
Președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, a deschis șantierul primului pod peste așa-numitul Canal Istanbul, un proiect faraonic menit să dubleze strâmtoarea Bosfor și pe care adversarii regimului îl consideră inutil, foarte costisitor și cu efecte devastatoare asupra mediului. Proiectat de însuși șeful statului, canalul lung de 45 de kilometri, paralel cu Bosforul, ar urma să lege, la vest de Istanbul, Marea Neagră și Marea Marmara. Erdogan susține că, odată cu construcția canalului, se va decongestiona traficul tot mai intens de nave prin Bosfor, ceea ce va asigura securitatea locuitorilor din Istanbul. În plus, spune el, Turcia va juca un rol mai important în comerțul internațional. Atât opozanți interni, cât și experți străini au avertizat că proiectele enorme de infrastructură promovate de Erdogan fac mai degrabă rău economiei turcești. În aprilie, cel puțin zece amirali turci în rezervă au fost arestați, fiindcă figurează printre cei peste o sută de foști ofițeri de rang înalt din marina militară cosemnatari ai unei scrisori deschise, critică la adresa președintelui Erdogan. Alţi patru foşti ofiţeri, prea vărstnici pentru a fi reţinuţi, au primit ordin să se prezinte la poliţie, în cadrul aceleiași anchete.Ei afirmă în scrisoare că proiectul prezidențial de construire a unui nou canal la Istanbul ar putea ameninţa libertatea de navigaţie în Marea Neagră și ar contraveni Convenţiei de la Montreux, destinată să prevină militarizarea acesteia. Scrisoarea, constată comentatorii, a fost percepută de regimul islamo-conservator de la Ankara drept o nouă sfidare a armatei, cândva garantul laicității în Turcia, la adresa puterii civile. Pentru echipa lui Erdogan, asocierea publică a foștilor șefi din marină echivalează cu plănuirea unei lovituri de stat militare. Încheiată în 1936, în orașul elvețian Montreux, Convenția garantează utilizarea strâmtorilor Bosfor şi Dardanele, de lângă metropola turcă Istanbul, de către navele civile din alte ţări și limitează accesul celor de război. Noul canal, despre care specialiștii spun că e la fel de fel de ambițios ca acelea de Suez sau Panama, nu va cădea sub incidenţa acestei convenţii.