Moscova a clădit o flotilă clandestină pentru a-și putea transporta țițeiul, în special pe piețele din Asia și mai ales în China și India, în condițiile embargoului european parțial impus petrolului rusesc, care intră în vigoare pe 5 decembrie, susține un articol publicat de agenția de știri Bloomberg. Potrivit specialiștilor citați de Blumberg, o dovadă ar fi numărul mare de tancuri petroliere ”second hand” vândute în ultima jumătate de an, unor cumpărători nedeclarați cu sedii în locuri precum Dubai, Hong Kong, Singapore și Cipru. Brokerul naval Braemar estimează că pentru a susține patru milioane de barili pe zi de exporturi rusești către Orientul Îndepărtat, vasele recent tranzacționate vor trebui adăugate celor 240 de nave care au transportat țiței iranian și venezuelean în ultimul an. UE urmează să interzică importurile de țiței rusești și să oprească furnizarea pe cale maritimă, finanțarea și asigurările pentru comerțurile conexe. Astfel, pe lângă vasele ”din umbră” va fi nevoie de porturi sigure și de transferuri de la navă la navă în apele internaționale, aflate înafara jrisdicțiilor care prevăd sancțiuni sau restricții la adresa Kremlinului. Frenezia cumpărăturilor și vâltoarea logistică se adaugă problemelor legate de asigurările standard din industrie. Majoritatea tancurilor petroliere sunt acoperite împotriva riscurilor, inclusiv a deversărilor de petrol, de 13 organizații membre ale grupului IGP&I, cu sediul la Londra. Marea Britanie nu s-a alăturat încă sancțiunilor europene, afirmă Bloomberg, astfel încât unele acoperiri ar putea fi disponibile. Concluzia agenției este că mare parte a fluxului rusesc de petrol se anunță gestionată de o rețea complexă și adesea secretă, de nave, proprietari, porturi și trasee sigure, dominată de entități încă dispuse să servească interesele Rusiei.
Știri
Rusia s-a pregătit să-și exporte petrolul în pofida embargoului impus de Uniunea Europeană
