Polonia urmează calea bătută de Ungaria și prim-ministrul acesteia. După ce și-a adus sub control Tribunalul Constituțional și Curtea Supremă, guvernul naționalist al partidului Lege și Justiție a început să sufoce fără milă organizațiile de presă independente și să restricționeze libertatea de exprimare. În curând, magnatul media Tadeusz Rydzyk ar putea să devină cea mai importantă persoană fără funcție publică din Polonia și cel mai puternic jucător de pe piața media, în afară de radiodifuzorul public. Este preot, om de afaceri și prieten apropiat al multor politicieni de dreapta. Din 2015, a primit peste 50 de milioane de euro din banii statului. Și acest flux din banii contribuabililor nu se va opri – mai sunt încă aproape 1000 de zile până se încheie mandatul guvernului Lege și Justiție.
Ziua în care mass-media a tăcut
Toți cei care au vrut să urmărească miercuri, 10 februarie, vreun post privat de televiziune sau de radio din Polonia, nu au putut vedea sau auzi altceva decât un scurt mesaj: „Emisiunea ta preferată ar trebui să fie difuzată aici, acum. Află cum va arăta lumea fără mass-media independentă”. Zeci de instituții de presă - site-uri online și ziare - au publicat prima pagină în negru și având același titlu: „Media fără alternativă”. Acesta este primul astfel de protest pe scară largă în care companiile de presă comerciale au lăsat deoparte diferendele pe care le au și au căzut de acord să își exprime opoziția față de un impozit, propus pentru mass-media, despre care spun că amenință presa independentă a țării și reprezintă o altă lovitură pentru instituțiile democratice.
Peste patruzeci de edituri și organizații media au publicat o scrisoare deschisă către autoritățile poloneze, în care descriu povara pe care o pune un astfel de impozit asupra presei independente drept „scandaloasă” și incorectă. Deși oficialii au susținut că impozitul va afecta și instituțiile de publice de presă, organizațiile de media spun că sprijinul financiar pe care acestea îl primesc de la stat (televiziunea și radioul publice, care au devenit o portavoce a guvernului, primesc în fiecare an aproximativ 460 milioane de euro din banii contribuabililor) va face ca organizațiile de presă independente să sufere în mod disproporționat. Guvernul naționalist polonez descrie impozitul propus drept „o taxă de solidaritate”, reprezentând până la 15% din veniturile din publicitate, și spune că scopul este de a strânge bani pentru Fondul Național de Sănătate și pentru cultură, care suferă din cauza pandemiei. Proprietarii instituțiilor media private au declarat că taxa pe publicitate le va crește costurile cu 220 milioane de euro pe an și ar putea duce la falimentarea multor companii care se confruntă cu scăderea veniturilor. „Ne opunem vehement folosirii pandemiei drept pretext pentru a impune o nouă și extrem de grea povară asupra presei”, au scris aceștia în timpul în care site-urile web și ecranele TV din Polonia au arătat timp de 24 de ore un fundal negru. Guvernul polonez urmează exemplul prim-ministrului Viktor Orban, care a introdus un impozit similar pe publicitate (cunoscută drept taxa RTL) în Ungaria în 2014 și putem vedea cu toții cum s-a încheiat campania guvernamentală împotriva libertății de exprimare a presei din această țară – ultimul post independent de radio, Klubradio, și-a pierdut licența de difuzare săptămâna trecută (autoritatea de reglementare și-a justificat decizia prin faptul că respectivul post difuza mai puțină muzică maghiară pe zi decât o cere legea națională).
