Principalele platforme online nu au reușit să abordeze eficient dezinformarea rusească în primul an de război din Ucraina, potrivit unui studiu publicat de Uniunea Europeană și citat de agențiile internaționale de știri. Realizat la solicitarea responsabililor comunitari, acest raport independent survine după ce, luna aceasta, au intrat în vigoare reguli mai stricte pentru platformele de socializare foarte mari, în temeiul noii legislații privind serviciile digitale (Digital Services Act, DSA). Raportul examinează conformarea a șase jucători (Facebook, Instagram, Twitter – redenumit X, YouTube, TikTok și Telegram) cu noile reguli. Autorii studiului afirmă că „standardele de diminuare a riscurilor nu au fost îndeplinite în cazul dezinformării” orchestrate de la Moscova.
Risc la alegerile pentru Parlamentul European
„DSA deschide perspective bune pentru a pune capăt campaniilor de dezinformare ale Kremlinului și atacurilor altor state împotriva democrației și drepturilor fundamentale” - spun autorii studiului, care adaugă că noile reguli „trebuie aplicate rapid și eficient”. Reglementările au „atenuat unele dintre activitățile rău intenționate ale Kremlinului”, însă platformele „nu au implementat aceste măsuri la nivel sistemic”. Bruxellesul, spun comentatorii, este îngrijorat de posibilele campanii de dezinformare în timpul alegerilor pentru Parlamentul European, programate anul viitor. Potrivit studiului, există un „mare risc” ca Rusia să încerce să influențeze rezultatele scrutinului.