
USAID și beneficiarii săi au fost ținta unui val de dezinformări, inclusiv în România. În Germania, extrema dreaptă și-a făcut campanie electorală apelând la blonde cu ochi albaștri create de programe AI.
Breaking Fake News realizează, săptămânal, o selecție a narațiunilor false demontate în presa internațională.
Mitul finanţărilor USAID, de la Hollywood la Bucureşti
Războiul dus de administraţia lui Donald Trump cu Agenţia Internaţională pentru Dezvoltare (USAID) a făcut o nouă victimă: Inspectorul General independent al agenţiei înfiinţate de J.F. Kennedy în 1961 a fost demis printr-un e-mail laconic, la câteva ore după ce a prezentat public consecinţele sistării activităţii umanitare, ca şi imposibilitatea de a se apăra în faţa valului de învinuiri privind utilizarea necorespunzătoare a fondurilor. Pe de altă parte, blocarea site-ului USAID de către oamenii lui Elon Musk împiedică şi jurnaliştii să verifice la sursă cât de justificate sunt acuzaţiile lansate la adresa agenţiei federale.
Cea mai grosolană dezinformare constă în distribuirea unui videoclip atribuit site-ului de divertisment „E! News”, în care se afirmă că USAID ar fi finanţat călătoriile în Ucraina ale unor vedete americane de cinema pentru a impulsiona în Statele Unite popularitatea preşedintelui Volodimir Zelenski, în contextul războiului cu Rusia. Publicat în 5 februarie pe un cont conservator cunoscut pentru dezinformări repetate, clipul a fost preluat de Elon Musk pe contul său cu 216 milioane de urmăritori, apoi de fiul cel mare al lui Donald Trump şi de un fost avocat al preşedintelui american, implicat în contestarea alegerilor din 2020. S-a ajuns astfel la milioane de interacţiuni pe platforma X şi alte reţele de socializare. Concret, clipul afirmă – fără nicio probă – că agenția americană i-ar fi plătit 20 de milioane de dolari Angelinei Jolie, 5 milioane de dolari lui Sean Penn, 8 milioane de dolari lui Orlando Bloom, 4 milioane de dolari lui Ben Stiller și 1,5 milioane de dolari lui Jean-Claude Van Damme.
Publicaţia „E! News” a negat categoric autenticitatea clipului, denunţând folosirea abuzivă a logo-ului său. La rândul lor, celebrităţile care apar în imagini au dezminţit orice legătură cu USAID. Astfel, Angelina Jolie a vizitat Ucraina în 2022 cu titlu personal, deşi avea calitatea de trimis special al Agenţiei ONU pentru Refugiaţi. Sean Penn a filmat în Ucraina în acelaşi an pentru un documentar despre război şi Zelenski, iar Orlando Bloom în 2023, ca ambasador UNICEF. Van Damme a vizitat Ucraina în 2022, pentru a transmite „un mesaj de speranţă şi pace”, potrivit canalului său YouTube. În fine, Ben Stiller - care l-a întâlnit pe preşedintele ucrainean în 2022, în timp ce se afla la Kiev ca ambasador al bunăvoinţei din partea ONU, a calificat totul ca fiind o minciună a presei ruse şi a afirmat că şi-a plătit singur călătoria, fără contribuţii externe. Declaraţia sa a fost confirmată de Agenţia ONU pentru Refugiaţi. În acelaşi timp, Ghidul Naţiunilor Unite pentru desemnarea Mesagerilor Păcii şi Ambasadorilor Bunăvoinţei stipulează clar că acestora „nu li se va plăti un salariu, dar li se poate acorda o recompensă simbolică de un dolar pe an sau echivalent”.
O altă ţintă a lui Donald Trump şi Elon Musk în campania lor de discreditare a USAID este presa care nu dovedeşte obedienţă faţă de noua administraţie americană. Trump a acuzat mai multe publicaţii, între care Politico, The New York Times şi Associated Press că ar fi subvenţionate din fonduri guvernamentale, deşi singurele plăţi către acestea sunt contravaloarea abonamentelor. Departamentul american al Apărării a evacuat de curând spaţiile de lucru din incinta Pentagonului ale NPR, NBC, Times şi Politico. Susţinătorii presei libere sunt îngrijoraţi de planurile lui Trump pentru „Vocea Americii”, a cărei cartă îi garantează postului de radio libertatea editorială.
Ofensiva preşedintelui american împotriva presei s-a transferat şi în România, fiind preluată de candidatul prezidenţial Călin Georgescu.
Călin Georgescu, candidat prezidenţial în nov. 2024:
„În întreaga lume, inclusiv în România, au fost demascate televiziuni şi publicaţii care se dovedeşte că au avut o singură şi unică misiune, aceea de a manipula percepţia publică în interes globalist, fiind profund dăunătoare democraţiei interne şi, mai grav, producând un atac direct la suveranitatea fiecărei ţări.„
Imediat, în publicaţiile şi pe conturile „suveraniste” au început să circule liste promovate ca „ale ruşinii”, cuprinzând jurnalişti, actori, scriitori şi analişti politici, consideraţi trădători de ţară vânduţi globalismului. A apărut şi un pretins inventar al acţiunilor pe care le-ar fi finanţat USAID în România în 2021 şi 2023, fără indicarea presupuselor organizaţii beneficiare ale fondurilor.
