Analize

Presa independentă rusă: propaganda Kremlinului atacă Armenia

Medici din forța rusă de menținere a păcii oferind asistență medicală unei persoane rănite evacuate dintr-o zonă din Nagorno-Karabakh, 20 septembrie 2023.
© EPA-EFE/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE HANDOUT   |   Medici din forța rusă de menținere a păcii oferind asistență medicală unei persoane rănite evacuate dintr-o zonă din Nagorno-Karabakh, 20 septembrie 2023.

Susține jurnalismul independent

Presa pro-Kremlin, instruită să critice Armenia în criza din Karabah, scriu jurnaliștii ruși independenți. Aceștia povestesc și cum sunt urmăriți și amenințați cu moartea în UE.

MEDUZA: Kremlinul indică presei de stat cum să reflecte evenimentele din Karabah

De toate se fac vinovați Armenia și „partenerii” săi occidentali, iar pacificatorii ruși salvează eroic populația civilă

Meduza a intrat în posesia instrucțiunilor pe care Administrația prezidențială le-a trimis mass-media loiale în seara de 19 septembrie. Kremlinul indică în această circulară ca Armenia și statele occidentale sa fie învinuite de acutizarea conflictului din Nagornîi Karabah. Accentul trebuie să se pună pe faptul că „autoritățile de la Erevan au recunoscut suveranitatea Azerbaidjanului asupra Karabahului", iar în susținerea acestei teze, Administrația prezidențială propune sa fie citată declarația premierului armean Nicol Pașinian făcută în octombrie 2022. Atunci, însă, Pașinian și președintele azer Ilham Aliev au vorbit direct doar despre respectarea integrității teritoriale și suveranității țărilor lor.

În textul circularei se indică următoarele: „Cel mai probabil premierul armean a fost forțat de „partenerii” occidentali să facă această declarație, cu toții trebuie să-și asume în măsură deplină responsabilitatea pentru consecințe. Decizia autorităților armene, care a dus la schimbarea radicală a statutului Karabahului, a fost un semnal pentru Azerbaidjan să acționeze, iar acum Baku percepe acest conflict că pe unul intern, de pe propriul teritoriu".

Statutul forțelor ruse de pacificatori trebuie prezentat ca fiind de „observator", în același timp presa trebuie să scrie despre „ajutorul pacificatorilor la evacuarea populației civile". Totodată, autorii instrucțiunilor recomandă să fie menționat faptul că populația este adăpostita în biserica ortodoxă, situată pe teritoriul bazei militare a contigentului de pacificatori ruși.

HOLOD: Kremlinul a cerut presei ruse să nu-l numească pe Zelenski „președinte”

Administrația prezidențială din Rusia a cerut de la mass-media controlată de Kremlin să înceteze să-l numească pe președintele Ucrainei Vladimir Zelenski „președinte”, au comunicat surse din presa rusă care au primit o astfel de indicație. Ordinul vizează toată tipurile de media: de la posturi TV până la publicații on-line.

Directiva a fost expediată vineri seara, pe 15 septembrie. Potrivit sursei Holod, noile standarde sunt impuse tuturor: „de la TASS până la Ridovka”. În unele redacții, acest ordin a provocat un val de nemulțumire; unii angajați chiar au amenințat cu demisia.

Funcționarii de la Kremlin le recomandă jurnaliștilor ca atunci când relatează despre Vladimir Zelenski fie să nu-i amintească funcția, fie să folosească expresia „regimul lui Zelenski”. Aceste indicații se referă nu doar la titlurile de presă, dar și la textele materialelor și backgroundul știrilor. Deocamdată, însă, se mizează cel mai mult anume pe titluri, ca atunci când știrile apar pe agregatorul automat media Dzen.ru (fostul service de știri Yandex) Vladimir Zelenski să apară fără un statut oficial.

Într-adevăr, începând de vineri, pe Dzen.ru se indexează (doar) titlurile în care nu este menționat cuvântul „președinte” (cu două excepții). Deocamdată, noua regulă nu este respectată de toate instituțiile de presă, însă RIA Novosti a început să execute parțial această interdicție încă de vineri, când unele mențiuni despre Zelenski au apărut fără indicarea funcției oficiale a președintelui Ucrainei. În acest fel au apărut știrile și pe 17 septembrie. Într-unul dintre articolele de pe 18 septembrie apare funcția lui Zelenski, iar în altul – nu. Agenția Regnum, care până pe 15 septembrie îl numea în știri pe Zelenski președinte, acum scrie „liderul regimului de la Kiev”, „liderul de la Kiev” și „liderul ucrainean”.

De la începutul războiului împotriva Ucrainei, autoritățile ruse au devenit foarte atente la formulările din presă. Astfel, în Rusia e interzis ca războiul să fie numit război, iar în calitate de surse pot fi citate doar cele oficiale. Administrația prezidențială elaborează cu regularitate instrucțiuni pentru presa loială despre cum trebuie reflectate evenimentele importante. De exemplu, în octombrie 2022, după ce a fost lovit podul din Crimeea, mass-media a primit indicație să scrie că „isteria în legătură cu explozia a fost creată artificial, iar pierderile sunt cu mult exagerate de propaganda de la Kiev”. În luna noiembrie, jurnaliștilor li s-a recomandat să explice plecarea armatei ruse din Herson prin faptul că Ucraina și țările NATO „au aruncat toate forțele” pe această direcție a frontului, ceea ce „ar fi putut produce multă vărsare de sânge”.

ISTORIES: „Să nu doarmă liniștite lepădăturile voastre!”

De jumătate de an, jurnalistele de la Istories sunt amenințate de persoane necunoscute. Am decis să scriem despre aceasta ca să-i avertizăm pe colegii noștri în legătură cu posibilele riscuri

„Știm unde să le găsim. Fiți siguri”

Pe 3 martie, la ora 1 și 30 noaptea, persoane necunoscute au trimis un mesaj pe site-ul Istories: „Lepădăturile voastre de pe străzile (…) să nu doarmă liniștite! Salutări!”.

Pe adresele indicate în mesaj la acel moment locuiau jurnalistele Alesea Marokhovskaia și Irina Dolinina. După invazia rusă în Ucraina, echipa Istories, ca și alte media independente rusești, a fost nevoită să părăsească Rusia, ca să nu se supună cenzurii de război și să nu pună în pericol viața și securitatea jurnaliștilor. O mare parte din redacție s-a mutat la Praga.

Adresele domiciliilor celor două jurnaliste nu sunt informații publice, însă autorul amenințării a reușit să afle unde locuiau acestea. Mesajul a fost semnat cu numele „Evghenii P” și a indicat e-mailul „zzz@mail.ru”.

A doua amenințare a venit pe 24 august și autorul a dat de înțeles că știe despre faptul că Marokhovskaia s-a mutat: „Fiți siguri că nu vă puteți ascunde de noi. Știm că gunoiul vostru a fugit ca un șobolan speriat, o vom găsi în orice loc. Nu are cum scăpa și va răspunde pentru toate minciunile, pentru fiecare cuvânt pe care l-a spus. O vom găsi oriunde-și plimbă cățelul răgușit. Niciunul dintre voi nu mai are unde fugi”.

Expeditorul mesajului a dat de înțeles că o urmărește pe Marokhovskaia la Praga: jurnalista într-adevăr are un cățel cu probleme de respirație. Mesajul avea aceeași adresă „zzz@mail.ru”.

Nu am făcut publice aceste amenințări mai devreme pentru că le-am perceput ca parte din meseria noastră, au fost deranjante, dar nu într-atât de periculoase în comparație cu ceea ce înfruntă colegii noștri din Ucraina.

Săptămâna trecută, însă, am primit o nouă serie de amenințări la adresa Irinei Dolinina și Alesei Marokhovskaia. De această dată am decis să le facem publice deoarece credem că această informație ar putea să le fie utilă jurnaliștilor plecați din Rusia, dar și altor oameni pe care regimul lui Putin îi consideră dușmani.

Pe 19 septembrie, Dolinina și Marokhovskaia aveau de gând să zboare în orașul suedez Goteborg, la o conferință internațională a jurnaliștilor de investigație. Pe 14 septembrie a venit o nouă amenințare: „Știți cui îi este adresat mesajul: ele nu trebuie să meargă la Goteborg. Nici măcar pentru o zi. Fiți siguri, știm unde pot fi găsite”.

A doua zi a mai venit un mesaj de la același expeditor: „Luați-o în serios. Nu vreau să vă sperii. Vreau să vă ajut. Bilete, hotel – știm totul. Nu sunt doar cuvinte…”, fiind indicate toate detaliile despre rezervarea hotelului și biletelor de avion.

Cel care a amenințat nu putea să aibă acces la calculatoarele jurnalistelor, ar fi trebuit să spargă ambele dispozitive. Potrivit unui fost angajat al unei agenții europene de servicii speciale, autorii amenințărilor, probabil, lucrează pentru statul rus și au acces permanent la datele zborurilor pasagerilor din interiorul UE.

„Pot să fie angajați FSB sau persoane legate cu aceștia. Adesea, FSB acționează prin intermediul unor grupări infracționale locale. Această tactică de amenințare este asemănătoare cu cea a organelor de forță ruse, ca să pună presiune pe jurnaliști și să-i demoralizeze”, presupune sursa Istories, care de mai bine de 15 ani s-a specializat în contracararea acțiunilor serviciilor speciale ruse și belaruse în străinătate.

În ultima perioadă, jurnaliștii și activiștii ruși aflați în străinătate sunt tot mai des amenințați. „Veniți aici și credeți că sunteți în vacanță, că ați fi ca în paradis. Nimeni nu se gândește că trebuie să se protejeze. Aici au loc asasinate politice. Aici acționează serviciile speciale ruse”, i-au spus polițiștii germani Elenei Kostiuchenko, care consideră că a fost otrăvită la Munchen în octombrie 2022. Aceleași simptome de otrăvire cu o substanță neurotoxică le-au avut președinta Fondului „Rusia Liberă”, Natalia Arno, și jurnalista Eho Moskvî, Irina Babloian.

Din aprilie 2023, jurnalista The Insider, Marfa Smirnova, de asemenea, este amenințată constant: de exemplu, i-a fost expediată o înregistrare cu interceptarea convorbirilor rudelor ei apropiate din apartamentul lor de la Moscova.

[…]

SALIDARNASTI: Cum un profesor asociat s-a pronunțat împotriva războiului în paginile unei reviste proputiniste

În toamna anului 2022, profesorul Universității Caroline [din Praga] Ilia Lemeșkin a scris un articol pentru o revistă proputere din Rusia în care a încifrat un acronim împotriva războiului. Redactorii nu au observat și au publicat articolul, iar tirajul a fost distribuit în biblioteci.

La prima vedere, articolul „Câte cărți a editat [cărturarul renascentist belarus] F. Skaryna în Praga”, dedicat remarcabilului intelectual din Epoca Renașterii, pare unul inofensiv.

Materialul a fost scris de profesor în decembrie 2022 și pe 24 februarie, la un an de la declanșarea invaziei ruse în Ucraina, a fost trimis la MGIMO (Institutul de Stat pentru Relații Internaționale din Moscova) pentru a fi publicat.

În articolul dedicat savantului și cărților sale, Ilia Lemeșkin s-a adresat cititorilor […] cu ajutorul unui acrostih – conceput pentru percepția vizuală, în care primele litere ale rândului pot fi citite pe verticală, de sus în jos și reprezintă un cuvânt.

Articolul are 22 de alineate (trimitere la anul 2022 când a început agresiunea rusă împotriva Ucrainei), două inițiale și patru lexeme care împreună formează fraza „Piei, Putler! Nu războiului! I. L. […]

În luna iunie, articolul a fost publicat pe site-ul MGIMO. Câteva luni Ilia Lemeșkin a așteptat ca  revistele tipărite să fie distribuite în biblioteci, pentru ca autorităților ruse să le fie mai greu să le retragă.

Prin acest gest autorul a vrut să pedepsească revista „Conceptul: Filozofia, Religia, Cultura” care susține regimul putinist” și să povestească despre această metodă prin care poți să te exprimi. […]

Redactorul-șef al revistei, Iurii Simonov, nu s-a interesat de bibliografia profesorului când a acceptat articolul. În Belarus, cartea lui Ilia Lemeșkin „Portretul lui Francysk Skaryna” a fost retrasă din biblioteci în 2022, la un ordin de sus.

Cartea a fost editată la sfârșitul anului 2020 de Institutul limbii lituaniene și Școala lingvistică din Praga. Volumul făcea aluzie la evenimentele din Belarus.  […]

După publicarea articolului, autorul a primit o scrisoare din Rusia de la un cititor care a reacționat la acrostih său. „Mi-a răspuns prin aceeași metodă, mi-a mulțumit pentru articol”, povestește Lemeșkin.

Profesorul a încercat să obțină și câteva exemplare de autor cu articolul său:

„Când textul a fost publicat am scris o scrisoare Ambasadei ruse de la Praga și am cerut câteva exemplare ale revistei, iar ca mulțumire le-am propus să trimită la MGIMO cărțile mele, un colet de 22 de cărți „Portretul lui Francysk Skaryna”. Aceasta a fost singura modalitate să trimit în Rusia o carte interzisă în Belarus. Peste aproximativ o săptămână am primit prin poșta diplomatică 10 exemplare de revistă, iar cărțile mele au ajuns la MGIMO”. […]

Miercuri, MGIMO a șters articolul lui Ilia Lemeșkin, în care autorul a încifrat cu ajutorul unui acrostih fraza „Piei, Putler! Nu războiului!”.

 

Mariana Vasilache




Mariana Vasilache

Urmareste-ne si pe Google News

Timp de citire: 9 min
Presa rusă independentă, despre moartea lui Navalnîi: suspiciuni și propagandă pro-Kremlin
Presa rusă independentă, despre moartea lui Navalnîi: suspiciuni și propagandă pro-Kremlin

Propaganda pro-Kremlin a lansat deja narațiuni despre moartea lui Navalnîi, scrie presa rusă independentă. Aceasta amintește și de curajul lui Navalnîi și notează suspiciunile legate de moartea lui.

Mariana Vasilache
Mariana Vasilache
18 Feb 2024
Presa de propagandă vs. presa rusă independentă: povești cu Putin și medicamente experimentale
Presa de propagandă vs. presa rusă independentă: povești cu Putin și medicamente experimentale

Experimente medicale pe ucraineni și naziștii de la Kiev sunt teme exploatate în continuare de presa de propagandă rusă, dar demontată de jurnaliștii ruși independenți. Publicații monitorizate de Veridica au mai scris și că vinovat de războiul din Ucraina e filozoful german Immanuel Kant (din secolul XVIII) și au „explicat” cum a devenit Moldova un „cap de pod antirusesc”.

Mariana Vasilache
Mariana Vasilache
17 Feb 2024
Presa rusă independentă: Putin seamănă cu Ceaușescu și mai are un an la putere
Presa rusă independentă: Putin seamănă cu Ceaușescu și mai are un an la putere

Vladimir Putin are multe în comun cu Ceaușescu, de la modul de a face politică până la fobii, scrie presa rusă independentă. Veridica a selectat și articole despre cum au trișat rușii la Olimpiadă, bombardarea rafinăriilor de către ucraineni și alegerile prezidențiale din Rusia.

Mariana Vasilache
Mariana Vasilache
08 Feb 2024
SCIENCE+: Dezinformări anti-ucrainene în Europa Centrală și de Est
SCIENCE+: Dezinformări anti-ucrainene în Europa Centrală și de Est

Protestele fermierilor și transportatorilor sunt folosite pentru răspândirea propagandei anti-ucrainene, notează SCIENCE+ și Free Press Eastern Europe. MAKSYM ERISTAVI, PETER GEORGIEV, MARIUS DAEA și KATERYNA SAVRANSKA au selectat și materiale în care sunt demontate narațiuni false cu privire la refugiați și propaganda rusă de război.

Veridica
Veridica
04 Feb 2024