, delegația rusă este condusă de consilierul prezidențial pe cultură Vladimir Medinskii. Într-un anumit fel, nu este ceva nefiresc, având în vedere că el este implicat indirect în declanșarea războiului în țara vecină. Medinskii este autorul unuia din cele cinci manuale de istorie, care în ultimii ani le relatează copiilor situația din Ucraina, cu toate argumentele pe care le utilizează în prezent autoritățile pentru justificarea războiului. În manuale sunt descrise și alte părți ale istoriei, dintr-un punct de vedere favorabil pentru Kremlin. […]

De la stalinism la putinism

[…] În manualul editat de „Prosveșenie” red. Torkunov, publicația a identificat 18 fragmente în care este lăudat direct Putin și politicile sale.  […]

Un capitol întreg este dedicat noilor sisteme de rachete și focoase nucleare. Cea mai importantă este concluzia: „Toate aceste tipuri moderne de armament au anulat eforturile SUA și NATO privind schimbarea parității militaro-strategice în favoarea lor”. Conform propagandei de stat, autorii susțin că SUA tind să devină liderii unei lumi monopolare, acționând în afara cadrului ONU, „sub lozinca „democratizării” să rezolve problemele internaționale cu forța”. […]

Dar, pe lângă SUA, autorii le mai prezintă copiilor încă un dușman al Rusiei.

„Naționaliștii ucraineni”

Descriind perioada subsecventă semnării Pactului Molotov-Ribbentrop, autorii manualelor folosesc vocabularul bine cunoscut celor ce privesc știrile de după invazia Rusiei în Ucraina din acest an. Astfel, la sfârșitul anilor 1930, Armata Roșie a „eliberat” Ucraina de polonezi.

În descrierea evenimentelor din Ucraina din ultimii ani, autorii folosesc în mod obligatoriu cuvântul „naționalist” cu referire la autoritățile din țara vecină. De asemenea, copiilor le este amintită apartenența istorică a Crimeii la Rusia, iar acesta e un element absolut inedit. În edițiile mai vechi nu era deloc evocată transmiterea Crimeii Ucrainei de către Hrușciov. Acum este scris în detaliu despre acest lucru. Și mai minuțios autorii explică de ce a fost necesară recuperarea Crimeii. În primul rând, Ucraina nu investea în peninsulă iar relațiile dintre Kiev și Crimeea erau tensionate, în al doilea rând, majoritatea locuitorilor din Crimeea „din punct de vederea cultural, lingvistic și în plan mental au rămas în spațiul rusesc”. Tema „reunirii Crimeii cu Rusia” este relatată pe câteva pagini în fiecare manual. Autorii încep cu „lovitura de stat din 2014” și venirea la putere a „militanților forțelor naționaliste, orientate spre integrarea în UE și aderarea la NATO”. Autorii susțin că acest lucru a nemulțumit populația din Crimeea, regiunile Donețk și Luhansk, unde au început proteste pe care autoritățile ucrainene au încercat să le înăbușe cu forța.

După începerea războiului în Ucraina pedagogii din câteva școli au fost invitați în mod obligatoriu la o videoconferință susținută de Margarita Somonyan [redactor-șef al Russia Today]. Aceasta i-a învățat pe profesori cum să le explice corect copiilor ceea ce se întâmplă. De exemplu, dacă cineva numește „operațiunea specială” „război”, acesta reprezintă CIA – care s-ar afla în spatele tuturor informațiilor cu o retorică incorectă. Acum această informație importantă le va fi prezentată copiilor de către profesori.”

Alte opinii
Preluarea Fâșiei Gaza de către SUA, o propunere sortită eșecului

Preluarea Fâșiei Gaza de către SUA, o propunere sortită eșecului

Donald Trump a spus că SUA ar putea prelua Gaza după ce pleacă palestinienii de acolo. Nimeni din Orientul Mijlociu nu poate accepta o astfel de propunere întrucât ar amplifica instabilitatea în regiune.