Ambele liste reprezintă manipulări grosiere şi denotă confuzia, ignoranţa şi chiar reaua-credinţă a autorilor. Programele derulate de USAID în România, prezentate pe site-ul ministerului de Externe, au încetat în 2007, odată cu intrarea ţării noastre în Uniunea Europeană. Până la acea dată, cea mai mare parte a finanţărilor a vizat consolidarea mecanismelor democratice, în stadiu incipient după Revoluţie. Au existat programe de profesionalizare în diverse domenii, începând cu mediul de afaceri, continuând cu protecţia mediului şi asistenţa socială şi încheind cu jurnalismul. USAID a făcut aceste lucruri în baza unui mandat dat de Congresul Statelor Unite, nu de preşedintele Statelor Unite. Chiar şi aşa, în cea mai mare parte a perioadei în care agenţia americană a ajutat România, guvernarea a aparţinut Partidului Republican al lui Donald Trump şi nu democraţilor lui Joe Biden.
Inteligenţa Artificială în campania electorală din Germania
Reţelele de socializare din Germania au fost inundate în ultimele săptămâni de o mulţime de personaje feminine spectaculoase, menite să-i convingă pe alegătorii germani să voteze extrema dreaptă în alegerile legislative din 23 februarie. Dar aceste apariţii atrăgătoare nu există în realitate. Sunt toate realizate cu ajutorul Inteligenţei Artificiale, şi nu din amuzament! Iar conturi care promovează îndeobşte prototipul făpturilor ariene – blonde, puternice şi cu ochi albaştri - au fost create în scopuri deloc inocente. Ele încearcă să asmută alegătorii împotriva oamenilor de culoare sau a migranţilor. De exemplu, de pe contul personajului fictiv botezat „Larissa Wagner” aflăm că tânăra imaginară susţine, ca şi Alice Weidel - candidata partidului Alianţa pentru Germania la funcţia de cancelar, aşa-numita remigrare – termenul inventat de extrema dreaptă pentru repatrierea sau deportarea imigranţilor. În mesajele postate, „Larissa” le descrie pe femeile de stânga ca fiind „dezgustătoare”, foloseşte un limbaj homofob şi îl laudă pe Björn Höcke, un proeminent extremist de dreapta din landul Turingia. Este relativ uşor să-ţi dai seama din fotografiile şi videoclipurile postate că „Larissa” este generată artificial: pielea pare neverosimil de netedă, ca de ceară, iar în unele imagini are şase degete. Unii utilizatori nu sunt conştienţi că este vorba de un fals, iar celorlalţi pare să nu le pese, apreciind mesajul, în care se regăsesc.
Dar, cine se află în spatele acestor personaje laborios fabricate? Este limpede că este vorba de susţinători ai extremei drepte. De exemplu, personajul „Larissa” este prezentat în mai multe videoclipuri drept colaborator al publicaţiei extremiste Compact, intrând în „dialog” cu jurnaliştii acesteia. Pe lângă sprijinul necondiţionat pentru extrema dreaptă germană, Larissa atrage atenţia şi prin declaraţiile elogioase la adresa lui Donald Trump, ceea ce confirmă afinităţile ideologice dintre AfD şi măsurile dictate de preşedintele american.
Cu totul altfel stau lucrurile cu Sophia, o altă creaţie a Inteligenţei Artificiale cu cont pe platforma X. Postările Sophiei sunt evident pro-ruse, ceea ce sugerează o aparentă contradicţie cu afinităţile Larissei. Elementul comun este însă sprijinul pentru extrema dreaptă germană reprezentată de Alice Weidel şi Björn Höcke. Pe de altă parte, spre deosebire de „sora” sa digitală, „Sophia” arată mai degrabă ca un personaj de jocuri pe calculator decât ca o persoană reală.
Este lesne de observat că mai toate creaţiile artificiale feminine par să se conformeze aceloraşi standarde estetice: rasă albă, suple şi de regulă cu ochi albaştri. Potrivit experţilor consultaţi de Deutsche Welle, sunt preferate personajele feminine pentru că acestea pot aborda o varietate mai mare de teme şi conferă mai multă credibilitate mesajelor de extremă dreapta decât ar oferi folosirea alternativei masculine. Un argument important este şi faptul că aspirantul extremiştilor germani la funcţia de cancelar este o femeie - Alice Weidel. Totuşi, este de aşteptat ca puterea de influenţare a alegerilor prin personaje create artificial să fie destul de scăzută, pentru că identificarea falsurilor este relativ facilă, ca de pildă un videoclip contrafăcut în care îl vedem pe cancelarul federal Olaf Scholz făcând tumbe în parlament. La fel de uşor de depistat sunt şi contrafacerile în care apar candidatul creştin-democrat Friederich Merz şi cel liberal Christian Lindner, transmiţând mesaje total nerealiste.
Există însă şi mesaje grafice realizate cu tehnologia Inteligenţei Artificiale a căror falsitate nu poate fi percepută imediat. Mai multe afişe ale AfD, la prima vedere banale, transmit de fapt un mesaj subliminal profund rasist: imaginea imigranţilor este una negativă, sugerând agresivitate, în timp ce germanii fără istoric migrator sunt întotdeauna albi şi cu un aer paşnic. Însăşi candidata AfD Alice Weidel se foloseşte de acest tertip în mesajele sale postate pe platforma X. Într-un clip creat artificial, ea vorbeşte despre imaginea idilică a Germaniei, înainte ca ţara să fi fost asaltată de imigranţi în 2015.
Chiar şi chipul cancelarei de atunci, Angela Merkel, a fost modificat digital, fiindu-i accentuate ridurile, odată cu virarea întregii imagini în culori sumbre. Prin comparaţie, fotografia originală, realizată în 2016, inspiră mai degrabă optimism.