FAKE NEWS: Mașinile electrice poluează mai mult decât cele clasice

FAKE NEWS: Mașinile electrice poluează mai mult decât cele clasice
© PA-EFE/MARTIN DIVISEK   |   Roboții atașează o baterie la un automobil ID.3 pe linia de producție de mașini electrice de la fabrica de vehicule Volkswagen (VW) din Zwickau, Germania, 24 mai 2023.

Mașinile electrice poluează mai mult decât cele clasice, anunță o parte a presei române, citând un studiu ce compară emisiile motorului cu ale cauciucurilor.

Reducerea emisiilor de particule nocive, prioritară pe agenda UE

ȘTIRE: „Mașinile electrice eliberează mai multe emisii toxice decât vehiculele pe benzină și sunt mai rele pentru mediu, arată un studiu citat de Daily Mail. Studiul, care a fost publicat în 2022, dar a început să circule din nou după ce a fost citat într-un articol de opinie WSJ, a constatat că frânele și anvelopele eliberează de 1.850 de ori mai multe particule în comparație cu țevile de eșapament moderne care au filtre care reduc emisiile. S-a descoperit că vehiculele electrice sunt cu 30% mai grele în medie decât vehiculele pe benzină, ceea ce face ca frânele și benzile de rulare a anvelopelor să se uzeze mai repede decât mașinile standard și eliberează particule mici, adesea toxice în atmosferă.”

NARAȚIUNE: Mașinile electrice poluează de mii de ori mai mult decât cele clasice.

CONTEXT: Planeta se confruntă cu o creştere accelerată a problemelor în ceea ce priveşte calitatea aerului, fapt ce provoacă deopotrivă îngrijorare, dar şi concentrarea din ce în ce mai mare către găsirea unor soluţii viabile de combatere a acestei tendinţe. Un raport privind calitatea aerului la nivel mondial, publicat în aceste zile, și care se bazează pe datele provenite de la peste 30.000 de stații de monitorizare din 134 de țări, regiuni şi teritorii ale lumii, arată că 124 dintre acestea au depășit nivelurile sigure de PM 2.5 (particule fine), conform standardelor Organizației Mondiale a Sănătății. Aceste particule microscopice, cu un diametru mai mic de 2,5 microni, pot fi inhalate adânc în plămâni și pot ajunge chiar în sânge. Alte studii arată că sectorul transporturilor este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile globale de substanţe toxice. În România, de exemplu, ponderea noxelor eliberate de autovehicule este chiar şi de două ori mai mare; în Bucureşti, traficul rutier generează aproape jumătate din cantitatea de noxe prezente în atmosferă, conform unui raport din 2020 al Institutului Naţional de Sănătate Publică. Prezenţa gazelor toxice în aerul respirat duce la diverse afecţiuni pulmonare şi cardiace (astm, cancer pulmonar, boli cardiovasculare, dereglări ale aparatului gastrointestinal, cardiopatie ischemică, bronhopneumopatie obstructivă, accidente vasculare cerebrale, afecțiuni mintale și neurologice, diabet etc.), care provoacă moartea a zeci de mii de persoane anual. În acest context, mai multe state și organisme internaționale caută să adopte unele standarde minime de calitate ale autovehiculelor, care să conducă în final la flote auto mai curate și mai sigure. Printre ele se află și Uniunea Europeană, care şi-a propus să transforme Europa în primul continent „neutru din punct de vedere climatic”, ceea ce înseamnă că, din acel moment, nu va mai contribui la sporirea cantității de gaze de seră existente în atmosferă. Astfel, toate cele 27 de state membre s-au angajat să depună eforturi pentru atingerea acestui obiectiv, până în 2050, iar unul din punctele de acțiune ale acestui plan vizează industria producătoare de autovehicule. Acum un an, Parlamentul European a aprobat un set de obiective de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturismele și vehiculele utilitare ușoare noi, în concordanță cu obiectivele climatice Uniunii. Astfel, începând cu 2035, toate statele membre ale UE vor face tranziția la producția exclusivă de automobile electrice.

