DEZINFORMARE: „România, groapa de gunoi NATO”

DEZINFORMARE: „România, groapa de gunoi NATO”
© EPA-EFE/ROBERT GHEMENT   |   Un membru mascat român al forțelor speciale aeropurtate păzește un avion de luptă F16 aparținând Forțelor Aeriene Române
Dezinformare:

România a ajuns groapa de gunoi a echipamentelor militare din alte state NATO, fapt ce derivă din comportamentul său servil față de aliați. Narațiunea falsă e lansată de liderii AUR și amplificată de Sputnik.

ȘTIRE: „Liderii AUR au făcut declarații curajoase cu privire la politica de achiziții în domeniul tehnicii militare făcute de statul român. Deși suspectate de multă vreme ca fiind o formă de a plăti tributul către ”partenerii euro-atlantici”, aceste achiziții au fost tratate de către clasa politică cu tăcere, orice critică fiind considerată periculoasă și cu potențialul de a încheia cariere politice. Simpla intervenție fermă și clară a celor doi co-președinți ai unui partid parlamentar ce e principala forță politică de opoziție din România, este un act curajos și inedit, care anunță schimbări majore în politica românească […] Ceea ce noi cerem este o afacere corectă, care să implice pe cât posibil compensarea prin mecanismul offset. Vrem să vedem tehnică militară produsă în România, de brațe românești. Vrem ca 80 la sută din banii investiți să se întoarcă în țară!” […] „Suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine. Puteam cumpăra 10 avioane noi, în loc de 32 vechi, și puteam negocia mult mai bine” a declarat senatorul Claudiu Târziu, co-președinte AUR”, scrie Sputnik.

Realitate:

NARAȚIUNI: 1. România este un stat NATO de mâna a doua care „plătește tributul” achiziționând tehnică la mâna a doua. 2. Industria militară a României nu are niciun beneficiu de pe urma achizițiilor de avioane multirol second-hand. 3. România ar fi putut achiziționa mai puține avioane, dar noi.

CONTEXT/ETOS LOCAL: România a anunțat la finele săptămânii că urmează să achiziționeze 32 de avioane multirol de tip F-16 din dotarea Armatei norvegiene pentru a forma mai multe escadrile de avioane capabile să asigure securitatea spațiului aerian național și, totodată, al NATO în flancul său estic.

Achizițiile, care se adaugă aparatelor F-16 achiziționate anterior din Portugalia, se înscriu într-un efort de dotare a aviației române cu echipamente de luptă performante, al cărui obiectiv final este accesarea, spre orizontul anului 2030, a avioanelor americane de generația a V-a de tip F-35, considerate unele dintre cele mai performante în domeniul aviației militare în acest moment și platforma aeriană de bază a NATO pentru următoarele decenii.

Până să ajungă însă la o flotilă de F-35, România trebuie să dezvolte și capabilitate, iar acesta reprezintă elementul cheie de la care se calculează și prețul real al aparatelor. Capabilitate înseamnă, printre altele, aeroporturi pentru modele specifice de avioane, silozuri, mentenanță, pregătirea personalului de specialitate. Existența capabilității duce, de pildă, la costuri mai mici atunci când sunt achiziționate aparate suplimentare, dar și o mai ușoară trecere ulterioară la noi platforme. Etapa în care România este dotată cu F-16 este, așadar, una de tranziție, care pregătește echiparea cu F-35.

Consolidarea Forțelor Aeriene Române și echiparea lor la standardele NATO este impusă de apartenența României la Alianța Nord-Atlantică și de necesitatea de a-și putea proteja propriul teritoriu, însă devine cu atât mai importantă în contextul agresivității sporite a Rusiei în regiune în ultimii ani.

Militarismul tot mai pronunțat al Rusiei la Marea Neagră și la granițele Ucrainei a pus în gardă NATO, în special statele membre din flancul estic și pe cele riverane la Marea Neagră care se simt amenințate de recrudescența militară a Moscovei.

Statele răsăritene ale Europei urmăresc tot mai atent mișcările de trupe ale Rusiei în zona, mai ales după anexarea în 2014 a peninsulei Crimeea de către „omuleții verzi” subordonați Moscovei, astfel că în interiorul NATO s-a accelerat dinamica pentru investirea de către fiecare stat a 2% din PIB în sectorul de apărare pentru a putea face față unor potențiale amenințări fie din Rusia sau alte părți ale lumii.

OBIECTIV: Crearea unui sentiment ani-NATO în România cu extensie spre un sentiment similar și față de UE și Occident în general.

