
Acumularea de vagoane la punctele de trecere a frontierei şi închiderea graniţelor în perioada sărbătorilor de Paști au determinat Ucraina să restricţioneze, temporar, livrările de bunuri pe calea ferată spre Polonia şi România – a declarat luni un oficial din conducerea căilor ferate ucrainene, Ukrzaliznytsia. Ucraina, un mare producător agricol mondial, obişnuia să îşi exporte produsele prin porturile de la Marea Azov şi Marea Neagră însă după invazia rusească a fost obligată să îşi exporte produsele pe calea ferată via graniţa de vest. Valerii Tkaciov, adjunctul directorului comercial de la compania de stat Ukrzaliznytsia, a confirmat că, în perioada 16-18 aprilie, transportatorul a impus restricţii cu privire la livrările pe calea ferată spre România, prin punctele de trecere a frontierei de la Diakovo şi Vadul-Siret. În aceeaşi perioadă, au fost introduse restricţii cu privire la transportul de bunuri pe calea ferată şi spre Polonia, prin punctele de trecere a frontierei de la Iagodîn şi Izov – a mai spus Valerii Tkaciov. Acesta a explicat că restricţiile au fost aplicate „din cauza acumulării de vagoane în direcţia punctelor occidentale de trecere a frontierei şi a solicitărilor venite de la partenerii occidentali de a reduce livrările de trenuri de marfă”. Potrivit lui Tkaciov, „ţările vecine par să nu fie pregătite pentru o creştere semnificativă a traficului de produse ucrainene pe teritoriul lor”, din cauza lipsei de locomotive şi vagoane, a capacităţii limitate de trafic şi a restricţiilor impuse pentru vagoanele de marfă.
Nu sunt avute în vedere restricții pe termen lung
Potrivit reprezentantului Ukrzaliznytsia, la data de 14 aprilie, erau 29.461 de vagoane de marfă în apropierea punctelor de trecere a frontierei, iar numărul a crescut cu 28% în primele două săptămâni din luna aprilie. „Nu a fost luată nicio decizie cu privire la oprirea sau restricţionarea traficului pe termen lung spre ţările europene” – a declarat Valerii Tkaciov pentru Reuters, adăugând că restricţiile temporare sunt „o soluţie strict operaţională care va permite trecerea graniţelor pentru descărcare şi eliminarea blocajelor de trafic”. Adjunctul directorului comercial de la Ukrzaliznytsia nu a precizat ce tip de bunuri sunt afectate de restricţiile de transport, însă anterior firma de consultanţă APK-Inform a dezvăluit că operatorul feroviar ucrainean a decis să restricţioneze livrările pentru anumite produse agricole prin punctele de trecere a frontierei spre Polonia şi România.
Zilele trecute, ministrul ucrainean al Agriculturii Mikola Solskii a spus că prioritatea sa este să găsească modalități alternative de export pentru cele 13 milioane de tone de cereale. Solskii a precizat că Ucraina trebuie să golească silozurile pentru noua recoltă din luna iulie, care potrivit analiştilor, ar putea să se ridice la 40 de milioane de tone. În luna martie, exporturile de cereale şi oleaginoase ale Ucrainei au scăzut până la 200.000 de tone, în condiţiile în care înainte de război Ucraina exporta până la şase milioane de tone de cereale şi oleaginoase într-o singură lună.