La ordinul UE, transportatorii ucraineni primesc imunitate deplină în faţa legii, potrivit unei unei publicaţii suveraniste din România.
Ucrainenii-s de vină...
ȘTIRE: Invazia transportatorilor ucraineni în UE s-a prelungit până la sfârșitul anului viitor, concurența neloială a acestora aducând prejudicii majore în statele membre, în special cele din vecinătate. Mai mult, Comisia Europeană a decis, în prelungirea acordului, ca autoritățile naționale s-o lase mai moale cu controalele ucrainenilor, în special la frontieră, instituind și un autocolant pe camioanele acestora, care să descurajeze verificările. [...] În acordul semnat de UE cu Ucraina se precizează că autoritățile competente ale fiecărei părți trebuie măsuri pentru a identifica operatorii de transport rutier de mărfuri stabiliți pe teritoriul celeilalte părți care desfășoară operațiuni de transport rutier de mărfuri neautorizate, cum ar fi operațiuni de transport în contul terților sau de cabotaj, sau care sunt implicați în fraudarea sau falsificarea documentelor conducătorului auto sau utilizează aceste documente ori beneficiază de pe urma lor. Totodată, aceleași autorități vor lua măsuri doar dacă șoferii ucraineni au comis, ”în mod repetat și persistent”, încălcări grave ale normelor de circulație legate de siguranța rutieră, de genul conducerea sub influența alcoolului, depășirea limitelor de viteză, conducerea sub influența drogurilor sau a altor substanțe cu efect similar, precum și un comportament care încalcă regulile de circulație rutieră și care a dus la deces sau la vătămare corporală gravă.
NARAȚIUNE: În România, transportatorii ucraineni nu mai pot fi traşi la răspundere pentru încălcarea legii.
CONTEXT: Ca urmare a războiului de agresiune purtat de Rusia împotriva sa, transportul de mărfuri a devenit foarte dificil pentru Ucraina. Rute importante de transport al mărfurilor prin Marea Neagră au fost blocate sau distruse de forțele militare ruse, iar spațiul aerian al Ucrainei este în continuare închis pentru transportul civil. Astfel, deoarece rețeaua ucraineană de căi ferate este foarte vulnerabilă la bombardamentele ruseşti, transportul rutier a devenit principala modalitate ce permite Ucrainei să își exporte produsele, mai ales cele agricole (în special cerealele), atât de necesare pentru asigurarea hranei în ţări mai puţin dezvoltate.
Drept urmare, numărul tot mai mare de operațiuni de transport rutier între Ucraina şi Europa, comparativ cu situația de dinainte de război, a depășit cu mult cotele stabilite în acordurile bilaterale dintre statele membre ale UE și Ucraina, precum şi în autorizațiile acordate în cadrul sistemului de cote multilaterale al CEMT, în cadrul Forumului Internațional al Transporturilor. Din acest motiv, în Iunie 2022, între UE şi Ucraina a fost semnat un Acord privind transportul rutier de mărfuri, ce avea menirea să înlocuiască acordurile anterioare și să faciliteze utilizarea transportului rutier ca alternativă de către operatori, deoarece operațiunile bilaterale și tranzitul dintre cele două părți urma să fie liberalizate. În plus, acordul le permite celor două părți să abordeze, în circumstanțe excepționale, procedurile administrative legate de documentele şoferilor ucraineni, precum cererile de permise de conducere internaționale sau emiterea de noi documente în cazul pierderii sau al furtului acestora, dar și facilitarea schimbului de informații dintre autoritățile competente ale celor două părți în vederea combaterii fraudei și a falsificării documentelor.
La 20 iunie 2024, acordul a fost prelungit și actualizat, astfel încât să includă şi unele dispoziţii pentru a îmbunătăți punerea sa în aplicare. Printre acestea, se numără obligaţia operatorilor de transport ucraineni de a deține documente care să ateste autorizația de transport internațional și respectarea acordului, dar şi o clauză de salvgardare, care să permită suspendarea acordului în anumite zone geografice în cazul în care o piață de transport rutier din această zonă se confruntă cu perturbări majore care pot fi atribuite acordului.
Publicaţia care a lansat naraţiunea în spaţiul media românesc a mai promovat de-a lungul timpului diverse ştiri false aliniate propagandei ruseşti, precum cea care afirma că refugiaţii ucraineni ar urma să fie expulzaţi din Germania, sau că România este forţată de Occident să experimenteze tehnologii nucleare periculoase.