Ca urmare, mai multe voci din zona negaţionismului climatic au început să promoveze, pe diverse canale, teoria conform căreia autoturismele electrice sunt mult mai poluante şi mai periculoase pentru mediu decât cele bazate pe combustibili fosili. Ea se încadrează metanaraţiunii care susţine că în spatele luptei împotriva schimbărilor climatice s-ar afla, de fapt, scopuri ascunse ale ocultei mondiale, care urmăreşte înrobirea populaţiei planetei. Veridica a demontat de-a lungul timpului mai multe astfel de fake news-uri, cum ar fi cele în care se afirma că ecodictatura va împinge omenirea către un sistem social feudal, sau că oamenii vor plăti pentru a putea respira. Aceste naraţiuni caută să inducă și să amplifice teama lupta împotriva schimbărilor climatice va sărăci populaţia, care nu îşi va permite costurile producerii energiei „verzi”; în spatele promovării acestui tip de discurs se află interese economice (private sau de stat) din zona afacerilor cu activităţi poluante. De asemenea, există şi temerea că o campanie puternică de combatere a efectelor încălzirii globale condusă de guverne ar putea nesocoti libertățile economice ale oamenilor, iar statul ar deveni prea puternic în raport cu societatea civilă. În ultimii ani, tema este folosită şi de propaganda rusă, cu scopul de a deturna atenţia opiniei publice de la invazia din Ucraina şi politicile expansioniste ale Kremlinului, dar și pentru că economia rusă depinde de exporturile de combustibili fosili, a căror ardere este principalul factor ce contribuie la poluare și încălzirea globală.

OBIECTIV: Subminarea încrederii populației în autorități, promovarea discursului antioccidental și antieuropean, provocarea şi amplificarea de tensiuni sociale.

În realitate, studiul citat compara emisiile motorului cu ale anvelopelor, nu motoare clasice cu motoare electrice

DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: Articolul citat nu este un studiu științific, publicat într-un jurnal de specialitate, ci o analiză realizată de Emmisions Analytics, un grup independent  de cercetare a emisiilor generate de diverse mijloace de transport, cu sediul în Oxford, Marea Britanie. Materialul dat publicităţii în mai 2022 nu face o comparaţie între emisiile autoturismelor electrice şi celor pe bază de combustili fosili, ci analizează diferenţele între cantitatea de substanţe poluante generate de arderea carburanţilor şi cea eliberată în atmosferă de uzura anvelopelor. De altfel, acest lucru este evident din însuşi titlul articolului - „Poluarea cauzată de uzura anvelopelor este de 1.850 de ori mai mare decât cea cauzată de emisiile de gaze de eşapament”.

În mai multe ocazii, CEO-ul Emmisions Analytics, Nick Molden, a declarat presei şi pe reţelele sociale că rezultatele şi concluziile cercetării în cauză au fost profund denaturate de unele persoane şi publicaţii. Da, este adevărat că în urma uzurii cauciucurilor apare o cantitate mai mare de particule decât cele eliberate prin țeava de eșapament (particule denumite tot „emisii”), dar aici nu este vorba și de dioxid de carbon. Molden a precizat că deşi, din cauza greutăţii, vehiculele electrice au tendinţa de a creşte cu aproximativ 25% emisiile de particule periculoase din cauciucuri, ele reduc emisiile de dioxid de carbon cu peste 50%, făcându-le mult mai eficiente, din acest punct de vedere, decât vehiculele cu ardere internă.

În plus, și autovehiculele bazate pe combustibili fosili au o contribuție tot mai mare la poluarea generată de cauciucuri dată fiind creșterea constantă a vânzărilor de SUV-uri grele și cantitatea mare de vehicule utilitare grele aflate în uz. Soluția ar fi, așadar, identificarea unor soluţii de a reduce cantitatea de particule nocive emise de cauciucuri, independent de natura autoturismului pe care îl echipează.

  • Publicație / Media:
    cotidianul.ro
  • Data publicării:
    05/03/2024
  • Public țintă:
    ANTIOCCIDENTALI, ANTIEUROPENI, CONSPIRAŢIONIŞTI, SUVERANIŞTI, NAŢIONALIŞTI, NEGAŢIONIŞTI CLIMATICI
  • Amplificare:
    ZIAR.COM, R3MEDIA.RO, REALITATEA.NET, ACTIVENEWS.RO, ALEPHNEWS.RO, REȚELE SOCIALE
  • Narațiune cheie:
    Mașinile electrice poluează mult mai mult decât cele cu motor pe bază de combustibili.
Raportează
Fake News

Dezinformarea folosește o varietate de tactici de manipulare. Poveștile de dezinformare pot fi create cu ușurință prin combinarea subiectelor provocatoare.

