
Mașinile electrice poluează mai mult decât cele clasice, anunță o parte a presei române, citând un studiu ce compară emisiile motorului cu ale cauciucurilor.
Reducerea emisiilor de particule nocive, prioritară pe agenda UE
ȘTIRE: „Mașinile electrice eliberează mai multe emisii toxice decât vehiculele pe benzină și sunt mai rele pentru mediu, arată un studiu citat de Daily Mail. Studiul, care a fost publicat în 2022, dar a început să circule din nou după ce a fost citat într-un articol de opinie WSJ, a constatat că frânele și anvelopele eliberează de 1.850 de ori mai multe particule în comparație cu țevile de eșapament moderne care au filtre care reduc emisiile. S-a descoperit că vehiculele electrice sunt cu 30% mai grele în medie decât vehiculele pe benzină, ceea ce face ca frânele și benzile de rulare a anvelopelor să se uzeze mai repede decât mașinile standard și eliberează particule mici, adesea toxice în atmosferă.”
NARAȚIUNE: Mașinile electrice poluează de mii de ori mai mult decât cele clasice.
CONTEXT: Planeta se confruntă cu o creştere accelerată a problemelor în ceea ce priveşte calitatea aerului, fapt ce provoacă deopotrivă îngrijorare, dar şi concentrarea din ce în ce mai mare către găsirea unor soluţii viabile de combatere a acestei tendinţe. Un raport privind calitatea aerului la nivel mondial, publicat în aceste zile, și care se bazează pe datele provenite de la peste 30.000 de stații de monitorizare din 134 de țări, regiuni şi teritorii ale lumii, arată că 124 dintre acestea au depășit nivelurile sigure de PM 2.5 (particule fine), conform standardelor Organizației Mondiale a Sănătății. Aceste particule microscopice, cu un diametru mai mic de 2,5 microni, pot fi inhalate adânc în plămâni și pot ajunge chiar în sânge. Alte studii arată că sectorul transporturilor este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile globale de substanţe toxice. În România, de exemplu, ponderea noxelor eliberate de autovehicule este chiar şi de două ori mai mare; în Bucureşti, traficul rutier generează aproape jumătate din cantitatea de noxe prezente în atmosferă, conform unui raport din 2020 al Institutului Naţional de Sănătate Publică. Prezenţa gazelor toxice în aerul respirat duce la diverse afecţiuni pulmonare şi cardiace (astm, cancer pulmonar, boli cardiovasculare, dereglări ale aparatului gastrointestinal, cardiopatie ischemică, bronhopneumopatie obstructivă, accidente vasculare cerebrale, afecțiuni mintale și neurologice, diabet etc.), care provoacă moartea a zeci de mii de persoane anual. În acest context, mai multe state și organisme internaționale caută să adopte unele standarde minime de calitate ale autovehiculelor, care să conducă în final la flote auto mai curate și mai sigure. Printre ele se află și Uniunea Europeană, care şi-a propus să transforme Europa în primul continent „neutru din punct de vedere climatic”, ceea ce înseamnă că, din acel moment, nu va mai contribui la sporirea cantității de gaze de seră existente în atmosferă. Astfel, toate cele 27 de state membre s-au angajat să depună eforturi pentru atingerea acestui obiectiv, până în 2050, iar unul din punctele de acțiune ale acestui plan vizează industria producătoare de autovehicule. Acum un an, Parlamentul European a aprobat un set de obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi, în concordanță cu obiectivele climatice Uniunii. Astfel, începând cu 2035, toate statele membre ale UE vor face tranziția la producția exclusivă de automobile electrice.
Ca urmare, mai multe voci din zona negaţionismului climatic au început să promoveze, pe diverse canale, teoria conform căreia autoturismele electrice sunt mult mai poluante şi mai periculoase pentru mediu decât cele bazate pe combustibili fosili. Ea se încadrează metanaraţiunii care susţine că în spatele luptei împotriva schimbărilor climatice s-ar afla, de fapt, scopuri ascunse ale ocultei mondiale, care urmăreşte înrobirea populaţiei planetei. Veridica a demontat de-a lungul timpului mai multe astfel de fake news-uri, cum ar fi cele în care se afirma că ecodictatura va împinge omenirea către un sistem social feudal, sau că oamenii vor plăti pentru a putea respira. Aceste naraţiuni caută să inducă și să amplifice teama lupta împotriva schimbărilor climatice va sărăci populaţia, care nu îşi va permite costurile producerii energiei „verzi”; în spatele promovării acestui tip de discurs se află interese economice (private sau de stat) din zona afacerilor cu activităţi poluante. De asemenea, există şi temerea că o campanie puternică de combatere a efectelor încălzirii globale condusă de guverne ar putea nesocoti libertățile economice ale oamenilor, iar statul ar deveni prea puternic în raport cu societatea civilă. În ultimii ani, tema este folosită şi de propaganda rusă, cu scopul de a deturna atenţia opiniei publice de la invazia din Ucraina şi politicile expansioniste ale Kremlinului, dar și pentru că economia rusă depinde de exporturile de combustibili fosili, a căror ardere este principalul factor ce contribuie la poluare și încălzirea globală.
OBIECTIV: Subminarea încrederii populației în autorități, promovarea discursului antioccidental și antieuropean, provocarea şi amplificarea de tensiuni sociale.
În realitate, studiul citat compara emisiile motorului cu ale anvelopelor, nu motoare clasice cu motoare electrice
DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: Articolul citat nu este un studiu științific, publicat într-un jurnal de specialitate, ci o analiză realizată de Emmisions Analytics, un grup independent de cercetare a emisiilor generate de diverse mijloace de transport, cu sediul în Oxford, Marea Britanie. Materialul dat publicităţii în mai 2022 nu face o comparaţie între emisiile autoturismelor electrice şi celor pe bază de combustili fosili, ci analizează diferenţele între cantitatea de substanţe poluante generate de arderea carburanţilor şi cea eliberată în atmosferă de uzura anvelopelor. De altfel, acest lucru este evident din însuşi titlul articolului - „Poluarea cauzată de uzura anvelopelor este de 1.850 de ori mai mare decât cea cauzată de emisiile de gaze de eşapament”.
În mai multe ocazii, CEO-ul Emmisions Analytics, Nick Molden, a declarat presei şi pe reţelele sociale că rezultatele şi concluziile cercetării în cauză au fost profund denaturate de unele persoane şi publicaţii. Da, este adevărat că în urma uzurii cauciucurilor apare o cantitate mai mare de particule decât cele eliberate prin țeava de eșapament (particule denumite tot „emisii”), dar aici nu este vorba și de dioxid de carbon. Molden a precizat că deşi, din cauza greutăţii, vehiculele electrice au tendinţa de a creşte cu aproximativ 25% emisiile de particule periculoase din cauciucuri, ele reduc emisiile de dioxid de carbon cu peste 50%, făcându-le mult mai eficiente, din acest punct de vedere, decât vehiculele cu ardere internă.
În plus, și autovehiculele bazate pe combustibili fosili au o contribuție tot mai mare la poluarea generată de cauciucuri dată fiind creșterea constantă a vânzărilor de SUV-uri grele și cantitatea mare de vehicule utilitare grele aflate în uz. Soluția ar fi, așadar, identificarea unor soluţii de a reduce cantitatea de particule nocive emise de cauciucuri, independent de natura autoturismului pe care îl echipează.