
Breaking Fake News realizează, săptămânal, o selecție a narațiunilor false demontate în presa internațională.
Armata şi protestele fermierilor din Baia Mare
verificat.afp.com / 12 feb. 2024; vasiledale.ro / 15 ian. 2024; inforadar.mapn.ro / 16 ian. 2024
O înregistrare video realizată în ianuarie în timpul protestelor transportatorilor din Baia Mare şi care arată soldaţi mărşăluind pe lângă coloana de maşini a manifestanţilor a fost promovată pe reţelele de socializare ca fiind dovada mobilizării armatei pentru a-i intimida pe protestatari. Videoclipul a fost postat mai întâi pe platforma TikTok, fiind apoi preluat şi larg distribuit pe Facebook, chiar şi după ce autorul postării iniţiale l-a şters. Aceleaşi imagini se regăsesc într-un alt clip postat pe TikTok în 15 ianuarie, distribuit de peste 300 de ori. „Suntem cumva în război, că nu înţeleg ce caută ăştia, Armata, pe străzi… Sunt oameni paşnici. Chiar nu mai avem voie să deschidem gura!!”, a comentat un utilizator. AFP a mai găsit pe TikTok un clip datat 15 ianuarie şi înfăţişând un grup de soldaţi deplasându-se în formaţie de-a lungul unui drum.
Bărbatul care apare în imagine face aceeaşi legătură între prezenţa militarilor şi proteste: „Ne aflăm în Baia Mare pe centura oraşului unde guvernarea PSD-PNL-UDMR a scos jandarmeria, poliţia, poliţia locală şi inclusiv armata pe centură pentru a ne intimida pe cei care participăm la acest miting împotriva trădătorilor de neam şi ţară”. Într-o altă înregistrare video, publicată tot în 15 ianuarie pe YouTube de o organizaţie de presă locală, poate fi văzut convoiul protestatarilor într-o zonă comercială din Baia Mare, în care se află mai multe maşini de poliţie dar nu şi militari. Acelaşi clip ilustrează şi un scurt articol dedicat de publicaţia locală protestelor transportatorilor şi fermierilor din zonă, articol care nu menţionează prezenţa armatei pe străzile din Baia Mare. La solicitarea AFP, jurnaliştii locali au explicat că soldaţii vizibili în clipurile înşelătoare devenite virale pe platformele de socializare nu aveau nici o legătură cu desfăşurarea protestelor, fiind vorba de subunităţi ale unei unităţi militare din zonă care se îndreptau spre poligonul de instrucţie de la marginea oraşului.
Explicaţia a fost confirmată de oficialii Ministerului Apărării Naţionale, care au negat că Batalionul 813 Infanterie „Maramureş” staţionat în Baia Mare ar fi fost implicat în vreo acţiune de ordine publică: „cei aproximativ 45 de militari au efectuat în data de 15 ianuarie, cu prilejul deschiderii anului de instrucție, o deplasare pe jos către una dintre facilitățile de instrucție de pe raza municipiului Baia Mare, situată în zona șoselei ocolitoare a orașului”.
Operaţiunea de dezinformare anti-ucraineană „Matrioşca”
bnnbreaking.com / 14 feb. 2024; factuel.afp.com / 7 feb. 2024;
La doi ani de la invadarea Ucrainei, propaganda pro-Kremlin continuă să acţioneze pe rețelele sociale şi în țările europene pentru a submina sprijinul occidental acordat Kievului. Din septembrie trecut, dezinformarea online atribuită Rusiei nu se mai limitează doar la transmiterea de știri false anti-ucrainene, ci a devenit mai sofisticată. Supranumită „Operaţiunea Matrioşca” după celebrele păpuşi ruseşti ascunse una într-alta, noua diversiune devoalată de experţii colectivului „Antibot@Navalny” constă în abaterea atenţiei jurnaliştilor occidentali prin atragerea lor în capcana verificării unor ştiri false sau imagini fabricate în mod special. Procedura standard de operare presupune interpelarea succesivă a mai multor publicaţii europene şi conţine obligatoriu formularea „verificaţi aceste informaţii, vă rog!”, în diverse variante. Se ajunge astfel ca în câteva ore mesajele să ajungă la zeci de companii de presă respectabile. Adeseori, falsurile propuse spre verificare poartă siglele unor televiziuni occidentale consacrate. De pildă, unui clip aparent filmat în subteranele Parisului i s-a aplicat logo-ul Radio France International şi a fost prezentat ca un reportaj despre un hoţ ucrainean care jefuieşte catacombele capitalei Franţei.
