Demnitarii români, obligaţi să se înscrie în Registrul Unic al Transparenţei Intereselor

Demnitarii români, obligaţi să se înscrie în Registrul Unic al Transparenţei Intereselor
© Veridica   |   Clădirea Guvernului României din Piața Victoriei, București, august 2024

Membrii Guvernului, şeful Cancelariei prim-ministrului, secretarul general şi secretarii generali adjuncţi ai Executivului, secretarii şi subsecretarii de stat, consilierii de stat vor fi obligaţi să se înscrie în Registrul Unic al Transparenţei Intereselor şi le va fi interzis să solicite sau să accepte cadouri din partea persoanelor cu care se află în relaţii în exercitarea mandatului, potrivit unei legi promulgate, astăzi, de preşedintele interimar Ilie Bolojan.

Actul normativ completează o ordonanţă de urgenţă a Guvernului  din 2019, privind Codul administrativ, cu un nou capitol referitor la normele de etică şi conduită pentru membrii Guvernului, alte persoane care ocupă funcţii de demnitate publică la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru personalul încadrat la cabinetele acestora.

Demnitarii pot primi cadouri de maxim 100 de euro

Potrivit prevederilor, miniştrilor şi altor persoane cu funcţii de demnitate publică, pe perioada mandatului sau exercitării funcţiei, după caz, le sunt interzise solicitarea sau acceptarea de cadouri din partea unei persoane fizice sau juridice care se află în raporturi instituționale cu autoritatea din care fac parte, care are un interes pentru promovarea unui proiect de act administrativ cu caracter individual, sau participă, în calitate de potenţial beneficiar, la o procedură de atribuire a unui contract cu finanțare publică.

Prin excepţie, demnitarii vor putea accepta şi păstra cadouri cu o valoare de până la 100 euro, fără a depăşi valoarea de 300 de euro anual, în cazul în care acestea sunt primite de la aceeaşi persoană. Persoanele care intră în posesia unui cadou a cărui acceptare este interzisă vor fi obligate să îl restituie în termen de 30 de zile de la data primirii.

Aleșii sunt obligați să facă publice toate întâlnirile oficiale

Totodată, persoanele cu funcţii de demnitate publică vor avea obligaţia de a se înregistra în Registrul Unic al Transparenţei Intereselor (RUTI) şi de a publica întâlnirile oficiale cu persoane terţe cu cel puţin două zile înaintea desfăşurării acestora. Întâlnirile oficiale publicate în RUTI vor include numele persoanelor şi/sau denumirea entităţilor participante, data şi locul întâlnirii, descrierea scopului întâlnirii, urmând ca, în termen de cinci zile lucrătoare de la desfăşurarea întâlnirii, să fie completate informaţiile cu principalele teme de discuţie şi concluziile acestora, după caz. De asemenea, persoanele cu demnitate publică vor avea obligaţia de a publica întâlnirile oficiale cu persoane terţe, care s-au desfăşurat fără o planificare prealabilă, în termen de două zile de la data desfăşurării acestora.

Registrul Unic al Transparenţei Intereselor – www.ruti.gov.ro – va fi administrat de Secretariatul General al Guvernului sub forma unei platforme publice, accesibilă online, pentru a asigura transparenţa activităţilor ce pot influenţa luarea unei decizii, reprezentând un cadru de colaborare complementar şi anterior procedurii legale de transparenţă decizională.

Timp citire: 2 min