
Surse: factcheck.afp.com / 31 iul. 2024; observers.france24.com / 29 iul. 2024; yahoo.com / 28 iul. 2024; newschecker.in / 30 iul. 2024; variety.com / 30 iul. 2024; newsweek.com / 30 iul. 2024; reuters.com / 30 iul. 2024; snopes.com / 31 iul. 2024; libertatea.ro / 29 iul. 2024; apnews.com / 30 iul. 2024; foxbusiness.com / 31 iul. 2024
Spectacolul nonconformist care a marcat în 26 iulie deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris a stârnit un val de critici vehemente din partea grupurilor conservatoare şi religioase. Acuzaţiile au vizat în special artiştii travestiţi sau costumaţi în personaje aparţinând minorităţilor sexuale, dar şi unele scene considerate jignitoare la adresa creştinismului. Multe dintre acuzaţii se bazează însă fie pe ignoranţă, fie pe interpretări eronate, iar în unele cazuri pe falsuri şi mistificări rău-voitoare.
Pentru a exagera amploarea nemulţumirilor, unii utilizatori anglofoni au distribuit pe platforma X un videoclip care pretinde că arată o demonstraţie pro-creştină a credincioşilor în Piaţa Trocadéro din Paris, revoltaţi de caracterul blasfemator al ceremoniei inaugurale. „Chiar acum creştinii inundă străzile Parisului pentru a-l sărbători pe Isus”, scria în 28 iulie americanul Matt Wallace, cunoscut promotor conservator al dezinformărilor şi teoriilor conspiraţiei. Postarea sa a adunat peste două milioane de vizualizări. În acelaşi ton şi prezentând acelaşi videoclip, jurnalistul camerunez Simon Ateba susţinea că „după deschiderea șocantă a Jocurilor Olimpice, despre care mulți cred că a arătat că lumea se îndreaptă rapid spre iad, tocmai a avut loc la Paris o sărbătoare în cinstea lui Isus, pentru a salva ceea ce a mai rămas”. Şi acestă postare a fost văzută de peste 1,4 milioane de internauţi, înainte de a fi ştearsă. Secvenţa prezentată ca dovadă a contestării masive de către parizieni a ceremoniei olimpice a fost extrasă dintr-o filmare realizată cu două luni înaintea olimpiadei, fiind publicate iniţial în 25 mai pe contul Instagram intitulat „Jean-Luc Trachsel ministries”, aşa cum indică şi filigranul vizibil pe imaginile distribuite de Matt Wallace. La acea dată, organizaţia „Marşul pentru Isus”, care promovează „unitatea creştinilor “, a organizat ediţia anuală a evenimentului omonim, publicând videoclipul pe propriul cont Instagram.
Un alt videclip descris ca înfăţişând protestele credincioşilor francezi faţă de „batjocorirea lui Isus” şi a „Cinei de taină” în timpul ceremoniei de deschidere arată mii de oameni purtând lumânări aprinse în timp ce intonează „Imnul de la Lourdes (Maria Imaculata)” şi a fost distribuit pe platforma X în mai multe limbi, inclusiv arabă, franceză şi portugheză.
Folosind căutarea inversă a imaginilor şi filtrarea cu cuvinte cheie au fost identificate mai multe postări ale clipului, între care una publicată pe contul oficial al sanctuarului Notre Dame des Lourdes, datată 14 august 2022. Un articol din presa franceză, publicat în 15 august acelaşi an, prezintă o captură din acelaşi videclip sub titlul „Lourdes: mii de pelerini sărbătoresc Adormirea Maicii Domnului”.
Dincolo de utilizarea unor astfel de falsuri care încearcă să inducă ideea dezacordului majorităţii cetăţenilor francezi cu viziunea artistică a celor care au realizat spectacolul olimpic inaugural, un sondaj realizat în Franţa a doua zi după ceremonie arată că 86% dintre francezi consideră că evenimentul a fost un succes.
Pentru a argumenta presupusa notă de promiscuitate a ceremoniei, unii utilizatori ai reţelelor de socializare, inclusiv români, au speculat grosolan un accident vestimentar nesemnificativ din timpul reprezentaţiei. Contul pro-Trump intitulat „Travis_4_Trump” l-a acuzat pe dansatorul Germaine Louvet de exhibiţionism, postând ca probă o captură care sugerează că acesta şi-ar fi expus organele genitale în timpul melodiei interpretate de cântăreţul Philippe Katerine. Postarea a adunat peste 6 milioane de vizualizări, fiind comentată şi de Elon Musk, proprietarul reţelei X.
Acuzaţia este însă fără temei şi se bazează pe slaba calitate a imaginii. În realitate, în fotografie este vizibilă o porţiune din coapsa dansatorului, dezgolită din cauza destrămării pantalonilor colanţi. Această explicaţie este întărită şi de alte cadre filmate în care apare Louvet.
Pe lista acuzaţiilor la fel de extravagante aduse pe Internet realizatorilor ceremoniei s-a aflat şi cea de promovare a ritualurilor satanice. Unii utilizatori au reproşat prezenţa în spectacol a reprezentării Viţelului de Aur, simbol biblic al idolatriei şi apostaziei, adică al renegării creştinismului. „(Spectacolul) venerează literalmente Viţelul de Aur”, afirma scandalizat Stew Peters, influencer american şi adept al teoriilor conspiraţiei, într-o postare cu peste 6,8 milioane de vizualizări.
În fapt, statuia vizibilă în imagini nu a fost creată cu ocazia Olimpiadei şi nu reprezintă un viţel, ci un taur, uşor de recunoscut după forma şi dimensiunea coarnelor. A fost amplasată în mijlocul unei fântâni arteziene din Piaţa Trocadéro în 1937, cu prilejul Expoziţiei Mondiale organizate în capitala Franţei. Sculptura, creată de artistul francez Paul Jouvre, poartă numele de „Cap de taur şi căprioară sărind” şi este uşor de identificat cu o simplă căutare pe Google.
Conservatorii americani au făcut din controversele iscate de ceremonia inaugurală a olimpiadei un bun pretext pentru noi falsuri menite să o discrediteze pe Kamala Harris, potenţiala contracandidată a lui Donald Trump la preşedinţia Statelor Unite.
O pretinsă captură de ecran a unei postări laudative la adresa spectacolului parizian atribuite democratei a devenit virală, declanşând un val de reacţii negative din partea conservatorilor. Potrivit imaginii, momentul postării ar fi fost 27 iulie, ora 05.20 PM.
Or, în cronologia contului vicepreşedintei nu apare o astfle de postare. Mai mult, o simplă căutare pe Internet dovedeşte nu doar că Harris nu a elogiat evenimentul, ci şi că nu a postat nimic despre Jocurile Olimpice timp de 24 de ore de la momentul începerii festivităţii de deschidere de aprox. 4 ore (26 iulie, 13.30, ora SUA). Totodată, instrumentul de analiză Social Blade arată că de pe contul Kamalei Harris nu a fost şters niciun tweet în intervalul 26-27 iulie, ceea ce confirmă că postarea virală este de fapt un fals creat digital.
Spre deosebire de adversara lui democrată, Donald Trump nu a ezitat să critice ceremonia pariziană, pe care a descris-o drept „o ruşine” pentru că ar fi batjocorit personajele biblice din „Cina cea de taină”. Şi asta în ciuda faptului că regizorul şi interpreţii spectacolului au afirmat răspicat că sursa de inspiraţie şi todată intenţia spectacolului a fost celebrarea lui Dionisos, zeul grec al vinului.
Intervievat la Fox News, Trump a dat de înţeles că, în cazul în care va deveni preşedinte, nu va permite ca creştinii să fie jigniţi în ceremoniile Olimpiadei de la Los Angeles din 2028.
Între americanii care au criticat spectacolul de la Paris s-au numărat şi conservatori de la Hollywood, precum actorii Rob Schneider şi Candace Cameron Blure. Schneider a scris pe contul său că va boicota Olimpiada din Franţa şi s-a declarat „dezgustat” de scena controversată care „îl celebrează deschis pe Satana”.
A primit imediat replici usturătoare, inclusiv din partea fiicei sale, muziciana Elle King, care i-a atras atenţia că „travestiul nu este o crimă”. Alţi utilizatori l-au acuzat pe actorul american, convertit anul trecut la catolicism, de ipocrizie şi dublă măsură, amintindu-i cu postarea unor capturi din filme că a interpretat mai multe roluri de travestit în cariera sa. Cea mai stridentă probă de ipocrizie în chestiunea presupusului caracter anticreştin al spectacolului inaugural de la Paris au dat-o însă fraţii Andrew şi Tristan Tate, care în 28 iulie au cerut boicotarea olimpiadei în faţa Ambasadei Franţei din Bucureşti, în condiţiile în care sunt judecaţi pentru trafic de persoane şi viol, iar Andrew a recunoscut public că s-a ocupat cu proxenetismul.
Între dezinformările care sugerează reacţii severe după ceremoniei de la Paris s-au aflat cele privind retragerea unor sponsori importanţi ai Olimpiadei din cauza spectacolului de deschidere. O postare distribuită în reţeaua Threads în 29 iulie pretindea că, după „progresismul radical” promovat la Paris, firma sud-coreeană Samsung s-ar fi decis să nu mai plătească publicitate de un miliard de dolari în contul Comitetului Internaţional Olimpic.
Deşi aşa-zisa ştire a apărut pe un site satiric şi a fost marcată ca atare, numeroşi internauţi au luat-o în serios, văzând în ea o confirmare a propriilor interpretări.
Asemănător, în 30 iulie apărea pe pagina de Facebook intitulată „America – Love It or Leave It” o memă care susţinea că retailerul american Home Depot şi-a încheiat îndelungata colaborare cu CIO după controversata ceremonie de la Paris.
După ce a adunat 14 000 de vizualizări, postarea a fost preluată pe X. deşi i-a convins pe mulţi, postarea iniţială a fost creată de reţeaua „America’s Last Line of Defense”, care precizează explicit că „Nimic de pe această pagină nu este adevărat”.
O altă dezinformare, bazată de această dată pe un sâmbure de adevăr, este cea privind retragerea gigantului japonez Toyota din calitatea de sponsor principal al olimpiadelor.
Compania niponă a anunţat încă din luna mai că intenţionează să încheie colaborarea cu CIO din cauza sumelor prea mici care ajung la sportivi, deci fără nicio legătură cu ceremonia de la Paris. Singurul sponsor care a decis să se retragă nemulţumit de festivitatea de deschidere a olimpiadei din Franţa este firma americană de telecomunicaţii şi tehnologie C Spire din Mississippi.
Între timp, valul de indignare revărsat asupra DJ-ului Barbara Butch, cea care a asigurat mare parte din fundalul sonor al spectacolului parizian, capătă o turnură legală.
După ce a primit numeroase ameninţări online din parte aşa-zişilor apărători ai valorilor creştinătăţii, artista-simbol al mişcării LGBT din Franţa a depus o plângere oficială în care reclamă că este victima unor acţiuni de hărţuire, ameninţări cu moartea şi insulte după ceremonia inaugurală a olimpiadei.