Imperiul media al Părintelui Director
Chiar de la începutul guvernării sale, în 2015, guvernul naționalist polonez a spus că există prea multe mijloace de comunicare deținute de străini în țară și că trebuie făcut ceva în acest sens (recent, cea mai mare rafinărie de petrol controlată de stat, PKN Orlen, a cumpărat cea mai mare rețea regională de presă, Polska Press, spunând că este o decizie legitimă de afaceri). Prim-ministrul Mateusz Morawiecki a descris impozitul ca parte a încercărilor mai ample de la nivel european de a impozita giganții tehnologiei digitale, precum Facebook și Google. Cu toate acestea, propunerile poloneze s-ar aplica și actorilor interni de pe piața digitală. Acest lucru nu va afecta imperiul media deținut de reverendul Tadeusz Rydzyk, în vârstă de 75 de ani, căruia îi place să fie numit „Părinte Director”. Rețeaua Radio Maryja, televiziunea TV Trwam și ziarul Nasz Dziennik, pe care acesta le deține, nu au nevoie de venituri din publicitate, deoarece sunt susținute de donații din partea publicului său (care îl include și pe Jan Kobylański, un miliardar din Uruguay) și ministere. Astfel, atât Radio Maryja, cât și TV Trwam nu sunt obligate să-și dezvăluie sursele exacte de finanțare și nu plătesc impozite. În același timp, sunt cunoscute pentru promovarea unui conținut dăunător și neadevărat, care a stârnit în mod repetat controverse în Polonia și în străinătate. Programele radio și TV care ajung la milioane de oameni și sunt adesea singura sursă de informații pentru multe persoane în vârstă (alegători) din Polonia rurală, oferă zilnic o porție de povești tulburătoare despre o lume fără credință, unde „devianții LGBT” și „teroriștii de stânga” controlează retorica socială, universitățile sunt corupte de „neomarxiști”, iar Biserica Romano-Catolică se află în pericol de moarte din cauza, de pildă, a acelora care „răspândesc informații false” despre preoți pedofili (când au fost lansate recent filme documentare care dezvăluie exemple de cazuri în care preoții au abuzat sexual de copii și modul în care oficialii Bisericii poloneze i-au acoperit, mulți au refuzat să le accepte drept dovezi care arătau o instituție care și-a pierdut calea cea dreaptă și au crezut în schimb că Biserica trebuia apărată).
Politica bisericească și politica de partid
Preoții din Polonia au jucat mult timp un rol extraordinar de important în conturarea vieții politice a acestei țări profund catolice. Cu un public divizat, neîncrezător în mass-media și în mod natural suspicios față de vecinii săi atât de la est, cât și de la vest, preoții dețin o poziție unică de autoritate în societatea poloneză. Jarosław Kaczyński, al cărui partid a câștigat ultimele două alegeri parlamentare și prezidențiale, știe foarte bine acest lucru și îi datorează mult „Părintelui Director”. Când partidul Lege și Justiție a ajuns la putere în 2015, promovând un amestec puternic de naționalism afectat, finanțări generoase pentru programe sociale și discursuri menite să atragă credincioșii catolici, sprijinul lui Tadeusz Rydzyk a fost esențial. „Trebuie să avem mare grijă de Polonia, de viitorul și credința Poloniei, pentru că vor să ni le ia”, i-a spus preotul unei mulțimi de susținători chiar înainte de ultimele alegeri parlamentare din toamna anului 2019. „Știm, bineînțeles, pentru ce partid vom vota. Dar asigurați-vă că oamenii pe care îi alegem din acest partid sunt drepți, vor apăra Biserica, catolicii și valorile noastre.” Această declarație arată nu numai că le-a indicat milioanelor de oameni pentru care partid ar trebui să voteze, ci și că a transmis un mesaj clar pentru politicieni: dacă vrei să fiu aliatul tău, dacă vrei să fii invitat la emisiunile mele TV și radio, trebuie să faci un efort. Mulți membri ai partidului Lege și Justiție, inclusiv liderul său, și-au înăsprit tonul discursului public chiar înainte de alegeri, pentru a se potrivi cu narațiunea impusă de părintele Tadeusz Rydzyk și mass-media sa. Când Jarosław Kaczynski, liderul partidului Lege și Justiție, a dat startul sezonului de campanie în urmă cu doi ani, el a spus că patriotismul polonez și Biserica catolică sunt pentru totdeauna legate. „Creștinismul face parte din identitatea noastră