
Cazul avionului Ryanair forțat să aterizeze la Minsk, unde un jurnalist aflat la bord a fost arestat, a dat naștere unui val de narațiuni false în Belarus și Rusia. Unele frizează absurdul – Occidentul a fost acuzat că ar fi organizat incidentul ca pe o provocare – în timp ce altele doar caută să modifice, ușor, contextul, pentru a scoate din culpă Minskul, care afirmă, de pildă, că nu a obligat echipajul să aterizeze.
ȘTIRI: „Nu au existat presiuni din partea controlorilor de trafic belaruși ca echipajul Ryanair să ia decizia de a ateriza de urgență pe Aeroportul Național Minsk, a afirmat Directorul Departamentului pentru Aviație al Ministerului Transporturilor și Comunicațiilor, Artem Sikorski[...] Decizia a fost luată de echipaj”.
„Ministrul de externe al Belarusului Vladimir Makei a numit reacția politicienilor occidentali la situația cu avionul Ryanair drept o provocare planificată[…]„Nu specialiști, subliniez, ci unchii și mătușile politice din Occident care au putere și pârghie, literalmente în termen de 10-15 minute de la primirea informațiilor despre acest incident cu avionul, au început deja să facă declarații politice relevante. Firește, cu acuzații împotriva Belarusului. Acest lucru nu poate fi decât alarmant și îl considerăm o acțiune planificată, coordonată și o provocare planificată […] ", a spus Vladimir Makei.”
„La o întâlnire cu cu parlamentari, membri ai Comisiei Constituționale și oficiali guvernamentali, președintele Belarusului, Alexander Lukashenko, a comentat incidentul cu zborul Atena-Vilnius și a dezvăluit noi detalii, a aflat BelTA. „Ce ar fi trebuit să facem, mai ales pe fondul unei cascade de amenințări cu bombă la facilitățile noastre noastre? Locuiți în Belarus și știți: în fiecare zi există amenințări la adresa școlilor, universităților și întreprinderilor[...]”, a declarat Alexander Lukașenko. Președintele a precizat că, în cazul zborului Atena-Vilnius, mesajul de amenințare a fost primit din străinătate - din Elveția. Mai mult, mesajul a ajuns la aeroporturile din Atena, Vilnius și Minsk în același timp. Partea bielorusă a informat prompt echipajul avionului în conformitate cu normele internaționale. „Pentru că în acel moment avionul a trecut granița Belarusului și se afla în spațiul nostru aerian. Am adus aceste informații piloților avionului, a trebuit să le publicăm. Hamas, nu Hamas - nu contează astăzi. Echipajul a avut timpul pentru a lua o decizie [...] Cernobîl nu este suficient pentru noi? Și cum ar reacționa Statele Unite într-o astfel de situație, având în vedere experiența lor tristă? " – a întrebat retoric șeful statului.”
