
Ministerul Afacerilor Interne a transmis, astăzi, că a fost reluată o campanie de influențare a procesului electoral prin folosirea de pagini clonate ale unor instituții publice, televiziuni și agenții de presă. Potrivit unui comunicat al MAI, în continuarea avertizărilor anterioare privind campania de influențare a procesului electoral prin intermediul rețelei de pagini de tip Doppleganger care impersonează paginile oficiale de internet ale unor instituții publice, televiziuni și agenții de presă, prin preluarea întocmai a elementelor de identitate vizuală, precizăm că aceasta a fost reluată, de data aceasta acțiunile de dezinformare fiind realizate într-o manieră nedisimulată, ieșind practic de sub pragul de detecție sub care s-au situat anterior.
La sfârșitul lunii trecute, Veridica a adus în atenția publică existența unui adevărat „ecosistem” de influenţare şi manipulare a opiniei publice, format din sute de conturi de Facebook și zeci de astfel rețele care, pe baza unui plan de acțiune centralizat şi foarte bine coordonat, de diseminare a informaţiilor, este capabil să manipuleze deciziile și opțiunile politice pentru sute de mii sau poate chiar milioane de utilizatori.
Legături cu Rusia
Reclamele malițioase se prezintă sub forma unor titluri false de știri, spațiile publicitare în care acestea sunt postate fiind contractate de companiile de publicitate care utilizează tehnologia native ads - Adskeeper, Geozo, Adnow și MGID, semnalate anterior în spațiul public pentru legături directe cu Federația Rusă. Spre exemplu, compania Adnow este subiectul unor investigații extinse în alte state membre, dar și în România pentru implicarea în operațiuni informaționale în favoarea serviciilor de informații ale Federației Ruse, explica ANCOM acum aproape două săptămâni.
Campania urmărește generarea de reacții emoționale rapide
„Mesajele sunt construite astfel încât să genereze reacții emoționale rapide, fiind prezentate sub forma unor dezvăluiri explozive și însoțite de imagini sugestive, unele generate cu ajutorul inteligenței artificiale”, menționează sursa citată, care adaugă că rețeaua semnalată manifestă o capacitate de adaptare crescută, inclusiv prin sincronizarea mesajelor cu evenimentele interne și externe majore, precum și prin utilizarea de tehnici de microtargetare politică în campaniile sponsorizate.
Ministerul reamintește că direcționarea utilizatorilor către paginile false se realizează prin intermediul reclamelor malițioase de pe o serie de site-uri de tip clickbait, ale căror link-uri sunt postate în secțiunea de comentarii de către administratorii celor peste 2.000 de pagini de Facebook.
Până la finalizarea investigațiilor și indisponibilizarea acestei rețele digitale, Ministerul Afacerilor Interne reiterează solicitarea adresată cetățenilor să consulte exclusiv surse oficiale, să raporteze conținutul suspect și să nu redistribuie materiale a căror veridicitate nu a fost confirmată.