FAKE NEWS: UE va interzice repararea mașinilor mai vechi de 15 ani

FAKE NEWS: UE va interzice repararea mașinilor mai vechi de 15 ani
© EPA-EFE/KHALED ELFIQI   |   Mașini uzate la un depozit din Helwan, Cairo, 23 noiembrie 2021.

Mașinile europene mai vechi de 15 ani nu vor mai fi reparate, potrivit unei narațiuni false preluate și de mai multe publicații  românești.

ȘTIRE: [...] Acest viitor regulament, care așteaptă aprobarea Parlamentului European și a Consiliului, introduce noțiunea de "vehicul rezidual". La acest moment, se discută ca vehiculele reziduale să fie cele mai vechi de 15 ani. Vehiculele reziduale care prezintă defecțiuni la componente majore, cum ar fi motorul, transmisia, frânele sau direcția, și care sunt considerate vechi (potențial în jur de 15 ani), vor intra în această categorie. Odată etichetate ca fiind reziduale, aceste vehicule nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative și vor fi probabil casate [...]

NARAȚIUNE: Uniunea Europeană va interzice reparațiile la autoturismele mai vechi de 15 ani și îi va obliga pe proprietarii acestora să le caseze.

CONTEXT: La nivel mondial, calitatea a milioane de mașini, camionete și microbuze a scăzut din cauza uzurii, contribuind semnificativ la poluarea aerului și împiedicând eforturile de atenuare a efectelor schimbărilor climatice, în condițiile în care sectorul transporturilor este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile globale de gaze cu efect de seră. Mai exact, emisiile vehiculelor sunt o sursă semnificativă de particule fine (PM2,5) și oxizi de azot, cauze majore ale poluării aerului urban. În acest context, mai multe state și organisme internaționale caută să adopte unele standarde minime de calitate ale autovehiculelor, care să conducă în final la flote auto mai curate și mai sigure. Printre ele se află și Uniunea Europeană, care şi-a propus să transforme Europa în primul continent „neutru din punct de vedere climatic”, ceea ce înseamnă că, din acel moment, nu va mai contribui la sporirea cantității de gaze de seră existente în atmosferă. Astfel, toate cele 27 de state membre s-au angajat să depună eforturi pentru atingerea acestui obiectiv, până în 2050, iar unul din punctele de acțiune ale acestui plan vizează industria producătoare de autovehicule și modul cum acestea sunt exploatate, întreținute și scoase din uz.

OBIECTIV: Subminarea încrederii populației în autorități și organisme internaționale, promovarea discursului antioccidental și antieuropean, provocarea şi amplificarea de tensiuni sociale.

Realitate: UE nu interzice reparații, ci le încurajează, dar ia și măsuri pentru protejarea mediului și reducerea accidentelor

DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: Acum un an, Parlamentul European a aprobat un set de obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi, în concordanță cu obiectivele climatice Uniunii. Astfel, începând cu 2035, toate statele membre ale UE vor face tranziția la producția exclusivă de automobile electrice. În același timp, în cadrul instituțiilor europene, se discută și despre adoptarea unor măsuri care urmăresc îmbunătățirea și „împrospătarea” flotei de autovehicule existente, iar în acest sens, în vara anului trecut, Comisia Europeană a lansat în dezbatere publică un proiect legislativ prin care să se eficientizeze controlul vehiculelor scoase din uz, în care este menționat conceptul de „vehicul rezidual”. Proiectul propune un set de criterii pentru a defini ceea ce se înțelege prin „vehicul rezidual” și un set de criterii prin care un astfel de vehicul este considerat „ireparabil”. Textul inițiativei spune clar că un vehicul va fi considerat ireparabil atunci când oricare dintre componentele sale nu va putea fi reparată sau înlocuită sau dacă elementele sale structurale prezintă defecte tehnice ireversibile, fără a menționa sub nici o formă ipoteza în care unui autoturism i se va interzice reparația pe baza vechimii. De fapt, măsurile prevăzute în propunere îi vizează în principal pe producătorii auto și pe cei implicați în industria de reciclare, urmărind să creeze un plan economic circular cât mai complet pentru industria auto și să reglementeze mai concret modul în care sunt scoase din uz vehiculele pentru a îmbunătăți colectarea, tratarea și reciclarea cât mai eficientă a materiilor prime și materialelor din piesele și componentele auto.

Propunerea Comisiei Europene menționează ca vehiculele trebuie să fie construite astfel încât să fie reutilizabile sau reciclabile până la minimum 85% din masă, iar instalațiile de tratare și reciclare autorizate trebuie să realizeze depoluarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv prin îndepărtarea fluidelor, lichidelor, bateriilor și a altor materiale potențial poluante.

Singura obligație prevăzută pentru proprietarii de mașini, persoane fizice sau juridice, este aceea de a preda vehiculele la o instalație de reciclare autorizată, atunci când acestea sunt scoase din uz definitiv, și de a le prezenta autorităților certificatul de distrugere a vehiculului, în vederea radierii acestuia. Unul din motivele care a dus la această decizie este acela de a împiedica țările europene să exporte în state mai puțin dezvoltate autovehiculele uzate care nu mai îndeplinesc criteriile de siguranță și poluare comunitare, dar sunt acceptate în țări din Africa, Asia sau America de Sud. Un raport realizat de ONU arăta că două treimi din 146 de state analizate au politici „slabe” și „foarte slabe” de reglementare a importurilor de mașini la mâna a doua, fapt ce conduce la poluare excesivă și o rată a accidentelor rutiere extrem de ridicată. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, anual, aproximativ 4 milioane de autoturisme scoase din uz dispar de pe piața legală comunitară. Oficialii europeni afirmă că multe dintre acestea ajung pe piețele din țările mai puțin dezvoltate, afectând ireversibil mediul și siguranța rutieră din aceste state.

În același timp, potrivit aceleiași propuneri a Comisiei Europene, statele membre trebuie să adopte un set de măsuri și stimulente pentru a promova refolosirea, remanufacturarea și recondiționarea pieselor și componentelor auto. Un exemplu de astfel de măsuri, la nivelul României, sunt programele Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local, prin care proprietarii primesc, în schimbul autoturismelor uzate pe care le dețin, vouchere care pot fi utilizate pentru achiziționarea de mașini noi, fie cu motor termic, fie hibride sau electrice.

O altă componentă, deloc de neglijat, a inițiativei executivului comunitar urmărește facilitarea reparațiilor mașinilor vechi într-un mod sustenabil și responsabil, potrivit politicilor europene care încurajează comercializarea de produse circulare, sustenabile și reparabile. În acest mod, abuzurile de pe piața de mașini second-hand ar putea fi mai eficient prevenite, prin limitarea încercărilor de a vinde mașini cu defecțiuni majore ascunse. Multe dintre aceste vânzări contribuie la creșterea accidentelor rutiere și a nivelului de poluare, prin menținerea în circulație a vehiculelor excesiv de vechi și prost reparate. Eliminarea acestor mașini din trafic ar reduce considerabil numărul victimelor accidentelor rutiere, capitol la care România, din păcate, excelează.

Nu în cele din urmă, un argument care infirmă narațiunea falsă analizată este reprezentat de faptul că este ilegal ca un organism oficial să impună unei companii (service auto în cazul de față) să refuze prestarea de servicii către clienți, altfel decât prin mecanismele naturale ale unei piețe libere. Mai mult, decizia ar fi în opoziție flagrantă cu obiectivul mai larg al politicii europene de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Astfel, la începutul lunii februarie, Parlamentul European și Comisia Europeană au ajuns la un acord privind drepturile consumatorilor pentru reparații accesibile și ieftine. Acesta introduce un nou concept, acela de „drept la reparații” pentru consumatori, atât în cadrul garanției legale, cât și în afara perioadei acesteia. Acest lucru va face ca repararea produselor, indiferent de natura lor, să fie mai ușoară și mai rentabilă, în opoziție cu înlocuirea acestora cu altele noi.

  • Publicație / Media:
    STIRIPESURSE.RO
  • Data publicării:
    29/02/2024
  • Public țintă:
    CONSPIRAŢIONIŞTI, SUVERANIŞTI, NAŢIONALIŞTI, ANTIOCCIDENTALI, ANTIEUROPENI
  • Amplificare:
    NATIONAL.RO, 60M.RO, DAILYBUSINESS.RO, CAPITAL.RO, ZIUANEWS.RO, BZI.RO, FLUIERUL.RO, ZIAR.COM, STIRIDECLUJ.RO, STIRISUD.RO, FRESH24.RO, ZIARELIVE.RO, MEDIAFLUX.RO, ETC., REȚELE SOCIALE
  • Narațiune cheie:
    Uniunea Europeană va interzice reparațiile la autoturismele mai vechi de 15 ani.
Raportează
Fake News

Dezinformarea folosește o varietate de tactici de manipulare. Poveștile de dezinformare pot fi create cu ușurință prin combinarea subiectelor provocatoare.

