
Cel mai mare producător rus de automobile, Avtovaz, a anunțat, luni, că și-a oprit parțial producția la fabricile din Togliatti și Ijevsk, pentru perioada 21-25 martie, pe fondul lipsei de componente electronice. Problema e recurentă și producția a mai fost stopată de-a lungul acestei luni. Avtovaz, controlată de gigantul francez Renault în parteneriat cu japonezii de la Nissan, produce pentru piața rusă două modele ale acestuia, Logan și Sandero, alături de celebrul brand rusesc Lada. Renault, care, după doi ani de pierderi, a revenit pe profit în 2021, este printre companiile occidentale cele mai expuse în Rusia, unde realizează circa 8% din câștiguri. În Rusia, Renault e asociat cu conglomeratul Rostec, al cărui manager, Serghei Cermezov, e cotat drept un apropiat al președintelui Vladimir Putin.
Săptămâna trecută, Avtovaz anunțase că își trimite angajații acasă, pentru trei săptămâni, în regim de concediu plătit, din cauza penuriei de componente aduse din import. La cele două fabrici din Rusia ale concernului, vacanțele, programate, inițial, între 25 iulie și 14 august, vor începe pe 4 aprilie. În acest interval, ar urma să fie refăcut stocul de componente din import, astfel încât activitatea să poată fi reluată, pe 25 aprilie.
Blocajul din producția Avtovaz, care are zeci de mii de angajați, a fost provocat, deopotrivă, de sancțiunile occidentale impuse Rusiei după invazia din Ucraina, ce blochează fluxurile de aprovizionare, cât și de devalorizarea galopantă a monedei naționale, rubla, ce face improbabilă achiziționarea de către rușii obișnuiți a unor mașini noi.