În acest text vreau să abordez economia digitală în Moldova, Ucraina și Georgia. Înainte de a aprofunda acest subiect, se cuvine să clarificăm că prin acest termen înțeleg nu numai industria IT, care servește drept „forjă de resurse umane”, ci și platformele pe care sunt create tehnologii avansate și produse software. De asemenea, acesta include utilizarea soluțiilor digitale în afacerile tradiționale și în administrația publică. Nu este vorba doar de dezvoltarea tehnologiilor, ci și de utilizarea lor.
Ucraina și supremația sa în domeniul soluțiilor digitale
Ucraina ocupă o poziție de lider în domeniul IT. În această țară lucrează peste 300 de mii de specialiști IT, care creează produse avansate nu numai pentru companiile IT naționale, ci și pentru sectorul bancar și alte industrii. În prezent, acest sector al economiei generează venituri nete de peste 7 miliarde de dolari pe an. În plus, în Ucraina au apărut șapte companii unicorn, a căror valoare estimată depășește un miliard de dolari. În prezent, acestea operează pe piețe diferite.
Economia digitală a țării se dezvoltă rapid, adesea chiar mai rapid decât în unele țări occidentale. De exemplu, în SUA încă se mai folosesc cecuri de hârtie, în timp ce în Ucraina, Moldova și Georgia, astfel instrumente financiare învechite nu au fost folosite niciodată. Dezvoltarea economiei digitale în aceste țări a coincis cu prăbușirea URSS, unde majoritatea acestor instrumente nu erau disponibile pentru populație. Asta a și permis acestor țări să implementeze foarte rapid noile soluții digitale.
O mulțime de specialiști ucraineni lucrează pe piețele globale, creând produse pentru clienți străini. Astfel, economia țării își reduce rapid dependența de resursele naturale și de industria grea, caracteristică perioadei post-sovietice. Industria IT este în mod inerent transparentă, responsabilă și lipsită de corupție - o raritate pentru multe alte industrii din regiune.
Moldova și Georgia – o creștere rapidă a industriei IT
O evoluție similară poate fi observată în Republica Moldova, deși este de mai mică amploare. Una dintre problemele țării este exodul de creiere, deoarece tinerii de aici cu cetățenie română preferă să lucreze în Europa. Dezvoltarea dinamică a sectorului IT prezintă oportunități unice pentru Moldova. În ciuda dimensiunilor sale reduse și a lipsei de ieșire la mare, Moldova se integrează cu succes în economia globală și dezvoltă produse digitale pentru mari companii internaționale. În plus, țara creează produse digitale regionale care concurează cu cele globale. De exemplu, aplicațiile locale de taxi concurează cu succes cu giganți precum Uber sau Bolt.
În ceea ce privește Georgia, sectorul său IT a început să se dezvolte doar în urmă cu câțiva ani. Țara nu a fost văzută ca un exportator de servicii digitale până în 2020, când StrategEast, împreună cu compania internațională EPAM Systems, a lansat un program de formare și angajare a specialiștilor locali. Acest lucru a dus la reforme radicale și la introducerea unui regim fiscal special pentru companiile IT, făcând țara atractivă pentru companiile IT internaționale. În doar trei ani, numărul companiilor străine din Georgia a crescut la 124, iar exporturile de servicii digitale s-au apropiat de 1 miliard de dolari. Acest lucru a contribuit nu numai la consolidarea economiei, dar și la transformarea Georgiei într-unul dintre exportatorii importanți de soluții tehnologice.
Georgia, alături de Ucraina și Moldova, ne arată cum soluțiile digitale de succes conduc la o expansiune economică regională și la consolidarea pozițiilor pe piața globală. Aceste trei țări se profilează ca actori importanți în economia digitală, în special în contextul digitalizării globale rapide.
Să fie înapoierea față de Occident un mit?
În ceea ce privește interacțiunea cu Occidentul, acesta este principalul client al serviciilor digitale furnizate de Ucraina, Moldova și Georgia. Majoritatea clienților lor sunt companii occidentale. Și totuși, dacă ar fi să comparăm nivelul de digitalizare, în unele privințe aceste țări sunt chiar mai avansate decât Occidentul. De exemplu, transferul de fonduri de pe un card pe altul durează doar câteva secunde în aceste țări, în timp ce în unele țări occidentale el poate dura chiar și câteva zile din cauza unei abordări mai conservatoare. La unele capitole, cum ar fi viteza internetului și gradul de acoperire, infrastructura digitală a acestor țări surclasează adesea unele țări occidentale.
Cu toate acestea, digitalizarea nu înseamnă întotdeauna fiabilitate. Occidentul ne poate ajuta prin implementarea de soluții testate și sustenabile și, de asemenea, contribuind la creșterea alfabetizării digitale a populației. Adevărul este că, în ciuda ritmului ridicat de dezvoltare a industriei IT în Ucraina, o parte semnificativă a populației nu este încă antrenată în economia digitală din cauza sărăciei și a accesului insuficient la resursele educaționale. Asistența occidentală în crearea de oportunități egale ar putea fi un pas important către o dezvoltare durabilă.
În același timp, lucrurile stau mult mai bine în ceea ce privește implementarea digitalizării în administrație. Aș dori să remarc disponibilitatea Georgiei, Moldovei și a Ucrainei de a experimenta și flexibilitatea lor în luarea deciziilor. În cadrul sistemelor occidentale birocratizate, poate fi dificilă implementarea de soluții noi, în timp ce în regiunea noastră există deja platforme pentru testarea celor mai recente abordări. Acesta este avantajul nostru unic și, prin urmare, încurajăm cooperarea activă cu regiunea noastră și schimbul de cunoștințe.
În plus, Ucraina, Moldova și Georgia au un nivel ridicat de expertiză în inginerie, la același nivel cu cea din Occident. Companiile occidentale acceptă deja multe soluții din această regiune drept fiabile și eficiente. Acest lucru dovedește că suntem capabili să oferim soluții care și-au demonstrat deja succesul în condiții reale, cu toate că nu au fost încă utilizate în Occident din cauza unei anumite inerții.
Ce ar putea adopta Occidentul din expertiza digitală a acestor țări?
Pentru a răspunde la această întrebare, voi aborda câteva chestiuni.
Ucraina, Moldova și Georgia au introdus cu succes servicii publice digitale la scară largă. De exemplu, aplicația ucraineană „Diia” le permite cetățenilor să acceseze mai mult de 50 de servicii publice prin intermediul smartphone-urilor lor. Țările occidentale ar putea adopta platforme similare ușor de utilizat pentru a-și optimiza și ele serviciile publice.
În plus, din cauza amenințărilor constante din partea Rusiei, aceste țări au devenit experte în materie de apărare cibernetică și reziliență. De asemenea, ele promovează o cultură antreprenorială puternică, în ciuda resurselor limitate. Acest lucru pune bazele apariției unui ecosistem dinamic de start-up-uri.
În același timp, aceste țări au demonstrat valoarea unei cooperări strânse între guverne și sectoarele tehnologice, în special în cazul dezvoltării unei economii digitale cu bugete limitate. Țările occidentale pot învăța din exemplele de succes ale parteneriatelor public-privat, iar acest lucru le va stimula inovarea digitală.