
O scrisoare deschisă îi cere Bisericii să se opună certificatului verde întrucât acesta ar încălca libertăți fundamentale și ar pregăti un asalt asupra Bisericii. Scrisoarea reia numeroase teme prezente în dezinformările cu privire la Covid.
ȘTIRE: Mai multe publicații redau o scrisoare deschisă în care i se cere Bisericii Ortodoxe Române să ia poziție împotriva introducerii obligativității certificatului Covid:
„În aceste zile, în Parlamentul României se dezbate introducerea obligativității Certificatului „Verde” (care presupune dovada vaccinării, a trecerii prin boală și, în funcție de amendamente ce vor fi sau nu votate, eventual și a testării la două zile) pentru accesul la locul de muncă. Cu alte cuvinte, dreptul la muncă, un drept elementar a cărui suprimare pune în primejdie și dreptul la viață, este condiționat de facto de vaccinare, de vreme ce trecerea prin boală este recunoscută de autorități doar pe termen scurt și în anumite condiții, iar testarea implică proceduri și costuri care o transformă într-o alternativă greu de pus în practică.
[...]
Or, restricțiile, segregarea și condiționarea drepturilor elementare ale persoanei umane aduc atingere gravă libertății ei, viciază imperativul consimțământului liber și informat și îi lezează demnitatea, refuzându-i statutul de cetățean integru și responsabil. În plus, nu este prevăzut niciun fel de drept la refuz pe considerente de conștiință și religioase. Pentru mulți credincioși, vaccinurile folosite în prezent împotriva Covid-19 nu sunt admisibile moral din cauza folosirii, în etapele de testare și/sau producție, a unor linii celulare dezvoltate de la copii avortați.
[...]
Dorim să atragem atenția asupra unei posibile erori: aceea de a crede că Biserica va fi, cumva, scutită de aceste îngrădiri. Vă amintim că, printr-o simplă Hotărâre de Guvern, executivul interimar și-a stabilit ca țintă de vaccinare cifra de 90% din populația generală. Este evident că, în contextul Certificatului „Verde”, aceasta va însemna foarte probabil condiționarea participării la slujire de obținerea acestui document atât pentru credincioși, cât și pentru cler.
Dacă Biserica va tăcea când pâinea cea de toate zilele le este condiționată enoriașilor săi, ce legitimitate va mai avea reacția Bisericii atunci?”
NARAȚIUNI: 1. Dreptul la muncă este condiționat de vaccinare. 2. Certificatul verde duce la segregare și îngrădirea libertăților fundamentale. 3. Măsurile luate pentru protejarea sănătății publice în pandemie intră în aceeași categoria cu politici „în numele sănătății” luate de regimuri totalitare naziste și comuniste care au recurs la eugenie, sterilizare, experimentele medicale. 4. (sugerat) Vaccinurile sunt făcute din fetuși. 5. Obligativitatea certificatului verde reprezintă și un atac asupra Bisericii.
CONTEXT/ETOS LOCAL: Scrisoarea a fost preluată de publicații online folosite ca platforme pentru discursul anti-restricții și anti-vaccin, dar și pentru promovarea unor dezinformări și teorii ale conspirației. Documentul e semnat de „peste 70 de personalități ale societății românești”, între care pot fi întâlniți exponenți ai mișcării anti-vacciniste și corona-sceptici, persoane care își declară atașamentul față de Biserică, reprezentanți ai dreptei conservatoare, susținători și reprezentanți ai Coaliției pentru Familie. Scrisoarea conține numeroase dezinformări care au apărut, de-a lungul timpului, despre Covid sau eforturile de combatere a pandemiei. Se reiau în special tezele potrivit cărora politicile sanitare bazate pe recomandări ale oamenilor de știință pot fi echivalate cu politicile bazate pe ideologii toxice (nazism, comunism), în ciuda faptului că nu există nicio legătură între cele două categorii. Discursul are și accente orwelliene dat fiind că mulți dintre semnatari au militat, în timpul campaniei pentru referendum, tocmai pentru îngrădirea drepturilor unei minorități – cea LGBTQI – de către stat.
