
Premierul Nicolae Ciucă a anunțat că ministerul de Externe îi va transmite, luni, ambasadorului Ucrainei la București că autorităţile române solicită aprobare pentru verificarea lucrărilor realizate pe canalul Bîstroe, din Delta Dunării. „Am discutat cu ministerul de Externe, cu ministerul Mediului şi cu ministerul Transporturilor. Fiecare dintre ele au datoria ca, înainte de a iniţia alte demersuri decât cele care au fost făcute public până în acest moment, să verifice” – a spus Ciucă, după ce ministerul ucrainean al Infrastructurii a comunicat că adâncimea canalului a crescut de la 3,9 la 6,5 metri. Șeful guvernului român spune că lucrările executate la o adâncime de 3,5 metri sunt de întreţinere, iar ce depăşeşte acest nivel înseamnă adâncirea canalului. Anterior, pe fondul informațiilor vehiculate în mass-media din România cu privire la executarea de către partea ucraineană a lucrărilor de dragare pe Dunăre, ambasada Ucrainei la București emisese un comunicat în care susține că acestea sunt executate exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei, sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile, adică asigurarea siguranței navigației prin menținerea caracteristicilor tehnice actuale, precum și eliminarea consecințelor de colmatare naturală. Ambasada mai afirmă că lucrările operaționale de dragare pe șenalul maritim navigabil se execută în mod permanent de mai mulți ani în zonele specificate și convenite, în conformitate cu normele legislației ucrainene, cu acordurile și convențiile internaționale. În august 2022, mai scrie ambasada, partea ucraineană a informat Administrația Fluvială a Dunării de Jos din România cu privire la lucrările planificate. Kievul promite că, dacă va planifica implementare unor proiecte majore, diferite de cele operaționale curente, partea română va fi informată în prealabil și va avea loc convenirea acestora în conformitate cu legislația în vigoare, cu acordurile și convențiile internaționale. În final, comunicatul ambasadei exprimă recunoștință față de România pentru solidaritatea fermă cu poporul ucrainean și îndeamnă la avansarea responsabilă de informații publice, pentru a nu prejudicia relațiile bilaterale și pentru a nu alimenta propaganda rusă.
Bruxellesul, alături de București
Comisia Europerană nu poate aproba solicitarea Ucrainei de introducere a braţului Chilia din Delta Dunării într-un coridor european de transport naval, întrucât celălalt stat riveran, România, nu este de acord - a declarat comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean, citată de Radio România. „Este adevărat că este o nevoie extraordinară de utilizare a Dunării pentru coridoarele solidarităţii, pentru exporturi şi importuri în Ucraina, este adevărat că acum sunt, să zicem, aproximativ 15 milioane de tone de cereale care ar trebui scoase, este adevărat că pe Braţul Sulina sunt în momentul de faţă numai opt vapoare pe zi şi că ar fi o nevoie de 30, dar asta se rezolvă prin alte tipuri de mecanisme, nu trebuie acum să schimbăm geografia” – a spus reprezentanta României în Executivul comunitar, potrivit agenției de presă Rador. În ajun, ministerul de Externe de la Bucureşti a anunțat că România va transmite din nou Comisiei Europene că nu este de acord ca Ucraina să facă lucrări de adâncire a Canalului Bîstroe. Ucrainenii vor încă din 2014 ca braţul Chilia şi canalul Bîstroe să fie incluse într-un coridor european de transport, dar Bucureștiul se opune, din cauza impactului pe care lucrările le-ar avea asupra ecosistemului din Delta Dunării, zonă unică în Europa, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO.