În numele combaterii schimbărilor climatice, oamenilor le va fi interzisă deplasarea liberă, iar la Oxford a început deja implementarea acestui sistem, potrivit unei narațiuni false apărute și în România. Narațiunea, la fel și altele, ține de negaționismul climatic și teoriile conspirației potrivit cărora încălzirea globală este o invenție menită să justifice instaurarea așa-zisei ecodictaturi.
ȘTIRE: „Oxford vrea să fie primul oraș din Europa care restricționează masiv libertatea de mișcare a oamenilor. Aveți voie să vă deplasați numai acolo unde puteți merge pe jos în 15 minute. Pentru orice altceva vom avea nevoie de autorizație de la administrația orașului. Totul este monitorizat cu blocaje și camere.”
NARAȚIUNE: În viitor, oamenilor le va fi interzis să părăsească localitatea de reședință, orașele vor fi transformate în închisori și lagăre de muncă.
CONTEXT: Pandemia de Covid19 și războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina au reprezentat două subiecte ce au pus în umbră în ultimii trei ani lupta pe care omenirea va trebui să o poarte cu încălzirea globală și catastrofalele sale consecințe climatice. Așa cum Veridica anticipa acum un an, subiectul a revenit în atenția opiniei publice, iar luptătorii împotriva „dictaturii sanitare” se regrupează pe frontul negaționismului climatic. Activenews.ro, binecunoscutul site promotor al teoriilor conspiraționiste și fake news-urilor, face un rezumat profetic al măsurilor ce vor fi luate de mai marii lumii și care în final vor duce la înrobirea populației.
OBIECTIV: Incitarea la nesupunere civică și revoltă socială împotriva autorităților în scopuri electorale, diminuarea și chiar stoparea acțiunilor ce afectează interese economice și afaceri din activități poluante.
DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: În realitate, autoritățile locale din Oxford vor implementa, de la 1 ianuarie 2024, conceptul „Orașului de 15 minute”, deja prezent în mari metropole ca Paris, Barcelona, Buenos Aires sau Melbourne.
Acest concept urban rezidențial prevede că majoritatea nevoilor zilnice (aprovizionare cu alimente și medicamente, vizite la medicul de familie, mersul la școală, etc.) pot fi îndeplinite fie prin mers pe jos, fie cu bicicleta, în timpi foarte mici. Conceptul a cunoscut o intensă popularizare în campania electorală din 2020 a primarului Parisului, Anne Hidalgo și susține că toți cei care locuiesc într-un oraș ar trebui să aibă acces la serviciile urbane esențiale la 15 minute de casă.
Unul din principalele obiective ale implementării acestui concept urmărește diminuarea traficului de autoturisme și, implicit, reducerea poluării cauzate de acestea. În niciun caz nu vizează libera circulație a oamenilor, care sunt încurajați să folosească transportul în comun, bicicleta sau mersul pe jos. Beneficiile acestui stil de viață pleacă de la a avea mai mult timp liber la dispoziție până la cele legate de sănătatea fizică și mintală, aer mai curat, spațiu verde de calitate și legături mai puternice cu comunitatea. De exemplu, o zonă adaptată acestui concept devine un mediu mult mai favorabil dezvoltării micilor afaceri locale pe care ne îndeamnă suveraniștii să le sprijinim. Referindu-ne la cazul concret al Oxfordului, montarea barierelor rutiere între șase zone ale orașului are rolul de minimaliza accesul și tranzitul mașinilor prin centrul orașului, nu al oamenilor. Pentru traversarea orașului cu mașina personală, cei doritori vor trebui să plătească o taxă destul de mare sau să aleagă o rută ocolitoare, consumatoare de timp și combustibil, ieșind pe centura orașului și reintrând apoi în zona de destinație. Oamenii se vor putea mișca în continuare liber, singura constrângere fiind aceea de o face în mod sustenabil, fără a polua și mai mult arealul în care trăiesc.
SÂMBURE DE ADEVĂR: Mai multe orașe din întreaga lume caută soluții de implementare a conceptului de „oraș de 15 minute” pentru a reduce poluarea și a combate mai eficient schimbările climatice cauzate de încălzirea globală.