În 2024, 14,2% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 15 și 34 de ani din Uniunea Europeană au abandonat educația sau cursurile de formare cel puțin o dată în viață, arată cele mai recente date ale Eurostat. Cele mai mari rate de abandon școlar au fost înregistrate în Olanda (32,2%), Danemarca (27,1%), Luxemburg (24,8%) și Estonia (24,4%). Pe de altă parte, cele mai mici au fost înregistrate în România (1,5%), Grecia (2,2%) și Bulgaria (3,5%).
Cauzele abandonului
În toate nivelurile de educație (scăzut, mediu și superior), cel mai frecvent motiv pentru nefinalizarea unui program de educație a fost faptul că acesta nu a îndeplinit așteptările sau a fost prea dificil (42,6% dintre persoanele care au părăsit educația formală). Acesta a fost urmat de alte motive familiale sau personale (18,5%) și preferința pentru muncă (13,8%). Doar 5,3% dintre persoane au menționat motive financiare ca principal motiv pentru părăsirea programului de educație formală sau a formării profesionale.
Motivele legate de programul de educație în sine au variat în funcție de nivelurile de educație: acestea au reprezentat 28,7% la nivelul scăzut de educație, 35,9% la nivelul mediu și un procent semnificativ de 50,2% la nivelul superior. Cu toate acestea, motivele legate de o boală sau o dizabilitate proprie au fost mai frecvente la nivelul inferior de educație (11,1%) decât la nivelul mediu (9,8%) sau superior (5,6%).
În mod similar, alte motive familiale sau personale au fost mai importante la nivelul de educație inferior (24,6%) și au devenit mai puțin semnificative pe măsură ce nivelul de educație a crescut: 21,8% pentru nivelul mediu și 15,0% pentru nivelul superior. Același lucru a fost valabil și pentru cei care au preferat să lucreze: 17,7% la nivelul inferior, 15,7% la nivelul mediu și 11,9% la nivelul superior. Abandonul unui program din motive financiare a fost mai frecvent la nivelul superior de educație (5,7%) decât la nivelul mediu (4,8%).
