Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, afirmă că valuta naţională ar trebui depreciată pentru a favoriza exporturile producătorilor moldoveni pe piaţa rusească
|
Igor Dodon
ŞTIRE: Întrebat, în cadrul emisiunii sale on-line Preşedintele răspunde, din 18 septembrie 2020, de ce cursul la rubla rusească e atât de mic faţă de leul moldovenesc, Igor Dodon a răspuns că Banca Naţională nu procedează corect şi că ar fi bine să scadă cursul leului pentru ca producătorii să câştige mai mult când îşi exportă marfa în Rusia. „În Federaţia Rusă, după ce s-a început criza, rubla s-a depreciat, a crescut cursul, în Moldova, cu regret, eu spun, cu regret, cursul a scăzut, leul s-a întărit, s-a apreciat moneda naţională. Spun cu regret, pentru că asta defavorizează exportul. Omul când vinde un kg de mere în Federaţia Rusă, dacă-l vindea să spunem cu 1 dolar, dolarul acesta în Federaţia Rusă era 70 de ruble, obţine pe mere 16 lei, dar anterior dacă era 17, putea obţine 17 lei. Iată de ce pentru noi e important să fie o depreciere a leului, o creştere a cursului dolarului faţă de leu şi euro pentru a favoriza exportul. Eu consider că BNM trebuie să deprecieze moneda naţională pentru a favoriza exportul şi a da un impuls economiei. Eu consider că Banca Naţională nu procedează corect, pentru că nu sunt riscuri de creştere a preţurilor, tarifelor la energia electrică, termică, pentru că ele scad”, a explicat Igor Dodon în emisiunea sa.
AMPLIFICARE: 28,7 K vizualizări pe pagina de Facebook a lui Igor Dodon, 711 aprecieri, 103 distribuiri
10211 aprecieri pe reţeaua Privesc.eu,
Realitatealive.md - 97 share pe Facebook
CUI SERVEŞTE: PSRM, Igor Dodon
NARAŢIUNI: „Rusia ne ajută”, moldovenii fac parte din așa-numita „Lume Rusă" - în care popoarele conviețuiesc în armonie, așa cum au făcut-o în Imperiul Țarist și Uniunea Sovietică, ferite de nenorocirile care vin din Vest. Viața e mai bună în Rusia.
CONTEXT/ETOS LOCAL: Igor Dodon este un politician de orientare prorusă, inițial exponent al Partidului Comuniştilor din R. Moldova, care ulterior a preluat propriul partid, PSRM, susţinut deschis de Kremlin, inclusiv financiar în campaniile electorale, văzut ca un promotor deschis al intereselor Moscovei în R. Moldova. Etosul local este că: Noi am trăit mereu bine cu ruşii; toate produsele noastre se vând în Rusia; Rusia mereu ne ajută; Rusia ne dă gaz mai ieftin etc.”
OBIECTIV: Promovează o relaţie mai apropiată de Federaţia Rusă, împotriva cursului firesc al evoluţiei economice a R. Moldova. În ultimii 20 de ani, exporturile în Federaţia Rusă au scăzut de la peste 40%, la 10% în prezent. De asemenea, piaţa rusească nu este una predictibilă, dimpotrivă este folosită de Kremlin ca un instrument politic împotriva Chişinăului. Moscova a blocat de mai multe ori importurile de produse moldoveneşti. Această măsură represivă faţă de R. Moldova a fost un răspuns al Moscovei la apropierea Chişinăului de Uniunea Europeană. În 2006 şi 2013 Moscova a interzis vinurile moldoveneşti pe piaţa rusească. În acelaşi timp, erau favorizate anumite companii din regiunile transnistreană şi găgăuză. Această politică rusă a dublului standard a lovit dur în sectorul vitivinicol al R. Moldova, dar totodată a reorientat producătorii spre alte pieţe mai sigure (România, Uniunea Europeană, China).
DE CE SUNT FALSE NARAŢIUNILE: Comerţului exterior al RM este îndreptat în ultimul timp tot mai mult spre piaţa occidentală. Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27) în ianuarie-iulie 2020 au totalizat 893,6 milioane dolari SUA, deținând o cotă de 64,8% în total exporturi. Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 16,0%, ce corespunde unei valori de 220,9 milioane dolari SUA. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au micșorat cu 5,2%, comparativ cu ianuarie - iulie 2019. Exporturile în Federaţia Rusă au scăzut de la peste 40%, în anul 2000, la 10% în 2020.
Volumul exporturilor moldovenești în România în ianuarie - iulie 2020 a însumat 357,05 mln USD. În același timp, volumul importurilor din România în șapte luni ale anului curent, a constituit 348,73 mln USD. Astfel, România rămâne principalul partener comercial al R.Moldova. În Federația Rusă exporturile s-au cifrat la 137,49 mln USD, adică de aproximativ trei ori mai puțin decât în România.
Leul moldovenesc se raportează la dolarul american şi nu s-a raportat niciodată la rubla rusească.
SÂMBURE DE ADEVĂR: Piaţa tradiţională pentru produselor moldoveneşti a fost decenii la rând cea rusească, încă din timpul sovietic, precum şi în anii 90, după destrămarea URSS.
CUI ÎI SERVESC NARAŢIUNILE: PSRM, Igor Dodon
REACŢII OFICIALE: Într-un răspuns oficial al BNM pentru publicaţia NewsIn se spune că instituţia nu ţinteşte un anumit nivel al cursului de schimb, iar obiectivul fundamental al ei este stabilirea preţurilor. Totodată, BNM a precizat că monitorizează permanent evoluţia pieţei valutare interne şi intervine pentru a preveni fluctuaţiile excesive. Pentru asta, doar în perioada mai-august instituţia a cumpărat, sub formă de intervenţii valutare, aproximativ 123 de milioane de dolari.
Not even the most optimistic supporters of the Action and Solidarity Party (PAS) were expecting a landslide victory in the early parliamentary election. PAS didn’t just face left-wing parties, represented by the Electoral Bloc of Communists and Socialists, but Russia itself, which tried to lend the latter a helping hand. Yet its victory is only the beginning: the real challenge for PAS lies ahead.
The alleged election fraud, including bribe-giving, was one of the hot topics in the Republic of Moldova on election day. While media outlets siding with pro-European parties revealed alleged cases of bribe reported on the left bank of the Dniester, the pro-Socialist press focused on offenses reported abroad. One the main “arguments” about influencing voters in the Diaspora was a short video filmed by a young girl queuing outside a polling station in Frankfurt, Germany. In the background one can hear a few people talking and laughing, mentioning 50 Euro. A large number of press institutions affiliated to the Socialists carried the piece of news, suggesting the video is evidence that voters got bribed. The person who shot the video subsequently said it was all a joke, and that the media made erroneous assumptions.
disinformation, manipulative stories and fake news continued to flood the media as usual. Maia Sandu, PAS and the West were again the favorite targets of disinformation and fake narratives. Fake news authors were pretty much unimaginative, as they have been over the course of the entire campaign, resorting to narratives they used before, both in the current campaign, as well as in previous ones: a victory for the right-wing would spell disaster for the country