
Numărul de persoane care folosesc avionul pe rutele interne din Europa este în scădere, cauza putând fi atribuită presiunii de a reduce poluarea, sugerează un raport Eurocontrol. Potrivit noilor date, în top se află Germania, cu 38% mai puține zboruri interne în 2022 față de 2019, Lituania și Finlanda, unde astfel de călătorii au scăzut cu 38%, respectiv, 35%, iar tendința descendentă a fost consistentă pe tot continentul. Singura creștere semnificativă a fost în Ungaria, unde zborurile interne au crescut cu 56% față de nivelurile din 2019.
Subvenții pentru călătoriile cu trenul
Evitarea călătoriilor aeriene este o bună modalitate de a reduce amprenta de carbon. Un zbor dus-întors la clasa economică de la Londra la New York emite în jur de 1,48 tone de CO2 per pasager, conform calculatorului de emisii de carbon al Flight Emission Map - mai mult decât dublu față de cantitatea produsă într-un an întreg de o persoană medie din Ghana. În contextul crizei climatice, Franța și Austria au interzis zborurile interne pe distanțe scurte, pe care este disponibilă o călătorie cu trenul. De asemenea, multe guverne subvenționează, în mare măsură, transportul feroviar, iar planificarea mersului cu trenul este mai simplă decât s-ar credea. Spania a investit peste 700 de milioane de euro într-o schemă de bilete gratuite. Germania a introdus un permis de transport public foarte redus, iar săptămâna trecută guvernul a decis să investească 45 de miliarde de euro în Deutsche Bahn - furnizorul național de transport feroviar - până în 2027.
Crește însă traficul aerian între țări
Zborurile dintre țările europene au fost și ele afectate. „Față de 2019, a existat încă un decalaj de trafic de 16,7% în 2022, ceea ce corespunde cu 4.989 de zboruri zilnice mai puține în rețea”, se arată în raportul Eurocontrol. Dar traficul aerian din Europa este programat să crească cu 4% pe an începând cu 2025 și, cel mai probabil, va depăși nivelurile din 2019 până în 2029, estimează Eurocontrol.