Raportează
Alte știri
PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Doar unirea cu Rusia poate salva Ucraina

PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Doar unirea cu Rusia poate salva Ucraina

Ucraina trece printr-o criză similară cu cea din secolul XVII și, ca și atunci, doar unirea cu Rusia o poate salva, potrivit propagandei pro-Kremlin.

FAKE NEWS: Ţările baltice şi-au pierdut independenţa

FAKE NEWS: Ţările baltice şi-au pierdut independenţa

Ţările baltice au devenit colonii ale SUA, acţionând numai la ordinul Washingtonului, potrivit propagandei ruse în România.

Topul știrilor false legate de încetarea focului între Israel și Hamas: imagini atribuite în mod eronat momentului, afacerea Eli Feldstein

Topul știrilor false legate de încetarea focului între Israel și Hamas: imagini atribuite în mod eronat momentului, afacerea Eli Feldstein

Israelul și Hamas au convenit o încetare a focului la 15 ianuarie 2025, care a intrat în vigoare la 19 ianuarie 2025, începând cu schimbul a trei femei ostatice israeliene deținute în Gaza de la 7 octombrie 2023 și a 90 de palestinieni deținuți în închisorile israeliene. Acest eveniment a generat mai multe cazuri de știri false.

EBOOK> Razboi si propaganda: O cronologie a conflictului ruso-ucrainean

EBOOK>Razboiul lui Putin cu lumea libera: Propaganda, dezinformare, fake news

Mai multe
DEZINFORMARE: Londra sprijină Ucraina neonazistă pentru a o transforma într-o colonie
DEZINFORMARE: Londra sprijină Ucraina neonazistă pentru a o transforma într-o colonie

Marea Britanie finanțează regimul neonazist de la Kiev pentru a transforma Ucraina într-o colonie britanică, potrivit propagandei pro-Kremlin, care-l citează pe consilierul lui Putin.

Marin Gherman
31 ian. 2025
FAKE NEWS: UE a provocat criza energetică din Moldova
FAKE NEWS: UE a provocat criza energetică din Moldova

Rusofobia UE a dus la oprirea livrărilor de gaze spre Transnitria și creșterea prețurilor la energie în dreapta Nistrului, afirmă propaganda rusă, care ignoră faptul că Gazpromul a ales să nu mai dea gaze.

Veridica
30 ian. 2025
PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Zelenski riscă suspendarea pentru probleme mintale
PROPAGANDĂ DE RĂZBOI: Zelenski riscă suspendarea pentru probleme mintale

Legislativul ucrainean l-ar putea suspenda pe Volodimir Zelenski din funcția de președinte din cauza tulburărilor de sănătate mintală, potrivit propagandei pro-Kremlin.

Marin Gherman
29 ian. 2025
FAKE NEWS: Anularea alegerilor, pusă în aplicare înainte de hotărârea Curții
FAKE NEWS: Anularea alegerilor, pusă în aplicare înainte de hotărârea Curții

„Lovitura de stat” e probată de faptul că decizia de anulare a alegerilor a fost pusă în aplicare înainte să se pronunțe Curtea Constituțională, potrivit unui cunoscut avocat conspiraționist.

Cezar Manu
27 ian. 2025
DEZINFORMARE: SUA solicită condamnarea lui Zelenski la închisoare pe viață
DEZINFORMARE: SUA solicită condamnarea lui Zelenski la închisoare pe viață

Societatea americană solicită condamnarea lui Zelenski la închisoare pe viață pentru declanșarea războiului din Ucraina și uciderea civililor, potrivit presei pro-Kremlin.

Marin Gherman
24 ian. 2025
FAKE NEWS: NATO vrea ca România și Moldova să dea carne de tun pentru un război cu Rusia
FAKE NEWS: NATO vrea ca România și Moldova să dea carne de tun pentru un război cu Rusia

SUA și NATO le atribuie României și Moldovei rolul de avanpost anti-rusesc și furnizoare de carne de tun într-un război cu Rusia, afirmă propaganda rusă pornind de la un banal exercițiu militar.

Veridica
23 ian. 2025