OBIECTIV: Amplificarea sentimentelor antiucrainene, promovarea discursului antioccidental, slăbirea încrederii în UE, provocarea şi amplificarea de tensiuni sociale.
„Autocolantul” nu te scuteşte de control, ci te scoate în evidenţă
DE CE ESTE FALSĂ NARAȚIUNEA: În realitate, acordul actualizat de liberalizare a transportului rutier între Ucraina şi Uniunea Europeană aduce o înăsprire a regulilor pentru transportatorii ucraineni, tocmai pentru a da garanţii statelor membre, în special celor cu graniţă comună (România, Polonia, Slovacia şi Ungaria), că nu se fac abuzuri şi că regulile europene sunt respectate şi de transportatorii din Ucraina. Acest fapt a fost confirmat inclusiv de comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.
Aceasta a spus că noile prevederi nu scutesc „pe nimeni de nimic”, ba chiar au fost introduse măsuri sporite de siguranţă, care să ofere mai multe garanţii că transporturile ucrainene de mărfuri se vor desfăşura cu o verificare strictă, sub reguli clare, fiind exact opusul la ceea ce se afirmă în spaţiul public. Adina Vălean a explicat că, din cauza disputelor pe această temă dintre Kiev şi Varşovia, au fost introduse mult mai multe reguli pentru ucraineni, dând exemplu prezenţa acelui autocolant, despre care conspiraţioniştii afirmă că „descurajează verificările”. În realitate, aplicarea acestuia pe camioanele ucrainene va face reperarea transporturilor pentru inspecţie mult mai facilă. În plus, varianta nouă a acordului introduce chiar mai multă stricteţe, definind foarte clar documentele pe care trebuie să le aibă şoferii ucraineni, cum ar fi garanţiile suplimentare că nu fac cabotaj. Astfel, dacă aceştia sunt găsiţi cu camionul gol, trebuie să facă dovada faptului că au descărcat marfă undeva, ca parte dintr-un transport bilateral Ucraina - un stat membru.
Interpretarea articolului 5d, alineatul (2), litera (c), care prevede că „Autoritățile competente ale fiecărei părți iau măsuri pentru a identifica operatorii de transport rutier de mărfuri stabiliți pe teritoriul celeilalte părți ai căror conducători auto au comis, în mod repetat și persistent, următoarele încălcări grave ale normelor de circulație legate de siguranța rutieră” nu presupune că şoferii ucraineni vor fi pedepsiţi doar după mai multe abateri, ci că, în cazul recidivei, aceştia sunt pasibili de suspendarea dreptului de a mai profesa pe teritoriul european. În mod evident, ei vor fi pedepsiţi în conformitate cu legile în vigoare pentru fiecare abatere, dacă pedeapsa nu presupune interzicerea dreptului de a conduce încă de la prima încălcare a legii. Prevederile articolului în cauză devin mult mai clare dacă sunt corelate cu alineatul (4), în care se precizează că „Autoritățile competente ale fiecărei părți își comunică reciproc, cel puțin o dată pe lună, informații cu privire la identitatea operatorilor de transport rutier de mărfuri stabiliți pe teritoriul celeilalte părți care au fost identificați, în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol, ca fiind vinovați de încălcări, precum și cu privire la măsurile subsecvente adoptate pentru punerea în aplicare a prezentului articol...” Altfel spus, cel puţin o dată pe lună, autorităţile române informează partea ucraineană despre şoferii prinşi încălcând legislaţia şi măsurile luate împotriva lor, precum şi despre decizia de a le mai permite sau nu prezenţa pe teritoriul românesc în viitor.
În ceea ce priveşte controalele de verificare a conţinutului transporturilor ucrainene, acestea se efectuează, de către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, la punctele de trecere a frontierei, dar și la destinația finală, în depozite sau unități de procesare și comercializare. ANSVSA controlează fiecare transport ucrainean prin examinarea documentelor și verificări fizice ale acestora, inclusiv prelevarea de probe. De la începutul conflictului din Ucraina, au fost realizate peste 10.000 de verificări care au vizat produsele provenite din Ucraina, fiind identificate şi neconformități în ceea ce privește prezența organismelor modificate genetic și depășirea limitelor maxime admise pentru reziduuri de pesticide la produse agricole, cărora le-a fost interzisă intrarea în lanțul alimentar, dovadă că produsele originare din Ucraina nu se bucură de un tratament preferenţial.