națională. Biserica a fost și este un propovăduitor și deținător al singurului sistem de valori cunoscut pe deplin în Polonia”, a spus Kaczynski la un miting. „În afară de Biserică, există doar nihilism - repet. Și respingem acest nihilism, pentru că nihilismul nu construiește nimic, nihilismul distruge totul.” Era o versiune a ceea ce părintele Rydzyk le spunea susținătorilor săi de ani de zile. Problema este că, în timp ce până nu demult discursurile sale erau respinse chiar și de elita politică de dreapta, în prezent acestea au ajuns obișnuite în discursul politic al unui partid major. Radio Maryja promovează interzicerea totală a avortului încă de la înființare și în trecut nu a pierdut nicio ocazie pentru a o critica dur și pe soția fostului președinte al Poloniei Lech Kaczyński, frate geamăn al lui Jarosław (Lech și Maria Kaczyński au murit într-un accident de avion în 2010), numind-o în 2007 „o vrăjitoare care ar trebui să se eutanasieze singură”, deoarece a semnat o declarație pentru a protesta față de înăsprirea legilor avortului și așa foarte stricte în Polonia. În plus, potrivit Ligii Anti-Defăimare, radioul a promovat naționalismul și antisemitismul de când a fost înființat în 1991. Acuzațiile de antisemitism împotriva Radio Maryja au adus postul în atenția lumii. Astăzi, toate acele critici nu mai contează. Ce e clar este că sprijinul lui Tadeusz Rydzyk pentru partidul Lege și Justiție i-a câștigat acestuia din urmă milioane de voturi, iar guvernul, în schimb, a revărsat asupra imperiului media al reverendului zeci de milioane de euro sub formă de subvenții și scutiri de impozite.
Când banii curg. Un Mayback dăruit de un om fără adăpost.
De la începutul guvernării partidului Lege și Justiție în Polonia, banii publici circulă către entități asociate cu părintele Tadeusz Rydzyk (fundație, câteva companii și universitate) în multe fluxuri, mai mari și mai mici. După cum au calculat jurnaliștii de investigație ai portalului OKO.press, acestea au primit cel puțin 217 milioane de zloți până acum, ceea ce reprezintă aproximativ 50 de milioane de euro. Se pare că ministerele și diferitele instituții de stat se întrec care să aloce mai mulți bani pentru a susține inițiativele părintelui Rydzyk - mass-media, energie geotermală, cercetarea cancerului, parcul memorial și recent și un muzeu care comemorează polonezii care au salvat evrei în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Ministerul Culturii și Patrimoniului Național va aloca aproape 25 de milioane de euro pentru construcția sa. Banii vor merge către Fundația Lux Veritas, al cărei președinte este Tadeusz Rydzyk și care deține Radio Maryja, TV Trwam, dar și Geotermia Toruń, companie care implementează bine-cunoscuta idee fixă a „Părintelui Director”: construirea unei centrale geotermale în Toruń (oraș la aproximativ 200 de kilometri nord-vest de Varșovia, unde se află toate companiile conduse de puternicul preot). Fondul Național pentru Protecția Mediului a sprijinit această inițiativă în ultimii ani cu aproape 10 milioane de euro. Sute de mii de euro transferate în conturile universității și fundației Tadeusz Rydzyk provin de asemenea de la Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Justiției, Ministerul Sănătății, Ministerul Investițiilor și Dezvoltării și rezerva bugetară, la ordinul prim-ministrului. Există zeci de instituții de stat care au susținut „operele” părintelui Rydzyk și este foarte greu să le enumărăm pe toate acum. Se pare că el însuși nu mai știe deja exact ce a primit și de la cine. În urmă cu câțiva ani, Părintele a susținut că a primit o limuzină Maybach, o mașină în valoare de câteva sute de mii de zloți, de la un om fără adăpost.
Lumea ce va să vină
În această săptămână, Ministerul Culturii, Patrimoniului Național și Sportului a anunțat rezultatele unui concurs de subvenții pentru reviste culturale. Câștigătorii nu au inclus publicații literare ambițioase și recunoscute (Dwutygodnik sau Zeszyty Literackie), ci reviste de dreapta și creștine (una dintre ele este „Credința, patriotismul și arta”) care promovează valori conservatoare și linia partidului. Se pare că polonezii ar putea afla cât de curând cum arată lumea fără o presă independentă.