Războiul îmbogățește elitele pro-Putin și accentuează inegalitatea din societatea rusă

Războiul îmbogățește elitele pro-Putin și accentuează inegalitatea din societatea rusă

Războiul din Ucraina sporește decalajul dintre elitele bogate ale Rusiei și majoritatea populației. În același timp, a fost lansat un proces de redistribuire a resurselor și direcționare a acestora către cei loiali regimului Putin.

De ce au încetat să protesteze bulgarii pro-occidentali

De ce au încetat să protesteze bulgarii pro-occidentali

În timp ce în diferite capitale europene asistăm la proteste de amploare, în Bulgaria, unde există o tradiție a protestelor, reformiștii par apatici, după ani de blocaj politic și revenirea partidelor-sistem la putere.

EBOOK> Razboi si propaganda: O cronologie a conflictului ruso-ucrainean

EBOOK>Razboiul lui Putin cu lumea libera: Propaganda, dezinformare, fake news

Mai multe
Alegerile din Belarus: spectacolul regizat de regimul Lukașenko n-a păcălit pe nimeni
Alegerile din Belarus: spectacolul regizat de regimul Lukașenko n-a păcălit pe nimeni

Aleksandr Lukașenko a câștigat al șaptelea mandat de președinte cu 86,82% din voturi și o rată de participare de 85,9%, rezultate tipice regimurilor dictatoriale. Cifrele au fost fluturate drept dovadă a stabilității din Belarus, a sprijinului popular pentru Lukașenko și a toleranței față de opoziție. Alegerile nu au fost însă nici libere, nici corecte, ci doar un spectacol care n-a păcălit pe nimeni.

Ce fac suveraniștii la Bruxelles, când nu-i vede nimeni. Și cui folosesc, dacă folosesc
Ce fac suveraniștii la Bruxelles, când nu-i vede nimeni. Și cui folosesc, dacă folosesc

Un nou cuvânt se impune în media și dezbaterea politică: „suveraniștii”. Ce impact au și cuvântul, și știrile de mai sus asupra democrației liberale? Cum schimbă ele jocul politic din Europa?

Cine ne-a furat istoria, s-o aducă înapoi!
Cine ne-a furat istoria, s-o aducă înapoi!

Să fii supărat pentru dispariţia unor vestigii de o imensă valoare istorică e normal, să crezi că acest fapt va duce la dispariţia poporului e, în termeni blânzi, amuzant. Mai mult, să ai impresia că gestul a țintit românitatea și nu doar valoarea materială a obiectelor respective este de domeniul fantasticului.

Cezar Manu
29 ian. 2025
Președinția poloneză a Consiliului UE: securitatea pe primul loc!
Președinția poloneză a Consiliului UE: securitatea pe primul loc!

Într-o perioadă în care Uniunea Europeană se confruntă cu tensiuni geopolitice, incertitudini economice și amenințări externe, Polonia își propune să o direcționeze către un viitor care acordă prioritate securității, rezilienței și consolidării solidarității dintre statele membre.

Michal Kukawski
28 ian. 2025
Extinderea NATO a întărit securitatea la Marea Baltică, dar mai sunt multe de făcut
Extinderea NATO a întărit securitatea la Marea Baltică, dar mai sunt multe de făcut

Admise recent în NATO, Finlanda și Suedia sunt din ce în ce mai implicate în eforturile de sporire a securității în regiunea baltică, acolo unde s-a putut observa o serie de acțiuni agresive ale Rusiei, inclusiv acte de sabotaj asupra infrastructurii submarine. Cu toate acestea, potențialul de cooperare cu statele baltice a fost prea puțin valorificat.

Românii care s-au prins în hora lui Georgescu au simțit „atingerea îngerilor”
Românii care s-au prins în hora lui Georgescu au simțit „atingerea îngerilor”

Am întâlnit, la Hora Unirii, printre adepții lui Călin Georgescu, un amestec de misticism naționalist, teorii ale conspirației, narațiuni false rusești și credința că „președintele ales” e un soi de figură mesianică ce va transforma România într-un Dubai.

Ariana Coman
25 ian. 2025