Raportează
Alte știri
FAKE NEWS: Moldovenii, forțați să vorbească limba minorității române

FAKE NEWS: Moldovenii, forțați să vorbească limba minorității române

În Republica Moldova a fost impusă limba minorității române, potrivit propagandei pro-ruse, care reia teza falsă a existenței a două popoare, moldoveni și români, care vorbesc limbi diferite.

PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Doar unirea cu Rusia poate salva Ucraina

PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Doar unirea cu Rusia poate salva Ucraina

Ucraina trece printr-o criză similară cu cea din secolul XVII și, ca și atunci, doar unirea cu Rusia o poate salva, potrivit propagandei pro-Kremlin.

FAKE NEWS: Ţările baltice şi-au pierdut independenţa

FAKE NEWS: Ţările baltice şi-au pierdut independenţa

Ţările baltice au devenit colonii ale SUA, acţionând numai la ordinul Washingtonului, potrivit propagandei ruse în România.

EBOOK> Razboi si propaganda: O cronologie a conflictului ruso-ucrainean

EBOOK>Razboiul lui Putin cu lumea libera: Propaganda, dezinformare, fake news

Mai multe
Topul știrilor false legate de încetarea focului între Israel și Hamas: imagini atribuite în mod eronat momentului, afacerea Eli Feldstein
Topul știrilor false legate de încetarea focului între Israel și Hamas: imagini atribuite în mod eronat momentului, afacerea Eli Feldstein

Israelul și Hamas au convenit o încetare a focului la 15 ianuarie 2025, care a intrat în vigoare la 19 ianuarie 2025, începând cu schimbul a trei femei ostatice israeliene deținute în Gaza de la 7 octombrie 2023 și a 90 de palestinieni deținuți în închisorile israeliene. Acest eveniment a generat mai multe cazuri de știri false.

Veridica
31 ian. 2025
DEZINFORMARE: Londra sprijină Ucraina neonazistă pentru a o transforma într-o colonie
DEZINFORMARE: Londra sprijină Ucraina neonazistă pentru a o transforma într-o colonie

Marea Britanie finanțează regimul neonazist de la Kiev pentru a transforma Ucraina într-o colonie britanică, potrivit propagandei pro-Kremlin, care-l citează pe consilierul lui Putin.

Marin Gherman
31 ian. 2025
FAKE NEWS: UE a provocat criza energetică din Moldova
FAKE NEWS: UE a provocat criza energetică din Moldova

Rusofobia UE a dus la oprirea livrărilor de gaze spre Transnitria și creșterea prețurilor la energie în dreapta Nistrului, afirmă propaganda rusă, care ignoră faptul că Gazpromul a ales să nu mai dea gaze.

Veridica
30 ian. 2025
PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Zelenski riscă suspendarea pentru probleme mintale
PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Zelenski riscă suspendarea pentru probleme mintale

Legislativul ucrainean l-ar putea suspenda pe Volodimir Zelenski din funcția de președinte din cauza tulburărilor de sănătate mintală, potrivit propagandei pro-Kremlin.

Marin Gherman
29 ian. 2025
FAKE NEWS: Anularea alegerilor, pusă în aplicare înainte de hotărârea Curții
FAKE NEWS: Anularea alegerilor, pusă în aplicare înainte de hotărârea Curții

„Lovitura de stat” e probată de faptul că decizia de anulare a alegerilor a fost pusă în aplicare înainte să se pronunțe Curtea Constituțională, potrivit unui cunoscut avocat conspiraționist.

Cezar Manu
27 ian. 2025
DEZINFORMARE: SUA solicită condamnarea lui Zelenski la închisoare pe viață
DEZINFORMARE: SUA solicită condamnarea lui Zelenski la închisoare pe viață

Societatea americană solicită condamnarea lui Zelenski la închisoare pe viață pentru declanșarea războiului din Ucraina și uciderea civililor, potrivit presei pro-Kremlin.

Marin Gherman
24 ian. 2025