
O rută cheie pentru exportul cerealelor ucrainene este în curs de exindere, după ce Rusia s-a retras din acordul pentru transportul în siguranță pe Marea Neagră și amenință să atace navele care se îndreaptă spre porturile ucrainene. România spune că este gata să dezvolte rutele terestre și fluviale, pe lângă accesul spre portul Constanța. Țara a facilitat deja tranzitul a peste 20 de milioane de tone de cereale din Ucraina, aproximativ jumătate din cantitatea transportată pe așa-numitele căi de solidaritate de la începutul invaziei Rusiei. ”Suntem în contact strâns cu Ucraina pentru a identifica cele mai bune opțiuni de creștere și accelerare a acestui tranzit”, a spus pentru Bloomberg, ministrul român de Externe, Luminita Odobescu. ”Situația de securitate, desigur, nu este ușoară, dar suntem foarte hotărâți să ajutăm în continuare Ucraina.” Ministrul a adăugat că România poate deschide acum noi puncte de trecere dinspre țara vecină, poate crește personalul la trecerile existente și poate aduce piloți pensionari și militari pentru a grăbi tranzitul navelor pe Dunăre. Constanța, cel mai mare port la Marea Neagră din Uniunea Europeană este în prezent opțiunea preferată de companiile ucrainene din cauza proximității și a costurilor. Chiar dacă a fost mărită și modernizată capacitatea de încărcare a portului există însă riscul de supraaglomerare pentru că România este și ea un mare exportator de cereale. Și Bulgaria este dispusă să crească ”în mod semnificativ” tranzitul cerealelor ucrainene prin rețeaua sa feroviară, în funcție de capacitatea de manipulare a porturilor grecești după cum a declarat prim-ministrul Nikolai Denkov în urma discuțiilor avute la Atena cu cu omologul grec Kyriakos Mitsotakis. Bulgaria a ajutat până acum tranzitul cerealelor ucrainene mai ales prin portul său Varna, în timp ce opțiunea de a exporta prin porturile grecești nu a fost încă realizată, a spus Denkov.