NARAȚIUNI: 1. Belarusul nu a forțat aparatul Ryanair să aterizeze, decizia fiind luată de echipaj. 2. Autoritățile din Belarus au reacționat în conformitate cu normele și cutumele internaționale, exact cum ar fi făcut și alte țări, inclusiv Statele Unite. 3. Incidentul a fost planificat de Occident. 4. Belarusul nu avea cum să însceneze incidentul, întrucât amenințarea a venit de pe un cont de e-mail străin și a fost trimisă inclusiv la Atena și Vilnius. 4. Protasevici este un terorist care are legături cu „fasciștii din batalionul AZOV”
CONTEXT / ETOS LOCAL: Pe data de 23 de mai, un avion care zbura de la Atena spre Vilnius, prin spațiul aerian al Belarusului a fost forțat să aterizeze la Minsk, după ce a fost interceptat de un aparat de luptă MiG-29. Autoritățile belaruse au invocat o presupusă amenințare cu bombă, care nu a fost însă probată până în acest moment; mai mult, gruparea Hamas, acuzată că ar fi lansat amenințare, a negat categoric acest lucru. Liderul autoritar de la Minsk, Aleksandr Lukașenko, a afirmat că amenințarea cu bombă ar fi venit din Elveția, de la adresa ahmed_yurlanov1988@protonmail.com, și Occidentul nu vrea să investigheze cazul. Procuratura Generală a Lituaniei a anunțat că desfășoară o anchetă cu privire la încălcarea dreptului internațional de către Belarus în acest caz, iar Procurorul General al Poloniei a dispus o anchetă sub suspiciunea săvârșirii infracțiunii de „utilizarea înșelăciunii și amenințării pentru a obține controlul asupra aeronavei și a-i reține pe pasagerii săi”
La bordul avionului se afla jurnalistul de opoziție Roman Protasevici, unul dintre fondatorii canalului de Telegram NEXTA. NEXTA și-a informat cititorii despre protestele din Belarus după alegerile prezidențiale din 2020, care i-au adus lui Lukașenko un nou mandat în fruntea țării dar nu au fost recunoscute de opoziție și Occident din cauza fraudelor masive. De altfel, în contextul condamnărilor venite dinspre Occident, Minskul a lansat o campanie de dezinformare împotriva acestuia, acuzându-l că s-ar afla în spatele protestelor și a unor tentative de lovitură de stat.
Odată cu Protasevici a fost reținută și prietena lui Sofia Sapega – o cetățeancă rusă. Autoritățile de la Minsk îl acuză pe Protasevici de organizarea protestelor opozițieei. Totodată, Lukașenko a afirmat că Protasevici este un terorist care a luptat în Donbass alături de batalionul Azov, o unitate de voluntari ai cărei membri au fost acuzați că ar avea simpatii naziste.
La câteva ore de la reținerea lui jurnalistului, pe un canal Telegram pro-guvernamental a apărut un videoclip în care Protasevici recunoaște acuzațiile care i se aduc, însă apropiații jurnalistului spun că a fost torturat pentru a face înregistrarea.
Belarusul a fost acuzat de terorism de stat, iar UE și alte țări occidentale le-au recomandat companiilor aeriene să suspende zborurile peste Belarus.
OBIECTIV: Să mascheze și să justifice abuzurile comise de regimul Lukașenko, să culpabilizeze Occidentul.
DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNILE: Avionul Ryanair a fost practic forțat să aterizeze la Minsk cu ajutorul unui aparat de luptă care l-a interceptat. Este adevărat că, de-a lungul timpului, mai multe țări au trimis avioane de luptă pentru pentru a intercepta aparate civile, însă acest lucru s-a întâmplat în general când aparatele respective aveau probleme de comunicații și pierduseră legătura cu solul, fiind considerate drept potențiale amenințări pentru obiective civile, având în vedere că la 11 septembrie 2001 avioane civile capturate de teroriști au fost folosite ca arme. În plus, autoritățile din Belarus nu s-au limitat la o presupusă percheziționare a avionului în căutarea unei bombe, ci au reținut două persoane aflate la bordul acestuia, în timp ce alte trei – presupuși agenți KGB care l-ar fi urmărit pe Protasevici – au rămas la Minsk. Afirmația că faptul că serverul de e-mail este străin, ceea ce disculpă Belarusul, e ridicolă, dat fiind că e-mailurile pot fi accesate de oriunde din lume și că nu se cunosc detalii despre cei care ar fi trimis e-mailul. Hamasul, care a fost acuzat inițial că s-ar fi aflat în spatele amenințării, a negat orice implicare. Protasevici a fost prezent în Donbass, dar în calitate de jurnalist, nu de luptător, după cum a scris chiar liderul Azov.
Verifică sursele:
- Sikorski: Nu s-au făcut presiuni asupra echipajului Ryanair de către controlorii de trafic belaruși
- Ministerul rus de Externe: acțiunile autorităților de aviație din Belarus au fost în conformitate cu standardele internaționale
- Makei, despre reacția țărilor occidentale la cazul avionului Ryanair: a fost o provocare planificată
- Lukashenko a comentat incidentul cu avionul Atena-Vilnius și a dezvăluit noi detalii