Haos în traficul din Marea Britanie în prima zi de grevă feroviară

Haos în traficul din Marea Britanie în prima zi de grevă feroviară
© EPA-EFE/ANDY RAIN   |   epa10025113 Peroane închise la Gara Waterloo din Londra, Marea Britanie, 21 iunie 2022. Mai mult de jumătate din rețeaua feroviară a Regatului Unit este suspendată în această săptămână în timpul a trei zile de greve.

Peste 40.000 de muncitori feroviari s-au adunat la liniile de pichetare, în prima zi a celei mai mari greve feroviare din Marea Britanie din ultimii 30 de ani. Perturbările în rețea au fost majore, cu principalele gări pustii și drumuri mai aglomerate decât în mod normal de mașini, biciclete și pietoni. Metroul londonez a fost și el închis, în mare parte, din cauza unei greve separate.

„Lucrătorul britanic are nevoie de o creștere a salariului”, a declarat Mick Lynch, secretarul general al Lucrătorilor Feroviari, Maritimi și Transporturilor. „Au nevoie de siguranța locului de muncă și de condiții decente”. Sindicatele spun că grevele feroviare ar putea marca începutul unei „veri a nemulțumirii” cu profesori, medici, lucrători în salubritate și chiar avocați, revoltați de scăderea puterii de cumpărare din cauza inflației ajunse la 10%.

Aflat sub presiunea de a lua măsuri pentru britanicii care se confruntă cu cea mai dură lovitură economică din ultimele decenii, Johnson a spus că grevele sunt „greșite și inutile”, deoarece îmbunătățirea modului în care sunt gestionate căile ferate este în interesul publicului. Johnson a declarat că greva va dăuna companiilor care încă se recuperează de COVID.

Un sondaj realizat de YouGov la începutul acestei luni a constatat că opinia publică este divizată, aproximativ jumătate dintre cei chestionați s-au opus acțiunii și puțin peste o treime spunând că o susțin.

Căile ferate din Marea Britanie au fost naționalizate efectiv în timpul pandemiei, companiile care operează trenuri plătind o taxă fixă pentru a rula servicii, în timp ce șinele și infrastructura sunt gestionate de Network Rail, deținută de stat.

Sindicatul dorește ca membrii săi să primească o creștere salarială de cel puțin 7%, dar a spus că Network Rail a oferit 2% plus încă un procent care depinde de aplicarea unor reforme. Guvernul a fost criticat pentru că nu s-a implicat în discuții, dar executivul susține că sindicatele trebuie să rezolve problema direct cu angajatorii. Cabinetul Johnson spune acum că va schimba legea rapid pentru a obliga operatorii de tren să ofere un serviciu minim în zilele de grevă și pentru a permite angajatorilor să introducă personal temporar.

Grevele au loc în timp ce călătorii de pe aeroporturile britanice se confruntă cu întârzieri haotice și anulări de ultim moment din cauza penuriei de personal, iar serviciile de sănătate se clatină sub presiunea listelor lungi de așteptare, formate din cauza pandemiei.

Inflația a crescut în întreaga Europă ca urmare a unei majorări a costurilor energiei, iar Marea Britanie nu este singura care se confruntă cu tensiuni. Acțiunile privind costul vieții în Belgia au cauzat luni perturbări la aeroportul din Bruxelles, în timp ce cel mai puternic sindicat din Germania face eforturi pentru creșteri salariale. În Franța, președintele Emmanuel Macron se confruntă cu tulburări din cauza reformei pensiilor.

Timp citire: 2 min