DE CE  SUNT FALSE NARAȚIUNILE: România este stat cu drepturi egale în interiorul NATO, iar articolul 5 al Tratatului Alianței Nord-Atlantice face referire la apărarea colectivă – principiul muschetarilor – ca toate statele membre să intervină în cazul atacării unuia dintre aliați. Deci, nu se poate vorbi de state de mâna a doua sau „gropi de gunoi” ale NATO.

Mai mult statele mai dezvoltate ajută statele mai mici, iar misiunea de poliție aeriană regulată pe care anumite state o desfășoară pentru altele este expresia și dovadă a „articolului 5” pe timp de pace. În lipsa unei flote aeriene performante și moderne, România beneficiază de ani de zile de protecție aeriană din partea statelor NATO în cadrul unor misiune aeriene prin rotație în baza aeriană din județul Constanța de la Mihail Kogălniceanu.

Flota din Norvegia de 32 de aparate multirol va costa doar 365 de milioane de euro (față de 628 de milioane cele 17 aparate achiziționate anterior de la Portugalia), iar alte 100 de milioane vor fi investite în retehnologizarea avioanelor la Aerostar Bacău, în timp ce co-liderul AUR George Simion a afirmat că investițiile nu vor rămâne și în România. Mai mult, avioanele din Norvegia au beneficiat de un upgrade substanțial în 2001.

Cele 32 de aparate pe care România le-ar cumpăra de la Norvegia sunt în configurație M6.5.2, superioară celei pe care o au aparatele aflate deja în flota Forțelor Aeriene Române - M5.2R. Cele 17 aeronave ale României din prezent ar urma și ele în viitorul apropiat să fie modernizate la Aerostar la standardul M.6.X.

Potrivit ministrul Apărării, Vasile Dâncu, acestea ar urma să fie mai fie folosite încă circa 10 ani, deci resursa lor de viață nu a fost epuizată. În cea mai mare parte, modernizarea noilor avioane va fi făcută de partea norvegiană în următorii doi ani la Aerostar Bacău. În plus, toate sistemele vor fi perfecţionate apoi şi în Statele Unite.

„La avioane nu este ca la maşini. La avioane, resursa tot timpul se reînnoiește, nu este ca la alte lucruri. Apoi avem o sumă de 100 de milioane pentru a moderniza toate sistemele, se face în Statele Unite, pentru că este compatibilă cu NATO”, a spus Dâncu la Radio România Actualități.

Mai mult de atât, această resursa de circa 10 ani va permite România trecerea la avioanele de tip F-35.

„Deci aceste avioane fac trecerea de la generația a patra spre generația a cincea, F-35, despre care vorbim şi care vor fi avioanele viitorului. Foarte multe din componentele acestor avioane, chiar dacă aceste avioane au fost folosite, sunt componente care fac ce face şi acel ultim avion visat, care este în lucru acum - F-35. Asta se va întâmpla în următorul deceniu, probabil că după 2030, vom accesa achiziţia pentru acel tip de avion, care este la cel mai înalt standard şi pentru aviatori este un vis”, a spus Dâncu.

Decizia de consolidare a flotei aeriene prin achiziția de aparate din Norvegia se înscrie în planul mai mare de construire a capabilității. Încă din vara acestui an, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, Viorel Pană, declara că România intenționează ca începând din 2030 sa se înzestreze cu avioane de generația a V-a. El dădea asigurări că până atunci „capacitatea de apărare de tranziție va fi asigurată de F-16" iar în perioada imediat următoare va fi luată o decizie cu privire la achiziționarea a înca două escadrile.

Legat de declarațiile celuilalt co-lider al AUR, Claudiu Târziu, potrivit căruia România „ar fi putut achiziționa 10 avioane noi în loc ce 32 vechi”, avem exemplul Bulgariei care a achiziționat, după ce a primit acceptul în iulie 2019 din partea SUA, opt avioane F-16 noi la prețul de 1,7 miliarde de dolari, adică mai bine de 212 milioane de dolari bucata față de circa 11 milioane de dolari bucata second hand (fără retehnologizare) pe care România le-a plătit pe modele F-16 la mâna a doua din Norvegia.

Subordonarea țărilor mai mici din diverse alianțe – fie că vorbim de UE sau NATO – este una dintre principalele mari narațiuni ale propagandei ruse.

SÂMBURE DE ADEVĂR: România va achiziționa 32 de avione la mâna a doua din Norvegia, țară care va trece la avioane de tip F-35.

Timp citire: 1 min