Drone rusești deasupra bazelor militare europene

Drone rusești deasupra bazelor militare europene
© EPA-EFE/EKATERINA SHTUKINA / SPUTNIK POOL   |   Vicepreședintele Consiliului de Securitate al Rusiei, Dmitri Medvedev, și viceprim-ministrul - ministrul Industriei și Comerțului, Denis Manturov, vizitează fabrica Avangard (Vanguard), parte a concernului JSC VKO „Almaz-Antey”, o companie de stat rusă din industria armamentului, Moscova, Rusia, 7 octombrie 2022.

Nave civile rusești lansează drone-spion deasupra unor obiective militare europene, scrie presa independentă. Aceasta a aflat și cum afectează sancțiunile industria militară rusă și ce mai fac spionii ruși care s-au întors acasă.  

Deasupra bazelor militare europene au fost surprinse drone necunoscute, lansate cel mai probabil de pe vase civile care au legături cu Rusia, scrie DOSSIER. În ultima lună, autoritățile din Germania, Olanda și Belgia au avut de-a face cu două nave civile care, probabil, au lansat drone-spion deasupra obiectivelor și infrastructurii militare. Ambele vase aveau echipaje rusești, au fost recent în porturi rusești, iar una chiar e sub drapel rusesc. În timpul verificărilor nu au fost găsite drone, ceea ce mai curând denotă carențele sistemelor de securitate ale țărilor europene, care încă nu știu cum să contracareze noile amenințări. Dronele pot fi ușor aruncate peste bord, în caz de control, fără a lăsa nicio urmă, spun experții în securitate. Una dintre corăbii, observată de serviciile europene, se comporta suspect de mai mult timp. De exemplu, aceasta, deconectând trackerul, a transportat marfă în portul sirian Tartus, unde atunci încă funcționa baza militară rusă. Proprietarul vasului probabil are legături cu întreprinderea „Rosatom”.

În noaptea de 17 mai 2025, vasul de patrulare german Potsdam a urmărit corabia rusească Lauga, în apropiere de insula Borkum, din Marea Nordului. Atenția germanilor a fost atrasă de faptul că în jurul vasului „roiau” drone – șapte unități. La scurt timp acestea au început să însoțească vasul de patrulare, astfel încât în față plutea vasul marfar rusesc, apoi nava germană, urmărită de dronele rusești, timp de trei ore. După care, dronele au dispărut fără ca echipajul de patrulare să poată identifica modelul acestora și dacă au fost lansate de pe Lauga. Pe 28 mai, Lauga a ancorat în portul belgian Zeebrugge, vasul fiind verificat de vameșii locali, la sugestia germanilor. Aceștia, însă, nu au găsit nimic. Interogarea celor 11 membri ai echipajului (toți cetățeni ai Rusiei), de asemenea nu a dus la nimic. În pofida neclarității, acest caz a pus în gardă autoritățile germane. Incidentul a apărut în raportul confidențial al serviciilor de securitate. Analizând deplasările anterioare ale vasului Lauga, DOSSIER a observat încă o călătorie suspectă a acestuia, probabil legată de Rosatom, în portul sirian Tartus. Pe 24 iulie 2024, Lauga, îmbarcând 100 de tone de marfă în portul Bronka, în apropiere de Sankt-Petersburg, a indicat că pleacă spre Tartus. Când s-a apropiat de port, pe 21 august, Lauga a deconectat trackerul, fapt ce se consideră o acțiune suspectă. Trackerul a fost reconectat peste 12 ore, în aproximativ același punct din care a dispărut semnalul. Astfel, sistemul de monitorizare a navelor MarineTraffic nu dispune de informații dacă Lauga a intrat în portul sirian, însă Global Fishing Watch arată că aceasta a acostat în Tartus. Acolo se află baza militară rusă. Apoi, nava s-a îndreptat către orașul turcesc Bandirma, iar ulterior în Novorossiisk. În general, Lauga călătorește des spre destinații mai puțin cunoscute ale comerțului mondial. DOSSIER a observat că nava a efectuat rute regulate din Astrahan în porturile din Iran, iar o dată a fost în portul Turkmenbashi din Turkmenistan. Lauga este sub pavilion rusesc, iar până în 2022 aparținea unei companii rusești care a fost pusă recent sub sancțiunile europene și britanice. Apoi nava a fost procurată de Idan Shipping, din Sankt-Petersburg, o companie mică, cu o flotă de doar două corăbii. […]

Cu două zile înainte de urmărirea vasului Lauga de către patrula germană în Marea Nordului, a mai avut loc un eveniment ieșit din comun, la Volkerak Locks, în Olanda. Pe vasul HAV Dolphin (tot cu echipaj rusesc) a descins o echipă de vameși, polițiști și jandarmi, cu un control extraordinar, care de regulă are loc în cazuri excepționale. Verificările efectuate, ca și în cazul Lauga, nu au dus la nimic. […]

Posibila folosire a vaselor maritime pentru a lansa drone de spionare a infrastructurii este o nouă provocare pentru autoritățile europene, care încă nu știu cum să o contracareze. Faptul folosirii dronelor-spion este dovedit de structuri care nu sunt legate între ele. De exemplu, analiștii ACLED susțin că după declanșarea războiului la scară largă în Ucraina, au fost documentate aproximativ 40 de cazuri în care au fost observate drone care spionau infrastructura Europei de Nord. În perioada august 2024 – februarie 2025, aproape jumătate din cazuri se referă la vase militare, baze militare și împrejurimile lor din Germania și Marea Britanie. Potrivit analistului ACLED Nikita Gurkov, principalul mesaj al Rusiei adresat europenilor ar fi: vă urmărim, putem să ajungem la voi. […]

Conturi blocate, piese contrafăcute și livrări întrerupte: instanțele de arbitraj scot la iveală adevărul despre industria militară a Rusiei, relevă o investigație THE INSIDER. Importul pieselor de schimb pentru producția militară, aflate sub sancțiuni internaționale, s-a transformat în Rusia într-o industrie separată. Astfel, s-au iscat o mulțime de conflicte și confruntări între furnizori și stat. THE INSIDER a studiat ce se întâmplă în instanțele de arbitraj și a observat că furnizorii, clienții și intermediarii se judecă între ei din cauza pieselor necalitative și a substituirii componentelor de calitate occidentale cu altele, chinezești, iar Ministerul Apărării, rămânând fără armamentul imperios necesar, forțează uzinele producătoare să achite penalități. La rândul lor, băncile turcești și central-asiatice, închid masiv conturile companiilor exportatoare, imediat ce observă ceva suspect în legătură cu clienții sau livrările acestora. Toate acestea denotă probleme majore pentru industria militară rusă. […]

Instanțele de arbitraj din Rusia au constatat de mai multe ori că întreruperea livrărilor pieselor din import duce la întreruperi în furnizarea unei game largi de ansamble și componente, în cele din urmă provocând un colaps al contractelor de stat. Lanțurile de producție din domeniul electronicii, al industriei constructoare de mașini, de instrumente și utilaje,  în proces de degradare timp de decenii, au făcut industria rusească dependentă în totalitate de Occident și Orient. Pentru a-și crea propria industrie electronică competitivă, Rusia trebuie să devină parte a lumii în care are loc schimbul de tehnologii și sunt construite lanțuri de producție și distribuție, pentru aceasta fiind necesari 15-20 de ani. În consecință, sancțiunile statelor occidentale și politica companiilor străine creează o problemă care nu poate fi rezolvată cu bani.

Spionii ruși deconspirați în Brazilia și Grecia au revenit la viața obișnuită, locuind la Moscova, cu numele lor adevărate, constată AGENTS. Cuplul de spioni Artem Shmyrev și Irina Romanova, care au reușit să fugă din Brazilia și Grecia cu puțin timp înainte să fie demascați, au revenit la Moscova, arata datele analizate de AGENTS. Shmyrev locuiește în apartamentul procurat în 2017 și are un automobil BMW X3 secondhand, iar Romanova își cumpără produse cosmetice cu livrare la domiciliul mamei sale. Shmyrev a fost unul dintre membrii rețelei de spioni descoperită în 2025 în Brazilia. Serviciile speciale locale au dat de acest grup după ce în aprilie 2022 în Țările de Jos a fost reținut agentul GRU Serghei Cherkasov, care a încercat să se angajeze la Tribunalul penal internațional de la Haga, ca cetățean brazilian. Cherkasov deținea un act de naștere brazilian veridic, aparținând unei femei care nu a avut niciodată copii și care decedase la începutul anilor 1990. Pe același model au fost legalizați și alți membri ai rețelei de spioni ruși. Shmyrev a fost unul dintre primii spioni descoperiți. El locuia la Rio-de-Janeiro cu numele Gerhard Daniel Campos Wittich, deținea o tipografie 3D și avea o prietenă braziliancă. Acesta vorbea aproape perfect portugheza, cu puțin accent, pe care-l explica prin faptul că ar fi copilărit în Austria. Soția sa reală, Irina Romanova, la fel spioană, lucra sub acoperire în Grecia. În corespondența dintre cei doi, ea se plângea că viața pe care erau nevoiți să o ducă nu corespundea așteptărilor lor. Aceasta a venit în Grecia acum câțiva ani cu un pașaport mexican, pe numele Maria Tsalla. Ea le spunea prietenilor că s-a născut în Grecia, dar a copilărit în Belize. Romanova s-a folosit de un act de naștere fals, ca să-și „recapete” cetățenia greacă. Romanova-Tsalla avea un blog despre călătorii, făcea studii la o școală de limbi străine și avea un prieten regizor. La sfârșitul anului 2022, Șhmyrev a fugit în Malaezia. El a primit ordin să revină după ce a fost arestat în Slovenia cuplul de spioni Artem și Anna Dultsev. Soția lui Shmyrev, Romanova-Tsalla a părăsit Atena la începutul lunii ianuarie. În aprilie 2023, Shmyrev și Romanova, probabil deja reveniseră în Rusia. […]

Timp citire: 6 min