Noul Cod al Urbanismului, impus prin PNRR, va afecta dreptul la proprietate, conform unei jurnaliste care a mai răspândit știri false și unui avocat care a promovat teorii ale conspirației.
Andreea Crețulescu și Gheorghe Piperea, cunoscuți promotori ai unor narațiuni false, spun că românii își pierd grădinile
ȘTIRE: „Bună, revin cu o informație legată de un proiect de lege aflat în dezbaterea Parlamentului, PL-x 418/2023. De ce este atât de importantă această lege? Pentru că ea calcă în picioare, la propriu, ceea ce numim garantarea dreptului de proprietate. De ce spun asta? Pentru că această lege, un așa numit Cod al Urbanismului, pune statul mai presus de proprietatea noastră, adică, practic, pune statul mai presus de ceea ce ați agonisit dumneavoastră în ultimii 33 de ani sau înainte de revoluție. Săptămâna viitoare încep dezbaterile în comisia de administrație a Camerei Deputaților pe această lege. Camera Deputaților este cameră decizională, așadar ce iese de acolo, asta se va aplica în România următorilor ani. De aceea, vă propun să vă mobilizați, să fiți atenți la ceea ce fac cei pe care i-ați ales în Parlamentul României, pentru că dacă nu sunt schimbate acele aberații din formula inițială a legii, după adoptarea ei, pentru că suntem obligați din nou de PNRR ca până la 15 noiembrie să venim cu acest nou cod administrativ, așadar, dacă nu sunteți atenți, dacă nu puneți presiune, s-ar putea să intre în vigoare o lege care pur și simplu anulează dreptul de proprietate în țara asta sau îl face atât de nesemnificativ, încât nu veți putea să beneficiați de casele, terenurile dumneavoastră decât așa cum vrea statul.”
NARAȚIUNE: Românii își vor pierde dreptul la proprietate, iar statul va putea să dispună de bunurile cetățenilor după bunul său plac.
CONTEXT: România și-a asumat sistematizarea și adaptarea legislației în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 5 – Valul Renovării și Componenta 10 – Fondul Local. În acest sens, România trebuie să implementeze mai multe măsuri care să încurajeze investițiile în clădiri verzi și să ajute la reducerea timpului și a distanțelor aferente navetei pentru populație, prin creșterea accesibilității cetățenilor la servicii de interes general, prin punerea în aplicare a conceptului „orașul de 15 minute”.
Veridica a demontat acum aproape un an temerile conspiraționiste legate de acest concept, dar el continuă să fie utilizat de conspiraționiști pentru a-și justifica teoriile promovate. De altfel, această formă de manipulare a mai fost folosită și în cazul proiectului de lege a mobilității urbane durabile, când aceiași conspiraționiști anunțau limitarea libertății de mișcare a populației României. Practic, în logica acestora, de acum înainte, orice nou proiect legislativ este susceptibil a fi parte din planul malefic de înrobire a omenirii, pentru că, în marea lor majoritate, legile vor avea și o componentă referitoare la ameliorarea schimbărilor climatice și reducerea poluării.
Jurnalista care a lansat fake news-ul, Andreea Crețulescu, nu se află la prima „abatere”, acum doi ani ea fiind sancționată cu avertisment de CNA pentru afirmații mincinoase făcute în cadrul unei emisiuni TV, despre cum Guvernul trimite oameni la muncă în străinătate în plin val pandemic de Covid19, când de fapt ea prezenta publicului un fluturaș prin care Guvernul avertiza românii să aibă grijă unde se duc la muncă, dar și obligată la plata de daune unui fost polițist, pe care l-a asociat în mod fals unei închipuite rețele de traficanți de minore.
În filmul de 1 minut și 46 de secunde, Andreea Crețulescu nu explică concret cum va fi afectat dreptul de proprietate al românilor prin noul Cod al Urbanismului, dar ideea a fost dezvoltată de site-ul stiripesurse.ro, care susține că a discutat cu un avocat, al cărui nume nu este menționat, care a interpretat propunerea legislativă astfel: „Dacă stai la casă, iar curtea ta e inventariată ca spațiu verde, ai obligația legală să permiți accesul publicului, ceea ce e absurd.” În „discuție” a intervenit și Gheorghe Piperea, cunoscut avocat și conspiraționist care afirmă că „proiectul legii urbanismului evocă în termeni exacți „orașele de 15 minute”, trecerea proprietăților private asupra terenurilor virane sau asupra curților și grădinilor în categoria „spații verzi”, accesibile oricui, oricând.”
OBIECTIV: Subminarea încrederii populației în autorități, provocarea şi amplificarea de tensiuni sociale şi validarea propriilor teorii conspiraţioniste.
Realitate: legea vizează spații publice; nimeni nu intră în curțile oamenilor
DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: În România, conform prevederilor legale, sunt considerate spații verzi următoarele categorii de terenuri:
- a) spaţii verzi publice cu acces nelimitat: parcuri, grădini, scuaruri, fâşii plantate;
- b) spaţii verzi publice de folosinţă specializată:
- grădini botanice şi zoologice, muzee în aer liber, parcuri expoziţionale, zone ambientale şi de agrement pentru animalele dresate în spectacolele de circ;
- cele aferente dotărilor publice: creşe, grădiniţe, şcoli, unităţi sanitare sau de protecţie socială, instituţii, edificii de cult, cimitire;
- baze sau parcuri sportive pentru practicarea sportului de performanţă;
- c) spaţii verzi pentru agrement: baze de agrement, poli de agrement, complexuri şi baze sportive;
- d) spaţii verzi pentru protecţia lacurilor şi cursurilor de apă;
- e) culoare de protecţie faţă de infrastructura tehnică;
- f) păduri de agrement.
Nicăieri în lege nu se vorbește de curțile și grădinile gospodăriilor private ca făcând parte din categoria spațiilor verzi, deci declararea unui asemenea teren ca spațiu verde ar fi din start ilegală și imposibilă. Mai mult, în proiectul noului Cod al Urbanismului (art. 165) se face diferențierea între zone verzi și spații verzi, iar la art. 161, zona locuințelor și a funcțiunilor complementare este clar delimitată de cea a spațiilor verzi. La art. 210, unde se menționează obligativitatea autorităților de a crește suprafața spațiilor verzi dintr-o localitate, se specifică și locurile în care acest lucru este posibil: scuaruri urbane, parcuri de buzunar sau grădini corespunzătoare zonelor rezidențiale, spații din incinta școlilor și spitalelor, terenuri de sport, centre comunitare, locuri de joacă.
În ceea ce privește dreptul de proprietate, la art. 178 se menționează că acesta, alături de celelalte drepturi reale principale, se exercită de către titular cu respectarea reglementărilor stabilite de planurile urbanistice general, zonal și de detaliu (PUG, PUZ, PUD). Aceste planuri și proiecte pot, într-adevăr, interzice sau condiționa modul de utilizare a unor terenuri, dar doar în sensul funcțiunilor admise pentru acestea, proporția dintre spațiul construit și neconstruit, materiale și culori admise sau interzise, etc., dar nu pot schimba forma de proprietate a terenurilor în mod arbitrar și abuziv. De altfel, aceste prevederi sunt în vigoare și acum. Mai mult, noua lege specifică (art. 180) și că, în situația încetării cauzei pentru care au fost instituite interdicțiile și condiționările respective, autoritățile au obligația de a le anula.
Este adevărat că, în cazul unei nevoi reale de utilitate publică, este posibilă exproprierea unui imobil sau teren în baza documentaţiilor de urbanism şi de amenajare a teritoriului, dar aceasta este reglementată și acum și presupune în mod obligatoriu o justă despăgubire din partea statului, fără a anula dreptul inițial de proprietate asupra imobilului sau terenului respectiv.
Verifică sursele: