A opta zi de proteste ale transportatorilor şi fermierilor

A opta zi de proteste ale transportatorilor şi fermierilor
© EPA-EFE/Robert Ghement   |   Camioanele transportatorilor sunt parcate pe banda de siguranță, iar pe bannerul din cabina primului camion scrie „Jos mafia!”, în timpul protestului de pe drumul principal al satului Afumați, la 20 km nord-est de București, România, 16 ianuarie 2024. Transportatorii și fermierii au început un protest în urmă cu opt zile, blocând căile de intrare în capitala României și în alte câteva orașe mari. Transportatorii se plâng de cotele mari de asigurare RCA (poliță de răspundere civilă obligatorie) și taxe și timpii lungi de așteptare la frontiere, precum și în portul Constanța, principalul port al țării la Marea Neagră. La rândul lor, fermierii cer accelerarea subvențiilor și plăților compensatorii pentru cei afectați de secetă sau de perturbările generate de importul de cereale ucrainene. În a șaptea zi de acțiune combinată, protestatarii s-au adunat și la punctele de trecere a frontierei, blocând temporar granița de nord-est cu Ucraina. Blocarea de către Rusia a porturilor comerciale maritime ale Ucrainei la Marea Neagră a transformat România într-un nod de tranzit al cerealelor ucrainene, în special prin portul Constanța.

Centrul Infotrafic al Poliției Române anunţă că traficul este restricţionat în două judeţe, urmare a protestului transportatorilor şi fermierilor. În continuare sunt maşini şi utilaje parcate pe DN 2, în judeţul Ilfov, la Afumaţi, dar şi la Vama Siret.

Transportatorii se întâlnesc, astăzi, la ora 16:00, cu premierul Marcel Ciolacu pentru a discuta, printre altele, despre rambursarea „supraaccizei” la carburanţi, dar şi despre problema RCA-ului, a declarat pentru Agerpres preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Constantin Isac.

În cadrul discuțiilor de ieri, transportatorii şi reprezentanţii ministerului de resort au convenit implementarea mai multor măsuri care vizează atât reducerea timpilor de aşteptare la frontiere cât şi îmbunătăţirea cadrului normativ în vederea eliminării „pirateriei” în transporturi. Astfel s-au stabilit două măsuri, respectiv separarea fluxurilor UE şi nonUE, unde este posibil, şi preselecţia camioanelor (se vor separa camioanele goale faţă de cele încărcate prin cântărire dinamică), iniţial în vămile Giurgiu şi Nădlac, cu extindere ulterioară la nivel naţional.

În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza aşteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare şi suficiente pentru eliminarea acestui aspect. Cu privire la eliminarea toleranţelor, se va reveni la toleranţa de 4% pe axă şi 5% pe masă totală şi la toleranţele aplicate la depăşirea dimensiunilor maxim admise într-un termen de 15 zile.

Totodată, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care ţin de competenţa ASF, MAI, Autorităţii Vamale Române şi Ministerului Finanţelor (problemele legate de RCA, indemnizaţia de hrană şi cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România şi ţările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier).

Timp citire: 1 min