
Candidatul pro-european la președinția României, Nicușor Dan este ținta unei campanii de dezinformare și propagandă care abundă în documente falsificate, imagimi modificate cu ajutorul inteligenței artificiale și atacuri personale, scrie corespondenta France Presse la București. Analiștii citați de AFP spun că falsurile distribuite de mii de ori pe platformele sociale Facebook, TikTok și X poartă semnele unei campanii coordonate, amplificate prin programe informatice robotizate, cunoscute ca boți și urmăresc dezumanizarea și decredibilizarea candidatului. În schimb, adversarul său George Simion beneficiază de un teren fertil pe rețelele de socializare, unde mesajele sale, adesea foarte virulente sunt favorizate de algoritmi, în special pe TikTok. Vizată de o anchetă a Comisiei Europene, aplicația aparținând grupului chinez ByteDance a declarat în martie că a șters peste 27.000 de conturi false. Însă prejudiciile rămân semnificative: potrivit unui raport publicat săptămâna aceasta de organizația Global Witness, noii utilizatori au fost expuși înainte de al doilea tur „la aproape de trei ori mai mult conținut de extremă dreapta” decât din restul spectrului politic. Organizația consideră că acest lucru „compromite integritatea unor noi alegeri” și acuzâ TikTok că nu a luat „măsuri suficiente”. Un alt studiu, realizat de compania britanică Refute, a relevat „o campanie extinsă de influențare coordonată” care viza numeroasa diasporă românească. Peste 32.000 de videoclipuri care îi promovează pe George Simion și Călin Georgescu au fost depistate, multe dintre ele nefiind autentice.