Oamenii fără identitate digitală nu vor mai avea acces la hrană, conform unei naraţiuni false promovate şi în spaţiul media românesc.
Mâncare doar pentru cei aleşi
ȘTIRE: „Supermarketurile din Marea Britanie au început să implementeze un nou sistem de pașapoarte digitale care le refuză cetățenilor obișnuiți posibilitatea de a cumpăra alimente dacă se află pe o listă neagră pentru neconformitate. Potrivit unor imagini postate pe Twitter în această săptămână, lanțul de supermarketuri Aldi a început să refuze accesul persoanelor care nu au pașaportul digital pe telefon. În videoclipul viral, un bărbat aflat în spatele camerei de filmat a arătat telespectatorilor barierele care blochează accesul în zona de cumpărături a celor care nu dețin pașaportul. [...] De asemenea, Amazon și alte companii au lansat recent magazine similare în mai multe țări.”
NARAȚIUNE: Persoanele care nu se supun dictaturii digitale vor fi eliminate prin interzicerea accesului la hrană.
CONTEXT: Odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiei, tot mai multe aspecte ale vieţii cotidiene sunt supuse unor transformări, în sensul digitalizării şi automatizării proceselor operaţionale. Scopurile acestor modificări diferă de la caz la caz şi au în vedere eficientizarea activităţilor, reducerea timpilor de execuţie, sau chiar eliminarea aspectelor birocratice şi a erorilor generate de factorul uman. O astfel de transformare este testată în aceste zile de un lanţ de magazine de bunuri de larg consum din Anglia, prilej pentru conspiraţionişti de a acuza încă o dată pregătirea lagărelor digitale în care vor fi închişi oamenii în viitorul apropiat.
OBIECTIV: Subminarea încrederii populației în autorități și întreaga clasă politică, promovarea discursului de tip suveranist, provocarea şi amplificarea tensiunilor sociale.
Într-o piaţă puternic concurenţială, vor exista mereu alternative
DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: În general, digitalizarea activităţilor este dusă la îndeplinire cu ajutorul unor aplicaţii instalate pe dispozitivele electronice pe care aproape orice cetăţean le posedă, fie că vorbim despre calculatoare, telefoane mobile sau ceasuri inteligente etc. În cazul testului din magazinul londonez în discuţie avem de-a face cu o astfel de aplicaţie, şi în nici un caz nu putem vorbi despre un „paşaport digital”. Astfel, accesul în magazin se face pe baza unui cod QR generat de această aplicaţie, iar întreaga experienţă de cumpărături a clientului este ulterior automatizată. Acesta nu trebuie să plătească la ieşirea din magazin, deoarece camere de luat vederi inteligente urmăresc ce articole ia, calculează costul total al produselor și retrag automat suma corespunzătoare din contul bancar al utilizatorului, anterior introdus în aplicaţie. Este evident că un neutilizator al respectivei aplicaţii nu va putea beneficia de acest serviciu, iar faptul că în acest fel i se refuză accesul la cumpărături nu poate fi imputat magazinului decât prin prisma unui management defectuos al portofoliului de clienţi potenţiali. E de notat şi că experiența cumpărăturilor 100% independentă de interacţiunea cu un operator uman este implementată de acelaşi lanţ de magazine încă din iulie 2022 în Olanda, dar respectiva informaţie a scăpat la acel moment atenţiei conspiraţioniştilor autohtoni. Întreg sistemul de scanare a clienţilor şi a produselor pe care le cumpără aceştia, funcţional de aproape un an în Uniunea Europeană, este proiectat să protejeze identitățile și confidențialitatea cumpărătorilor, în conformitate cu cele mai stricte reglementări europene privind protecția datelor. În orice caz, succesul acestui demers tehnologic depinde în cele din urmă de gradul de acceptare din partea consumatorilor. Strategia de vânzări a unui magazin în permanenţă gol, sau cu încasări insuficiente pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere, va fi cu siguranţă regândită, într-o piaţă extrem de concurenţială, cu un public din ce în ce mai informat şi nedispus la compromisuri extreme când vine vorba de nevoile sale de bază.
Verifică sursele: