
Constanța, devenită un port cheie pentru exportatorii de cereale după blocada rusă asupra porturilor ucrainene este pe cale să înregistreze un nou record de trafic. De la începutul războiului din Ucraina, Constanța s-a ocupat de o treime din totalul exporturilor ucrainene de cereale de aproape 49 de milioane de tone. Autoritatea portuară Constanța a declarat pentru Reuters că operatorii români au transportat 8,6 milioane de tone anul trecut, iar 6,3 milioane de tone în primele cinci luni ale anului 2023. Se profilează însă întârzieri, odată cu sosirea noii producții interne promițătoare. ”Suntem înaintea sezonului de recoltare și Constanța tot se sufocă”, afirmă Cezar Gheorghe, de la consultanța pentru piața cerealelor din România, AGRIColumn. El a estimat că fluxul ucrainean și cel românesc ar dubla aproape cele 25 de milioane de tone de cereale pe care Constanța le poate manipula anual. "Exportatorii nu mai semnează deja contracte cu livrarea pentru iulie-august, nu mai este loc. Contractele sunt semnate cu livrare în septembrie”, a spus Gheorghe. De la începutul războiului rus în Ucraina, România și-a mai îmbunătățit infrastructura portuară, fluvială și feroviară și alternativa constănțeană este de patru ori mai ieftină spre canalul Suez decât traseul Odesa-Istanbul. Iar cu recolta ucraineană mai scăzută din cauza războiului, specialiștii de la Kiev sunt încrezători că exporturile Ucrainei își vor găsi drumul prin Constanța, pe Dunăre, prin culoarul de siguranță din Marea Neagră, sau direct în Europa, cu trenuri și camioane.