
Talibanii se arată mai preocupați de securitatea zborurilor care survolează Afghanistanul decât erau ucrainenii în 2014, când a fost doborât avionul aflat pe cursa MH17. Narațiunea a fost lansată de purtătoarea de cuvânt a MAE de la Moscova, Maria Zaharova, care interpretează un articol apărut în presa olandeză.
ȘTIRI: „Potrivit doamnei Zaharova, talibanii care au acaparat Afganistanul (organizație interzisă în Rusia) depun mai multe eforturi pentru securitatea aviației civile, decât inamicii lui Viktor Ianukovici care au organizat lovitura de stat în 2014! Atunci Kievul nu a interzis zborurile deasupra teritoriului său […] cu toate că armata ucraineană ataca orașele cu artilerie, organizând acțiuni militare de anvergură împotriva propriului popor”, scrie Gazeta.ru, prezentând punctul de vedere al MAE al Rusiei.
„Rezultatul a fot tragic – deasupra Ucrainei a avut loc catastrofa aeronavei Malaysia Airlines”, precizează RIA Novosti, care dă vina pe Ucraina pentru doborârea zborului.
„Este vorba de un articol semnat de jurnaliștii olandezi în presa națională, care inițial demonstra o empatie atipică față de regimul de la Kiev și aventurile acestuia. Însă timpul le aranjează pe toate”, potrivit Rubaltic.ru, citând-o pe Maria Zaharova.
NARAȚIUNI: 1. Ucraina este de vină pentru doborârea zborului MH17 în 2014. 2. În 2014, în Ucraina a avut loc o lovitură de stat, iar regimul de la Kiev este susținut de presa occidentală
CONTEXT / ETOS LOCAL: Pe 17 iulie 2014 pe teritoriul controlat de separatiști în regiunea Donețk, estul Ucrainei, a fost doborât avionul Malaysia Airlines, care efectua zborul MH17 de la Amsterdam la Kuala Lumpur. 298 de oameni aflați la bord au fost uciși. Majoritatea celor morți erau cetățeni ai Olandei. Potrivit investigației internaționale, realizată de o echipă compusă din experți din mai multe state (Olanda, Ucraina, Australia, Belgia, Malaezia), avionul a fost doborât de o rachetă Buk, de fabricaţie rusească, care aparţinea Brigăzii 53 de apărare aeriană din cadrul forţelor armate ruse din Kursk, în apropiere de frontiera cu Ucraina.
Rusia nu a recunoscut că ar fi avut vreo legătură cu aceste evenimente, dar nici cu mercenarii finanțați de ea în Donbass, lansând diverse narațiuni false despre doborârea avionului. Reprezentanții Moscovei acuză Ucraina de implicare în doborârea aparatului și de falsificarea probelor, fapt neconfirmat de investigația internațională.
OBIECTIV: Scopul acestor narațiuni este de a da vina pe Ucraina pentru doborârea aparatului și de a deculpabiliza Rusia.
DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNILE: În realitate, articolul apărut în ziarul olandez „De Telegraf” nu face nicio referire la vina Ucrainei în cazul doborârii zborului MH17. Conținutul acestui articol a fost denaturat de purtătoarea de cuvânt a MAE de la Moscova pentru a demonstra publicului rusofon că Rusia nu are nicio vină. Unica referire la Ucraina în acel articol are loc contextual, autorii susținând că după doborârea zborului MH17 europenii trebuie să fie mult mai atenți în timpul planificării călătoriilor, în special deasupra unor zone de conflict. Situația din Afganistan este analizată fără să se facă vreo comparație cu Ucraina. În schimb, această comparație a fost realizată de Maria Zaharova în scop politic, cu referiri false la articolul din „De Telegraf” pentru a-și ilustra poziția. Mai mult decât atât, autorii olandezi scriu că închiderea spațiului aerian al Afganistanului creează probleme companiilor aviatice, menționând că o astfel de decizie este una rar întâlnită chiar și în cazul zonelor de conflict – teză care vine în contradicție cu declarația Mariei Zaharova despre Ucraina.
Purtătoarea de cuvânt a MAE al Rusiei numește conducerea ucraineană „regimul de la Kiev”, venit la putere în urma unei „lovituri de stat”, ceea ce implică o nerecunoaștere a legitimității acestuia. Pe de altă parte, regimul taliban din Afganistan este numit „forțele noi”! În realitate, în Ucraina în 2014 nu a avut loc o lovitură de stat. După ce președintele Viktor Ianukovici, în urma presiunilor Moscovei, a renunțat în ultimul moment să semneze Acordul de asociere cu UE și a fugit în Rusia, au avut loc alegeri parlamentare și prezidențiale, recunoscute de comunitatea internațională. În același timp, Rusia a anexat Crimeea și a inițiat conflictul din Donbass, susținând cu bani și armament mișcarea separatistă.
Referitor la vina Ucrainei în tragedia MH17 – subiect promovat în spațiul media de Rusia –, conform probelor prezentate la procesul ce se desfăşoară în Olanda, avionul a fost doborât de o rachetă rusească Buk, adusă de pe teritoriul Rusiei, care a fost lansată dintr-o zonă controlată de rebelii separatişti proruşi din Donbass.
Merită menționat faptul că în Occident a fost discutată și decizia Ucrainei de a nu închide spațiul aerian în 2014. Potrivit unei analize oficiale, postate pe pagina Parlamentului Țărilor de Jos, Ucraina nu conștientiza la acel moment posibilitatea apariției unui astfel de risc, determinat de aducerea unei rachete din Rusia. Documentul precizează că nici Rusia nu și-a închis spațiul său aerian din apropierea frontierei cu Ucraina. Se mai arată și că nu există politici unitare privind închiderea spațiilor aeriene în zone de conflict, deciziile, după 1990, fiind luate de la un caz la altul.