Produse de la branduri ca o victorie

Produse de la branduri ca o victorie
© EPA-EFE/MAXIM SHIPENKOV   |   Clienți trec prîn fața unui magazin Bershka închis la un mall din Moscova, Rusia, 16 februarie 2023.

Pe fondul discuțiilor despre o posibilă "mare înțelegere" între Occident și Rusia, în topul propagandei Kremlinului a ieșit în față brusc narațiunea despre întoarcerea mărcilor vestimentare occidentale pe piața rusă. Propaganda susține că în curând va fi încheiată pacea, sancțiunile împotriva Moscovei vor fi ridicate, iar companiile occidentale se vor întoarce repejor în Rusia. În plus, apariția acestui subiect pe ordinea de zi a fost atât de neașteptată încât nici măcar secretarul de presă al lui Putin, Dmitri Peskov, nu a putut să spună nimic clar: „Sincer să fiu, nu am văzut niciun anunț cu referire la mărcile occidentale că acestea se vor întoarce la Moscova. Dar faptul că, pe o bază concurențială, acestea vor putea să se întoarcă la Moscova, pentru a continua să concureze cu producătorii ruși, este o practică comercială globală absolut normală. Iar o astfel de concurență ar fi în interesul consumatorilor ruși.”

Nu există niciun motiv extern evident pentru a dezbate acest „subiect al brandurilor”, dar în ultima perioadă mijloacele de informare în masă se întrec în a publica materiale dedicate acestuia. Toate pornesc de la anunțurile „analiștilor” ruși care au prezis revenirea iminentă în Rusia a majorității brandurilor occidentale care au părăsit țara după începerea războiului împotriva Ucrainei. De asemenea, a apărut foarte rapid și scrisoarea deschisă a Uniunii Centrelor Comerciale către Uniqlo, H&M și Inditex (care deține mărcile Zara, Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear și altele) cu propunerea de a reveni pe piața rusă. În scrisoare se precizează că Uniunea a efectuat, de asemenea, un sondaj, potrivit căruia „peste 50% dintre respondenți și-au confirmat disponibilitatea de a saluta revenirea mărcilor dumneavoastră prin oferirea spațiilor existente spre închiriere sau prin angajamentul de a elibera imediat spațiile. Mulți și-au subliniat interesul pentru o cooperare pe termen lung”.

La rândul lor, diverși bloggeri pro-Kremlin au început deja să formuleze cereri de stabilire a unor condiții speciale pentru întoarcerea mărcilor occidentale. De exemplu, de genul acesta: „Bine, să se întoarcă. Dar în aceste condiții:

- Un miliard de ruble pentru posibilitatea de a se întoarce. Un bilet de intrare, ca să spun așa

- reduceri pentru toți participanții la Operațiunea militară specială și familiile lor

- linii de îmbrăcăminte în cooperare cu Lobaev Arms, UralDronZavod etc. Ei fac, deja, linii cu Columbia Pictures. Tricouri cu Rocky Balboa. Și vor fi tricouri cu drone Upyr.

Se creează senzația că a fost lansată o campanie deliberată pentru a dezbate acest subiect. Din ceea ce rezultă că se intenționează ca acesta să devină una dintre principalele teme pe ordinea de zi a propagandei interne ruse în contextul viitoarelor negocieri pentru a pune capăt războiului Federației Ruse împotriva Ucrainei. Este posibil ca apariția pe rafturi a tricourilor H&M și a ghetelor Zara să fie vândută rușilor drept o victorie.

Timp citire: 2 min