Biserica Ortodoxă Română, căreia semnatarii i se adresează, a avut o atitudine care în cel mai bun caz poate fi catalogată drept ambiguă în ceea ce privește măsurile luate pentru combaterea pandemiei. BOR a insistat ca evenimente ca pelerinajele, considerate riscante din cauza numărului mare de participanți, să fie organizate în continuare, iar o parte dintre prelați și ierarhi au criticat virulent măsurile anti-pandemie și vaccinarea. BOR a evitat să recomande vaccinarea sau să comunice, până foarte târziu – la sfârșitul valului 4 – că Patriarhul Daniel s-a vaccinat. Pe de altă parte, BOR a transmis clar, atât prin purtătorul său de cuvânt, Vasile Bănescu, cât și prin patriarh, că recomandările medicilor trebuie ascultate – deși nici în acest caz reacția nu a fost atât de promptă – și a dezavuat îndemnurile împotriva vaccinării lansate de arhiepiscopului Tomisului, Teodosie, care e vârful de lance al anti-vacciniștilor și corona-scepticilor din Biserică.
OBIECTIV: Mobilizarea Bisericii și a credincioșilor împotriva adoptării certificatului verde și a vaccinării.
DE CE SUNT FALSE NARAȚIUNILE: Proiectul de lege – pe care Parlamentul ezită să îl adopte – nu prevede obligativitatea vaccinării, astfel încât afirmația că dreptul la muncă este limitat e falsă, cei care nu doresc să se vaccineze au alternative. Chiar și în cazul în care vaccinarea ar fi obligatorie pentru toți cetățenii cu excepția grupurilor care au alte recomandări de la medici, tot nu le-ar fi îngrădit un drept, așa cum, de pildă, statul nu îngrădește dreptul la munca de șofer pentru că impune carnetul de conducere sau are reglementări ca interzicerea consumului de băuturi alcoolice și droguri la volan. Certificatul verde nu le ia cetățenilor nici dreptul de a se întâlni cu cine doresc ci doar limitează accesul în spații comune ca măsură de siguranță, astfel încât nu se poate pune problema de segregare. Politicile sanitare nu reprezintă ideologii, ci sunt bazate pe recomandările comunității medicale; dacă există vreo ideologizare, aceasta apare, de fapt, în zona anti-vacciniștilor și corona-scepticilor care nu se bazează pe argumente științifice atunci când atacă astfel de politici. De altfel, chiar scrisoarea deschisă confirmă această ideologizare când afirmă că „pentru mulți credincioși, vaccinurile folosite în prezent împotriva Covid-19 nu sunt admisibile moral din cauza folosirii, în etapele de testare și/sau producție, a unor linii celulare dezvoltate de la copii avortați”. Terminologia aleasă aici este folosită corect, dar se face trimitere la una dintre narațiunile promovate intens de anti-vacciniștii religioși, că vaccinurile ar conține celule de fetuși abortați. Este o narațiune falsă, demontată în repetate rânduri (vezi, de pildă, aici și aici): vaccinurile propriu-zise nu conțin celule de fetuși. Celule derivate, în laborator, din celulele unor fetuși avortați în urmă cu câteva zeci de ani au fost folosite pentru producerea vaccinurilor (explicația științifică fiind că, în acest fel, se evită posibilitatea, prezentă la adulți sau animale, ca în celule să existe și alți viruși) sau în testarea eficienței acestora (este cazul celor de tip ARN mesager). Chiar și în primul caz, urmele celulelor derivate în laborator din cele ale unor fetuși sunt eliminate în timpul procesului de purificare a serului.
În ceea ce privește un presupus atac împotriva Bisericii, din nou este vorba de o manipulare. În mod normal, reglementările pentru spațiile publice comune trebuie să fie unitare – iar bisericile chiar au fost exceptate până acum de la ele. Dacă se adoptă obligativitatea certificatului verde și dacă va fi impus și în biserici, acest lucru nu înseamnă că este îngrădită în vreun fel libertatea religioasă – cum nu e îngrădită, de pildă, de faptul că în biserici trebuie respectate reglementările legale în ceea ce privește siguranța la incendii.