UE păstrează termenul de eliminare a mașinilor poluante pentru 2035

UE păstrează termenul de eliminare a mașinilor poluante pentru 2035
© EPA- EFE/SASCHA STEINBACH   |   epa07557650 O stație de încărcare pentru mașinile electrice e.GO Life la începutul liniei de producție de mașini electrice a dezvoltatorului de vehicule electrice e.GO Mobile AG, care cuprinde 30.000 de unități pe an, în Aachen, Germania

Miniștrii mediului din țările UE au ajuns azi la un acord, după 16 ore de negocieri, cu privire la propunerile de lege pentru combaterea schimbărilor climatice, inclusiv cea care susține eliminarea treptată, până în 2035, a vânzărilor de mașini noi pe bază de combustibili fosili și proiectul de creare a unui fond pentru protecția cetățenilor mai săraci de costurile CO2. Cele cinci legi fac parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri pentru reducerea emisiilor cauzate de încălzirea planetei din acest deceniu. Urmează negocieri cu Parlamentul UE privind legile finale, dar legislativul european a susținut deja ținta de eliminare a motoarelor cu combustie pentru 2035.

„Criza climatică și consecințele ei sunt clare și, prin urmare, politica este inevitabilă”, a declarat șeful UE pentru politici climatice, Frans Timmermans. Oficialul crede că invadarea Ucrainei de Rusia, care este un furnizor principal de gaz, îndeamnă țările să renunțe mai repede la combustibilii fosili.

Propunerea care impune ca mașinile noi vândute în UE să emită zero CO2 începând cu 2035 va face imposibilă vânzarea de mașini cu motor cu ardere internă, si va deveni cel mai probabil lege a UE, în urma acordului.

Unele state, ca Italia, Slovacia și România doreau ca eliminarea treptată să fie amânată până în 2040, dar au susținut propunerea de compromis a Germaniei de a păstra obiectivul pentru 2035, cu mențiunea ca Bruxelles-ul să evalueze în 2026 dacă vehiculele hibride sau cu combustibili neutri s-ar putea conforma obiectivului. Potrivit lui Timmermans, Comisia va păstra deschisă opțiunea, doar că în acest moment sistemele hibride nu asigură reduceri suficiente ale emisiilor, iar combustibilii alternativi sunt prohibitiv de scumpi.

Propunerile privind schimbările climatice urmăresc să asigure că UE, al treilea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume, își atinge obiectivul pentru 2030 de a reduce emisiile nete cu 55% față de nivelul din 1990. Guvernele și industriile vor trebui, însă, să investească masiv în producție mai curată, energie regenerabilă și vehicule electrice.

Miniștrii mediului au susținut, de asemenea, o nouă piață a carbonului din UE pentru a impune costuri CO2 pentru combustibilii poluanți utilizați în transporturi și clădiri, care ar trebui lansată în 2027, cu un an mai târziu decât era planificat inițial. Ei au convenit formarea unui fond al UE de 59 de miliarde de euro pentru a-i proteja pe cetățenii cu venituri mici de costurile politicii, în perioada 2027-2032.

De asemenea, miniștrii s-au raliat în sprijinul reformelor pe actuala piață a carbonului a UE, care obligă industria și centralele electrice să plătească atunci când poluează.

Țările au acceptat elementele de bază ale propunerii Comisiei de a consolida piața pentru a reduce emisiile cu 61% până în 2030 și de a le extinde pentru a acoperi transportul. Ei au convenit asupra unor reguli care să faciliteze intervenția UE ca răspuns la creșterile prețurilor CO2.

Miniștrii au susținut alte două legi pentru a consolida obiectivele naționale de reducere a emisiilor pe care Bruxelles le stabilește țărilor pentru anumite sectoare și pentru a crește rezervoarele naturale de carbon, cum ar fi pădurile.

Timp citire: 2 min