Datele furnizate de „Antibot@Navalny” şi investigate de jurnaliştii AFP au permis documentarea existenței a sute de profiluri care folosesc această strategie de interpelare a mass-media. Cele mai multe sunt conturi abandonate de proprietari și apoi piratate. Viteza de interpelare a publicaţiilor ţintă poate ajunge la una pe minut, „inundând”, practic, reţelele. Acest debit dovedeşte că aceste conturi au fost preluate de „boți”. Analiza AFP a mai relevat că, de regulă, conturile care solicită mass-media să verifice informaţiile ajung să difuzeze ele însele aceste informaţii mai târziu.
Toate subiectele promovate au ca punct comun o presupusă vină a ucrainenilor - de la deturnarea ajutorului militar occidental la graffiti-uri cu preşedintele Zelensky sau reclame false în Times Square – şi încearcă să alimenteze ideea oboselii pe care o resimt europenii şi americanii în relaţia cu Kievul. Majoritatea imaginilor puse în circulaţie au fost mai întâi distribuite de utilizatori de internet ruşi, în special pe reţeaua de socializare Telegram şi pe blogurile de ştiri. Noua campanie de dezinformare vine în siajul celei cunoscută ca „Doppelgänger”/„Dublura”, care în ultimul an a constat în difuzarea de ştiri false anti-ucrainene prin intermediul unor contrafaceri vizuale care mimau aspectul unor importante publicaţii occidentale.
Propagandiştii ruşi inventează „citate” din interviul lui Vladimir Putin
eu.usatoday.com / 12 feb. 2024;
În interviul de peste două ore acordat recent jurnalistului american Tucker Carlson, Vladimir Putin a comentat o multitudine de subiecte, inclusiv chestiunea Ucrainei şi cea a diplomaţiei internaţionale. Totuşi, unii utilizatori ai reţelelor sociale au posteze şi să distribuie false citate atribuite preşedintelui Federaţiei Ruse despre securitatea frontierelor americane, preşedintele Joe Biden sau fostul preşedinte Barack Obama. „Nouă, ruşilor, ni se pare o ironie amuzantă că Parlamentul vostru va cheltui miliarde pentru protejarea graniţelor străine dar şi le ignoră pe ale sale (sic). Este destul de tot râsul” – scrie într-o postare pe reţeaua TikTok, redactată într-o engleză precară şi datată 6 februarie, care pretinde că redă răspunsul lui Putin la o întrebare legată de graniţa de sud a SUA. Acelaşi presupus citat a circulat şi pe Instagram, unde a adunat peste 25.000 de aprecieri. La distribuirea textului pe reţeaua X a contribuit şi republicana Kari Lake, fostă candidată la funcţia de guvernator al statului Arizona. Există şi alte postări, apărute în 8 februarie, potrivit cărora Putin ar fi susţinut că Joe Biden este un preşedinte „de faţadă” al Americii şi că deciziile s-ar lua la Martha’s Vineyard, unde fostul preşedinte democrat Barack Obama deţine o reşedinţă.
Veridicitatea comentariilor atribuite preşedintelui rus este contrazisă în primul rând de datarea postărilor. Tucker Carlson a publicat înregistrarea interviului în 8 februarie, deci ulterior publicării aşa-ziselor citate. Apoi, aşa-zisele comentarii pe care le-ar fi făcut Vladimir Putin nu se regăsesc în transcrierea oficială în limba engleză dată publicităţii de Kremlin. Potrivit documentului, Putin ar fi făcut o singură şi scurtă referire la Biden, spunând că nu-şi aminteşte când a discutat ultima oară cu preşedintele american. Există, e drept, un comentariu privind legat de problemele de la frontiera Statelor Unite cu Mexicul, în care liderul rus sugerează că administraţia de la Washingtonul ar trebui să se concentreze pe propriile dificultăţi în loc să fie preocupată de Ucraina, fără să facă vreuna dintre remarcile care i-au fost atribuite pe platformele de socializare.
Falsul digital al OZN-ului filmat în Suedia
reuters.com / 13 feb. 2024
Un videoclip alb-negru distribuit pe reţelele de socializare cu pretenţia că arătă un OZN survolând Suedia a dunat sute de mii de vizualizări şi sute de distribuiri pe platformele de socializare X, Facebook şi TikTok. Imaginea granulată a obiectului de formă discoidală i-a convins pe mulţi utilizatori că este vorba de o filmare reală a unei farfurii zburătoare, realizată pe timp de noapte cu dispozitive speciale.
Analiştii agenţiei Reuters au identificat că titularul contului Instagram care a lansat clipul se prezintă ca fiind un creator 3D. Contactat de jurnalişti, acesta a recunoscut într-un e-mail că clipul a fost realizat digital cu aplicaţia software numită „Blender”.