Maia Sandu și guvernarea PAS distrug sistemul de învățământ din Moldova la ordinele Occidentului, care vrea ca țara să fie sursă de forță de muncă ieftină, potrivit unei narațiuni false din presa rusă.
ȘTIRE: Autoritățile moldovenești se străduiesc din toate puterile să ducă la final „logic” ceea ce a început Maia Sandu pe vremea când era ministrul Educației. Atunci, ea s-a angajat să „optimizeze” - cu alte cuvinte, să închidă școlile din micile localități ale republicii, ceea ce a dus la emigrarea tinerilor nu numai din zonele rurale, ci și din țară în ansamblu. Astăzi, reformele "eurointegratorilor" au afectat și instituțiile preșcolare, pentru care, s-a dovedit, pur și simplu nu există fonduri.
[...]
Una dintre caracteristicile reformelor în curs este românizarea republicii și, ca urmare, o rusofobie „de catifea”. În favoarea Occidentului, autoritățile moldovenești implementează o politică de eliminare totală a rusescului din viața publică: numărul școlilor cu predare în limba rusă scade, se restrânge predarea în limba rusă la universități, se închid mass-media de limbă rusă rusești și locale, se exercită presiuni asupra centrelor culturale.
Aceste procese au început în perioada când Maia Sandu a deținut funcția de ministru al educației.
Anume în timpul mandatului său a fost implementată celebra „reformă” când sute de școli rurale din întreaga Moldova au fost „optimizate”, așa cum spuneau oficialitățile, dar în realitate au fost pur și simplu închise. Era clar că familiile tinere cu copii nu vor locui în localități în care nu există școli pentru copiii lor și, în cea mai mare parte, vor pleca nu numai din sate, ci și din țară. Acesta a fost exact rezultatul – noile măsuri au alimentat emigrația tinerilor din țară.
Un alt aspect al reformelor lui Sandu din acea perioadă a fost eliminarea studiului obligatoriu al limbii ruse în școlile din Moldova.
[...] Este, de asemenea, posibil ca analfabetismul națiunii să fie una dintre condițiile principale pentru aderarea Moldovei la Uniunea Europeană, pentru care moldovenii sunt în cele din urmă mai apropiați cultural și mental decât migranții din Africa și Orientul Mijlociu. Este clar că în UE se dorește, în primul rând, forță de muncă ieftină - educația de calitate este redundantă în acest scop.
NARAȚIUNI: 1. Maia Sandu a închis sute de școli, inclusiv în limba rusă. 2. Guvernarea PAS, în frunte cu Maia Sandu, promovează rusofobia. 3. Occidentul vrea închiderea școlilor în R. Moldova pentru că are nevoie de forță de muncă ieftină.
CONTEXT/ETOS LOCAL: Narațiunea despre „sute de școli” pe care le-ar fi închis Maia Sandu în perioada când a deținut funcția de ministru al Educației (2012-2015) a fost una dintre cele mai vehiculate de contracandidații săi pro-ruși la alegerile prezidențiale din 2016 și 2020, dar și în alte campanii electorale.
Acuzațiile de rusofobie fac, de asemenea, parte din arsenalul propagandistic al Rusiei, care este nemulțumită de opțiunea pro-europeană a Republicii Moldova.
OBIECTIV: Să readucă în mentalitatea colectivă narațiunea despre închiderea școlilor, în contextul noului an de învățământ. Să inoculeze ideea că Occidentul (UE) urmărește „înrobirea” cetățenilor moldoveni
DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNILE: Veridica a demontat și anterior falsurile și exagerările legate de numărul de școli care au fost închise (optimizate) în perioada mandatului Maiei Sandu. Datele statistice arată că în perioada 2012-2015 școlile nu s-au închis în vreun ritm mai accelerat decât în alte perioade post-independență. Aceste acțiuni au fost, oricum, justificate de reducerea numărului de elevi la jumătate. La fel, statisticile contrazic și narațiunea că închiderea unor școli de la sate a provocat creșterea numărului de emigranți.
Potrivit legislației adoptate la sfârșitul perioadei sovietice, limba rusă are rol de limbă de comunicare interetnică. Legea a fost însă declarată desuetă de Curtea Constituțională. Între timp, ponderea minorităților naționale a scăzut, iar în conformitate cu recensământul din 2014, 82% din populație se declară moldoveni/români (în 2004, 78% se declarau moldoveni/români), urmând ucraineni - 6,6%, găgăuzi - 4,6% și ruși - 4,4%.
În Republica Moldova, peste 16% din școli sunt cu predare în limba rusă, ceea ce corespunde cu ponderea minorităților naționale, astfel încât nu poate fi vorba de încălcarea dreptului la educație în limba rusă.
Iar „argumentul” că limba rusă nu mai este o materie obligatorie în școli nu are nicio logică, în condițiile în care limba de stat este româna.
Uniunea Europeană, dar și unele state membre, precum și SUA, Banca Mondială, Fundația Soros și alte instituții internaționale au investit doar în ultimii ani sute de milioane de euro pentru dezvoltarea și modernizarea sistemului de învățământ din Republica Moldova. Chiar în luna iunie a fost anunțat un proiect de finanțare din partea Băncii Mondiale, în valoare de 40 de milioane de dolari pentru îmbunătățirea calității educației. În noiembrie, anul trecut, Comisia Europeană a aprobat Programul Interreg NEXT România-Moldova 2021-2027, care prevede alocarea a 77 milioane de euro inclusiv pentru îmbunătățirea calității educației. România a investit zeci de milioane de euro pentru modernizarea grădinițelor și școlilor din Republica Moldova. Tineri din Republica Moldova participă la programul Erasmus Plus, care le oferă șanse să studieze în universități europene, apoi să revină acasă, etc.
Afirmația că Occidentul vrea să distrugă sistemul de învățământ din Moldova pentru că are nevoie de forță de muncă ieftină este contrazisă și de faptul că UE nu le-a oferit dreptul de angajare în câmpul muncii cetățenilor moldoveni.
SÂMBURE DE ADEVĂR: Sistemul de învățământ din Republica Moldova se confruntă cu o multitudine de probleme din cauza subfinanțării și a reducerii populației