
În 2023, aproximativ două treimi (67,4%) din totalul mărfurilor transportate pe teritoriul UE a fost pe mare, luând în considerare cantitatea de mărfuri și distanța de călătorie, potrivit celor mai recente date ale Eurostat. Transportul rutier de marfă a reprezentat 25,3% din totalul mărfurilor, în timp ce transportul feroviar a reprezentat 5,5%. Căile navigabile interioare au reprezentat 1,6% din transportul de mărfuri, iar ponderea transportului aerian a fost de 0,2%.
Comparativ cu 2013, transportul rutier a fost singurul cu pondere în creștere, de 2,8 puncte procentuale. În același timp, ponderea transportului maritim a scăzut cu 2 pp, a căilor navigabile interioare cu 0,6 pp și a transportului feroviar cu 0,2 pp.
Structura transporturilor de marfă
Pentru 15 din cele 22 de țări ale UE cu ieșire la mare, transportul naval a fost principalul mod de transport de marfă, iar în 10 țări a reprezentat mai mult de 70% din transportul de mărfuri. Peste 95% din marfă a fost transportată pe mare în Portugalia (98,2%), Cipru (96,5%) și Grecia (96,4%).
În același timp, peste 70% din totalul mărfurilor a fost transportată pe drumuri în Luxemburg (84,5%), Cehia (77,7%) și Ungaria (70,7%), iar cote mari de transport feroviar de marfă au fost înregistrate în Lituania (31,7%), Slovacia (30,1%), Austria (29,1%) și Slovenia (27,1%).
România, primul loc la transportul aerian și pe ape interioare
România a înregistrat cea mai mare pondere a mărfurilor transportate pe căile sale navigabile interioare (18,9%), urmată de Țările de Jos (11,7%) și Bulgaria (8,7%). Transportul aerian a reprezentat cel puțin 1% din totalul transportului de marfă în doar 7 țări, România (1,6%), Luxemburg (1,5%), Ungaria și Lituania (1,3% fiecare) înregistrând cele mai mari ponderi.